Festool stofzuigers

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Beste mensen,

Ik heb wat geprobeerd te zoeken via de zoekfunctie maar niet echt wat gevonden.

Zijn er mensen hier die hun ervaringen willen vertellen over hun Festool stofzuiger? Ik ben op zoek naar een stofzuiger voor mijn TS 55, en misschien in de toekomst nog voor op een bovenfrees (OF 1010). Wat voor type is dan het meest geschikt? De Mini en de Midi lijken mij erg mooie machines, die ook nog eens makkelijk in de auto te vervoeren zijn. De grotere broers (22, 26 etc) hebben weer meer capaciteit, maar is dat het extra geld ook waard?

Eigenlijk heb ik niet meer concrete vragen, maar alle tips en adviezen zijn welkom.

Schroom niet om te reageren! :D

Alvast bedankt!

Marco.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Waarom wil je perse een festool? Is dat omdat je graag de systainers bovenop kunt vervoeren?
Zelf heb ik een protool, de 171, scheelt een paar honderd euro, zitten twee slangen bij, met festool koppeling.
Misschien ook het overwegen waard.
Heb zelf dus geen ervaring met festool..
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Heb zowel een 22 als een mini gehad, de laatste is uiteindelijk overgebleven. Voor mij is de zuigcapaciteit prima (raad je wel een herbruikbare zak aan, of een cycloon). De 22 was gewoon te groot, te lomp voor mij.
Qua zuigkracht durf ik het niet te zeggen, de mini doet het prima met zowel de ts55 als de 1010


Je kan er wel beter bv water mee opzuigen mocht je dat willen, dat is met de mini niet of slecht mogelijk dacht ik.
 

A.N

Actieve deelnemer
Wij hebben er 3 dagelijks in gebruik , types 22 en 26 , als je regelmatig freest of zaagt is de 26 wel zo handig qua capaciteit van de opvangzak.(longlife filterzak is ideaal)

En voor de rest kan ik alleen maar zeggen ....es läuft und läuft und läuft...

Festool is goed maar de onderdelen en accessoires vind ik zwaar overpriced
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb net na enig overwegen de CTL-26 gekocht. ben er dik tevreden mee, de zuigkracht is prima en zoals van festool gebruikelijk zit het apparaat gewoon goed in elkaar. Hij is best groot dus als je niet veel plek hebt of je wilt de extra centen in je zak houden is een Midi misschien ook wel een optie, Als je met verspanend gereedschap gaat werken dan zou ik geen mini nemen in ieder geval want dan blijf je zakken vervangen.

Ik heb een doos zakken erbij gekocht en als ik nu zie hoeveel er na gebruik in de zak zit dan gaat 1 doos zakken heel erg lang mee. De grootte is dus oo een stuk gemak voor als je echt zwaar werk gaat doen dus veel wegfrezen of heel veel zagen. Met schuren etcetera krijg je zo'n zak haast nooit vol.

Het zijn top apparaten het oprollen van de slang in de bovenkant en het snoer achterin gaat gewoon prima.

Zoals gebruikelijk bij Festool natuurlij weer duur, maar ja dan heb je ook wat.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb een CT22E van 2005 of zo, werkt prima, klaagt nooit en maakt weinig lawaai.
Deze werkt bij elk van mijn ander machines, dus is het de meest gebruikte machine van mijn werkplaats. Dus je gaat beter voor kwaliteit. Het is gewoon gek hoe hij blijft zuigen zelfs al is de zak overvol en begint de buis zich te vullen. Je moet daarom regelmatig kijken naar de zak want je voelt het echt niet tot je de buis verstopt!
Ik ben van plan om er een cycloon voor te maken want de zakken vind ik ook te duur, ook al hergebruik ik ze een aantal keren waarmee ik ongeveer 2 dozen per jaar koop, dat is toch een 80-tal euro's!
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
roeliepoelie zei:
Waarom wil je perse een festool? Is dat omdat je graag de systainers bovenop kunt vervoeren?
Zelf heb ik een protool, de 171, scheelt een paar honderd euro, zitten twee slangen bij, met festool koppeling.
Misschien ook het overwegen waard.
Heb zelf dus geen ervaring met festool..

