freeslift

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Bij de bouwtekeningen heb ik een aantal video's geplaatst ter informatie over het zelf bouwen van een lift voor je freesmachine, onder een freestafel.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Even ter aanvulling. Ik heb in mijn topic het over een zelf te bouwen lift maar in wezen ging het me om de tilting routerlift. Dit is een nieuwer ontwerp. Met de tilting routerlift kun je niet allen de freesmachine op en neer laten gaan maar de machine ook in de lengte-as naar 1 kant verstellen. Dit opent heel bijzondere mogelijkheden. Bijvoorbeeld dat je met een beperkt assortiment aan frezen door het veranderen van de hoek van het freesbit ten opzichte van de tafel meer gebruiksmogelijkheden hebt met hoeken, dat geldt dan natuurlijk ook voor profielfreesbits. Met een aantal profielfreesbits kun je dan door de hoek te veranderen andere profielen frezen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb die tilting router lift net gebouwd, maar ik moet een nieuwe freestafel gaan bouwen want ze past er niet onder!
Ik ben ze nu aan het verven.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
dopeling zei:
Welke freesmachine gebruik je met jouw tilting lift?
En hoe zet je deze vast?

groetjes

Een Bosch gmf 1400, zelfde type als mathias. Deze stond al onder mijn tafel in zijn vaste basis, daar is standaard een lift systeem ingebouwd maar die gaat niet hoog genoeg om de frezen langs boven te wisselen.
Met de router lift zal dat wel lukken, de motor zit vast zoals die van mathias, met van die metalen strips die je met een schroef kan aanspannen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
enkele fotos:

p1000493m.jpg


p1000497x.jpg


p1000495n.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Allereerst, wat ziet dat er prachtig uit alsof het zo uit de fabriek/winkel komt.
Toch een vraagje, zit de freesunit alleen met die klemmen vast en kan het niet verschuiven?
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Wat fantastisch dat je hem gemaakt hebt, hoe je hem gemaakt heb en , niet op de laatste plaats , dat je het hier op het forum laat zien.

Hardstikke bedankt, als ik zo iets zie wordt ik er van binnen wel een beetje warm van.

dopeling.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Spaander zei:
Allereerst, wat ziet dat er prachtig uit alsof het zo uit de fabriek/winkel komt.
Toch een vraagje, zit de freesunit alleen met die klemmen vast en kan het niet verschuiven?

Die klemmen zitten erg strak, ik schat de kans klein in dat die daar zal bewegen. Ik krijg hem toch niet in beweging. Doordat ik alles geverfd heb, op de delen die moeten schuiven na, krijg je een soort kleef effect, zodra je de knoppen opspant zit alles muurvast.

Er komt een artikel over mijn lift op woodgear.ca, wie had dat gedacht!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.