Lintzaag.

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Heeft er iemand ervaring met de lintzaag van electra beckum model bas 450 op 380 volt, ik ben naar een gaan zien tweedehands voor 800 € maar dit lijkt me te veel. graag een paar meningen hierover.

groetjes Patrick.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb er zo een staan van de jaren '80, maar niet meer voor lang want ik heb een nieuwe Hammer besteld.

Eerst moet ik erbij vertellen dat ik ze 3-4 jaren geleden heb gekocht bij een schrijnwerker voor € 250 die ermee stopte, de zaag was erg intensief gebruikt en niet al te goed onderhouden, ook ziet ze er van buiten bijna als nieuw uit

Ik heb de meeste kogellagers vervangen, de riemen,en de rubberen band op de wielen (zelf gemaakt met fitsband want blijkbaar niet meer te vinden bij huidige metabo)
Bij het vervangen van de lagers heb ik meters van opgerolde gebroken linten weggehaald rond de assen :eek:

De machine eens afgesteld is OK, maar ver van perfect, de mijne weigert bv om recht te zagen, drijft altijd links af. De aluminium tafel is niet veel waard, ik werk altijd met een formica plaat erop. De motor loopt erg stil en heeft meer dan genoeg kracht.
Het geleidingssysteem kan beter, het is makkelijk om de schroefdraad in het zachte metaal te verprutsen, de geleidings balkjes onder de tafel afstellen is een hel.
Ik heb het opgegeven om ze te proberen gebruiken om diepe en rechte snedes te maken, de mijne kan 60-80 mm diep max aan voordat het lint gaat buigen en krom zagen.
Ik heb er werkelijk uren en uren aan geprutst om die problemen op te lossen zonder succes.

Ik gebruik ze dus nu alleen met een 5mm lint om kromme stukken te zagen of stukken die niet perfect recht moeten zijn, en zo werkt ze ok.
Ik heb nu een Hammer besteld omdat ik toch graag af en toe diepe rechte snedes wil maken om mijn paneelzaag wat uit te sparen.

Een Bas 450 voor €800 lijkt me erg duur, van welk jaar is ze? misschien gaat het om een jonger verbeterd model, maar als je ze nog eens in persoon kan zien dan moet je de punten hierboven eens nazien en ze zeker testen. Als ze 100mm diep, recht kan zagen zonder te buigen dan heb je er een goeie.
Als ik de mijne kan verkopen voor wat ik hem gekocht heb dan ben ik al tevreden.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@BenchWorks, goede keuze die Hammer, ik heb wel extra 32 mm linten gekocht. Hier zaag ik 200mm hoogte (eik +/-15%).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.