Inderdaad vanwege de mogelijkheid om de systainers te kunnen stapelen/vervoeren. Ik beschik maar over een klein schuurtje dus ieder beetje ruimte wat ik kan besparen is meegenomen.

Iedereen bedankt voor de informatie. Ik begin wel te twijfelen. De mini en midi zijn mooi compact, maar daar zijn volgens mij geen herbruikbare zakken voor te krijgen. (zeg het me als ik het mis heb) Daar tegenover staat dat de grotere modellen wel herbruikbare zakken hebben, en wat meer capaciteit hebben. (alhoewel ik het geen ramp vind om de zak even te legen)

Ik ga er nog eens over nadenken.

Bedankt voor jullie verhaaltjes, en blijven schrijven! :D
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Vandaar dat ik ook aangaf dat een cycloon wel een hele handige optie is. Zelfbouw of koop, eigenlijk kan je niet zonder :)
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Hier hebben we de 22 en twee mini's.
Voor de mini zij er wel herbruikbare zakken voor dacht ik.
We hebben ooit van die stevige witte gehad ipv papieren stofzakken.

Om schuurwerk ed te verrichten werk ik liever met de 22, deze zuigt iets beter en langer.
Cycloon heb ik nog noot aan gedacht, zeker een optie denk ik.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hey Marco, ik heb al enkele jaren de Festool 33CTL ( of zoiets , die typenummers altijd) . Het ging toen ook tussen de 22 en de 33. Het enige verschil is het volume van de stofzak. De prijs van stofzakken voor de 22 en de 33 was net evenveel. De machine was iets duurder maar de prijs van de stofzakken gaf de doorslag. Tot ik enkele weken later een grofvuil herbruikbare zak van Festool kocht. Superpractisch met een openingsysteem over de ganse breedte van de zak. En nu ligt er in de kast hier al enkele jaren een volle doos wegwerpzakken voor de 33... :oops:
gr,
Danny
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hallo MarcoZ,

Het verschil behalve in de aanschafprijs is het volume van de zak.
CTL Mini = 7,5 liter
CTL Midi = 12,5 liter
CTL 26 = 24 Liter
CTL 36 = 34 Liter

Het type 22 waar jij het over hebt, is dat niet een oudmodel, van de 26?
Ik zie ze niet meer op de Festool site.

Ik heb 3 jaar geleden een CTL26E gekocht, vanwege de zak grote.
De inhoud van de Midi is maar een gemiddelde emmer vol :D
Als je veel gaat zagen en frezen, heb je je zak zo vol denk ik met een Midi.
Probeer bij aankoop een pak van 5 stofzakken te krijgen, de meeste winkels doen dit wel.

De slang lengte kan ook bepalend zijn, de CTL26 kan met een wat langere slang dezelfde zuigkracht behouden meende ik, maximaal 7 meter. Maar dat heb ik gelezen in het Amerikaanse Festool forum.

Wat ik zelf gemerkt heb en wat voor mij een miskoop was, ik dacht handig een plug-it slang met de kabel er in, maar ik heb die nu 3 keer verstopt gehad, de binnen diameter is daarvan erg klein, bijna de helft van de buiten diameter. Ik heb nu een 36mm slang gekoppled aan de stofzuiger en dan aan een 27mm, en dat werkt prima.
De plug-it was 27mm, en gekoppeld aan een normale 27mm, en dat werkte niet goed als ik bv schaafkrullen opzoog.

