lutz

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste Rene,

Machine ziet er mooi en kwalitatief goed uit jammer dat er maar twee messen in zitten.
Ik zelf heb een HBM 200 vlak en vandiktebank ben er tot op dit moment tevreden over.

Simon
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Wordt Lutz nog gemaakt in Duistsland???

Gezien de meeste machines in China en taiwan gemaakt worden.
De kwaliteit is meestal niet om naar huis te schrijven.

Ik zelf zit ook al een tijd naar Lutz te kijken.
En als ik er geld voor heb, ben ik zelfs bereid om naar een winkel in Duitsland te rijden.

Gezien de prijzen absurd hoog liggen voor een cirkelzaagtafel en de kwaliteit laag is.
De meeste merken hebben ook dezelfde model. Waar je al weet dat de stof in de motor gezogen wordt.
En dat dit om problemen vraagt.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik weet niks over de lutz.
Hij ziet er goed uit en heb hem nog niet met eigen ogen mogen aanschouwen.

Mijn opmerking ging meer uit over de Bosch, De walt en makita.
Hier is de afzuiging zeer slecht waardoor er stof in de motor gezogen wordt.
Ik heb hier slechte ervaringen mee.
Terwijl er wel een sterke stofafzuiginger op zit.

De lutz vind ik ook erg interresant omdat deze in prijs erg voordelig is.
Zo'n rond de 600 a 700 heb je een mooie zaagtafel met rijtafel erbij.
Terwijl de andere merken minimaal 700 kosten en geen rijtafel hebben.

De rijtafel is niet erg groot maar groot genoeg voor kleine afkort werkzaam heden.
En tevens een plaatjes recht aan te kunnen zagen.

Bij de ander merken hebben we een gleuf en een hulpstuk wat in de gleuf glijdt.
Hierdoor kan het werkstuk verdraaien. Tevens is het zeer moeilijk om haaks te zagen bij deze.
Door de spelling wat deze hebben.
 

A.N

Actieve deelnemer
Lutz heeft op fora in Duitsland een bijzonder slechte naam

Ze hebben wel een eigen productielijn in Duitsland maar de kwaliteit schijnt niet best te zijn.
Volgens recente fora berichten (januari 2012) in Duitsland is er behoorlijk wat mis met de kwaliteit van de machines en schaamt men zich daar voor de tekst "made in Germany'' welke op de machines staat.

Als je Duits redelijk is kun je het nalezen op onderstaande link

http://www.woodworker.de/forum/frage-ko ... 62282.html
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
timmertje zei:
die heb je sowieso nodig toch , op de machine zitten op het dunne slangen volgens de foto op hun site . je kunt het proberen , mij beviel het niet .
Ik heb een metabo zaagmachine met boven en onder afzuigslangen van 40 mm.
Die komen samen op een koppelstuk naar 100 mm waaraan een scheppach afzuiger aanhangt.
Bij mij wordt nagenoeg alles opgezogen, ik hoef bijna niets schoon te maken. :D
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Rene het waarom is bij al dit soort machines heel simpel. Alle waar naar zijn geld.
Als het mogelijk was om uitstekende machines te bouwen voor zo weinig zouden de betere merken dit ook hebben. Dit wil niet zeggen dat je er niets aan hebt maar je moet de motor regelmatig uitzuigen en alle afstellingen meerdere keren controleren tijdens de bewerking. Profesionals hebben hier een bloedhekel aan en betalen heel veel meer voor een professionele machine. Dit bespaart hun tijd en ergernis. Kun je leven met deze beperkingen sla dan je slag. Wil je dit niet kijk dan eens naar een tweedehands exemplaar.
Zie je wat en wil je advies zet dit dat op het forum.

Succes
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
timmertje zei:
Spaander zei:
Ik heb een metabo zaagmachine met boven en onder afzuigslangen van 40 mm.
Die komen samen op een koppelstuk naar 100 mm waaraan een scheppach afzuiger aanhangt.
Bij mij wordt nagenoeg alles opgezogen, ik hoef bijna niets schoon te maken. :D
Het tegendeel wordt ook hier beweerd .
viewtopic.php?f=1&t=4937&p=43966#p43966
Dat heb ik ook gelezen, maar ik gebruik 2 slangen van 40 mm tegelijk en denk dat daardoor de afzuiging minder afgeknepen wordt als bij 1 van 30 of 40 mm.
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
ik heb een lutz gehad en het is gewoon rommel. De behuizing was van dun blik, alles verboog. Er zit geen frame in wat het stevig maakt. Instelling was waardeloos, het vermogen te laag etc.
Van de roltafels begreep ik dat die veel speling hebben, en niet goed af te stellen zijn.
Ik had er een vlakbank van, en ik was blij toen ik hem weer verkocht had. Het geheel was veel te licht, alles vibreerde als een idioot. Ook schrok ik me rot toen ik een zijpaneel loshaald (waarvan bij alle metaalschroeven dolgedraaid waren in het blik :evil: )en zag dat de gehele set tandwielen en pullys van plastic was gemaakt.
Ik had een snipe (eindslag) van ongeveer 7 cm! Ik heb nu een 30 jaar oude kity, hemels :p

Het ziet er op de foto allemaal mooi uit, maar blijf er alsjeblieft van weg. Wat op die Duitse fora staat is helemaal terecht. En echt niet alleen het vermogen is een probleem! Alles aan deze dingen is te goedkoop gemaakt.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
René, bespaar je de ergernis en kijk uit naar iets tweedehands van een echt merk. Daar heb je jaren lang plezier van.
gr. Nol.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.