stofafzuiging of stofzuiger

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Momenteel ben ik in het bezit van een stofafzuiging van elektra beckum spa 1100.
Nou vraag ik me af wat meer zinvol is.

Ik heb eigenlijk alleen (nog) maar handgereedschap. Gezien de grootte van mijn werkplek zal ik ook nooit echt grote machines kwijt kunnen.

Wat is nou zinniger.
Deze stofafzuiging geschikt maken dmv een verloopstuk voor mijn handgereedschap, of deze verkopen en een stofzuiger kopen.
Wat zijn jullie ervaringen met stofzuigers dan wel stofafzuigers?
 

jimmer

Nieuw lid
16 dec 2009
11
0
hallo

ikzelf heb ooit ook eens een verloop geplaats op mijn stofafzuiging en was daar niet echt tevreden over
de zuigkracht ging voor een groot deel verloren in de kleinere buis.
ik ben dan ook overgeschakeld op een stofzuiger voor mijn kleinere machine .

groetjes jimmer :cool:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Jimmer heeft gelijk, de twee systemen werken op een andere manier. Da afzuiging werkt op debiet, lagere druk maar hoge luchtverplaatsing. Daarvoor heb je grote buizen nodig, als je de buis 2x kleiner maakt is de zuigkracht 10x lager. Een stofzuiger heeft een veel lager debiet maar hoge druk, daarvoor heb je kleinere buizen voor nodig om de druk te behouden.

Op mijn verstekzaag heb ik bv een buis van 30mm afgetapt van de 100mm afzuiging, maar dat werkt heel slecht, zelfs al zijn alle andere buizen afgesloten.

Stofzuiger is the "way to go" voor jou.
 

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Oké duidelijk.
Dan ga ik deze maar proberen te verkopen.
Wat zou een realistische vraagprijs zijn voor deze afzuiging?
Of is het realistisch om deze afzuiging te ruilen tegen een gebruikte stofzuiger?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.