En wat betreft het in de auto passen? Heb je stationwagon of een sedan?
 

magicsam

Nieuw lid
31 jan 2012
1
0
Ik heb een MIDI en gebruik deze in combinatie met een TS55 en 1010EBQ.
Dat de stofzuiger een handzaam formaat heeft vind ik zwaarder wegen dan dat ik de stofzak iets vaker moet legen.
Ik vind deze combi een aanrader, maar het blijft natuurlijk persoonlijk!
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Ook ik kom me er ff tegenaan bemoeien :)

Ik heb niet zo lang geleden een MIDI gekocht
De mini leek mij wat klein, verder doen ze hetzelfde.
Die witte stoffen zakken zijn een stuk fijner dan de papieren. En die kun je ook wel leeg schudden en hergebruiken (niet zo vaak denk ik, maar zoveel stof heb ik nog niet gemaakt)

Voor zagen vind ik hem ideaal, met (seriewerk) frezen wat vlug vol
Ik heb nog geen cycloon, maar voor seriewerk wil ik er nog wel een gaan maken (nu gebruik ik daar dan maar een grote, oude, herriemakende zuiger voor)

Just mij 2 cts
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Een verschil is in de stofklasse gelegen.
De mini en midi zijn allebei "slechts" L.
De 26 is er ook in een M serie.

De longlife zak die herleegbaar is, wordt afgeraden bij houtstof om de simpele reden dat bij het legen toch weer (gevaarlijk) houtstof vrij komt.

Als je dat allemaan niet zo erg vindt (wat ik me best kan voorstellen bij hobbiematig gebruik omdat je dan t.o.v. een prof. veel minder met houtstof werkt) dan is het geen probleem. Maar anders is misschien wel de M met weggooi zakken te verkiezen.

Zuigkracht is volgens opgave Festool gelijk, dus dat zal ook wel zo zijn.
De mini en midi zijn natuurlijk veel makkelijker mee te nemen.
Ik heb een 22M en die is behoorlijk gewichtig, zeker als de stofzak wat voller begint te worden. Ik krijg hem prima de trap op en af, maar als ik het vaak zou moeten doen dan toch liever met de mini/midi.
(Behalve dat mijn vriendin er op stond dat ik een klasse M kocht ivm de houtstof. Het kan gevaarlijk spul zijn en ze is zuinig op me. Dus dan maar wat meer euro''s).

Voor in een schuur met beperkte ruimte, denk ik dat het weinig zal uitmaken. Zoveel is de 26 niet groter tov een mini/midi. Daarnaast heb je altijd een slang en een electrasnoer.

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.

Groets,
koffiedrinker.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Iedereen bedankt voor de input!

Ik was een aantal dagen druk aan het "prutsen :lol: " geweest in de schuur dus vandaar dat ik niet hier op het forum heb gekeken. Uiteraard wel nagedacht over mijn stofzuiger plannen. Zeker omdat ik in de paar dagen prutsen tot de conclusie gekomen ben dat het zonder een stofzuiger een enorme bende wordt. (zowel zaagsel en snippers op de grond als het fijne stof in de lucht)

Na alle reacties begin ik toch naar een groter type te neigen. Dit vanwege een aantal punten die ik hier lees. (grotere inhoud, meer zuigkracht en nog een goed punt: je gebruikt de stofzuiger het meest van alle machines)

Ik zag afgelopen week toen ik naar de Bouwmaat ging om wat spulletjes te halen een aanbieding staan: een CTL 26 voor 480 ex btw. Niet echt goedkoop, maar het overwegen waard. Ook zag ik bij de bouwmaat een Protool stofzuiger staan, eigenlijk op het eerste oog exact hetzelfde als de CTL 26, en zag er ook goed uit verder. Ik heb het kaartje wat er bij hing even doorgelezen maar ben toen ik het prijskaartje zag snel doorgelopen. 519 euro ex btw. :eek:

Ik ga er nog weer de nodige uurtjes denken op loslaten. Iedereen nogmaals bedankt voor al zijn ervaringen/meningen over de stofzuigers. Dit biedt een veel duidelijker beeld als een verkooppraatje in de winkel! :D

Marco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.