boomstammen zagen

jerra90

Nieuw lid
25 jan 2012
2
0
Beste mede forum bezoekers,

ik heb al een tijdje opzoek naar een manier om boomstammen in plakken door te zagen.

Nu is mijn vraag met welke methode ik de meest rechte plakken krijg. oftewel zo waterpas als mogelijk.
het is namelijk de bedoeling deze aan de muur te hangen.

Alvast bedankt!

kijk erg uit naar jullie oplossingen en methodes
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
Kijk eens bij de volgende post: viewtopic.php?f=23&t=4136&hilit=alaskan
Daar zijn ze bezig de optie om dit te doen met een kettingzaag (met houder) of via het principe van een lintzaag. Dat laatste zoek je misschien aangezien je dit onder 'elektrisch gereedschap' post.

Het is natuurlijk ook afhankelijk van de dikte van de stammen die je hebt. Ander mogelijkheid is ze laten verzagen bij de zagerij of via mobiele zagerijen, maar daar is ook een kostenplaatje aan verbonden.

Voor 'dunne' stammen kan je het misschien met een cirkelzaag met speciaal zaagblad maar dan kan je echt niet veel doorsnede aan volgens mij.
 

WR1944

Oud hout
De OP vraagt naar een manier om plakken te zagen uit een boomstam om die eventueel aan de muur te hangen. En ik vermoed dat er met "waterpas" vlak bedoeld wordt.
Als je beschikt over een lintzaag met een doorvoerhoogte die groter is dan de doorsnede van de stam kan je hiermee beginnen. Je zal dan wel iets moeten verzinnen om de stam (of gedeelte ervan) in een soort van slede te plaatsen zodat je recht en haaks kan zagen. Je zou eerst met een kettingzaag een flinke stomp kunnen afzagen en daarmee op de lintzaag de plakken te zagen.
Je kan ook uit de hand met een kettingzaag te werk gaan maar daar moet je redelijk geroutineerd in zijn om een enigszins rechte snede te krijgen. Daarna zal je met ander gereedschap de snede moeten vlakken om iets toonbaars aan de muur te kunnen hangen.
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
WR1944 zei:
De OP vraagt naar een manier om plakken te zagen uit een boomstam om die eventueel aan de muur te hangen. En ik vermoed dat er met "waterpas" vlak bedoeld wordt.
Als je beschikt over een lintzaag met een doorvoerhoogte die groter is dan de doorsnede van de stam kan je hiermee beginnen. Je zal dan wel iets moeten verzinnen om de stam (of gedeelte ervan) in een soort van slede te plaatsen zodat je recht en haaks kan zagen. Je zou eerst met een kettingzaag een flinke stomp kunnen afzagen en daarmee op de lintzaag de plakken te zagen.
Je kan ook uit de hand met een kettingzaag te werk gaan maar daar moet je redelijk geroutineerd in zijn om een enigszins rechte snede te krijgen. Daarna zal je met ander gereedschap de snede moeten vlakken om iets toonbaars aan de muur te kunnen hangen.
Ja idd, kettingzaag is niet zo makkelijk maar daarom verwees ik naar dat topic waar ze gebruik maken van rails en dergelijke en het Alaskan mill systeem om vlakke planken te zagen (Ik heb de link er even geplaatst en de uitleg verbeterd zodat het duidelijker is.).

Je moet de boomstam ook nog tot bij de lintzaag krijgen ;) of omgekeerd en op de juiste hoogte :D.
Even een extra vraagje: Je moet ook over een behoorlijke lintzaag beschikken indien je een beetje stam hebt niet?
 

Typhke

Actieve deelnemer
9 jan 2012
73
0
WR1944 zei:
Misschien ben ik ook niet duidelijk genoeg geweest. Volgens mij worden er plakken bedoeld, zijnde haaks op de lengte van de boom, dus min of meer cirkelvormige schijven. Dan praten we over een heel andere tak van sport.
Ahzo! Ja dat kan ook, dan zit ik helemaal fout. Mijn excuses.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
het kan zoals eerder gezegt met een kettingzaag met geleideframe, maar je kan ze ook 'uit de losse hand' met de kettingzaag zagen en dan affrezen. dit doe je door een bak te maken met opstaande rand die iets hoger is dan de 'plak' dik is, daar maak je dan een lat over heen met een sleuf erin waar je bovenfrees- freesje doorheen steekt, en dan kun je de plak heel precies affrezen. als het nog niet duidelijk wil ik wel een foto maken van mijn freesbak. ik heb namelijk zo'n bak staan waarmee ik eens een brede boomschijf heb afgefreesd. trouwens als je in de buurt woont kan ik misschien wel helpen met zagen ik heb namelijk een geleideframe en kettingzaag waarmee tot 1 meter breed kan zagen.
 

jerra90

Nieuw lid
25 jan 2012
2
0
bedankt allemaal voor de snelle reactie's!

sorry voor de enigszins onduidelijke uitleg.

het is idd de bedoeling om de boomstam haaks door te zagen.

zodat ik ronde plakken krijg. deze wil ik dan lakken zodat de jaarringen er mooi uit komen.

en ik zo dus wat meer sfeer in huis krijg.

de optie van de kettingzaag zie ik persoonlijk niet zo zitten heb het nog nooit mee gewerkt en ben bang dat het mee jaren kost voor ik dan rechte plakken heb. haha

elke verdere input is natuurlijk van harte welkom

gegroet een echte amateur
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Als je van zulke plakken zaagt houd er dan wel rekening dat ze op den duur gaan barsten. Op zich ook wel een mooi gezicht... Hou dikke boomstammen wil je laten zagen dan? Als je plakken wil zagen dan lijkt mij de kettingzaag de enige oplossing. Of je moet een stuk meenemen naar een houtzagerij. Je kunt zobiezo eens bij een houtzagerij gaan kijken/vragen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Met de kettingzaag (of welke zaag dan ook) ga je nooit onmiddellijk een vlak stuk hebben. Er zal dus geschaafd moeten worden. Het is wel handig (minder werk) als de plakken recht zijn, maar nat hout schaaft vrij vlot. En als je een volledige stam hebt kan je behoorlijk wat plakken zagen. De scheve zijn nog altijd geschikt als kachelhout.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik had al zitten twijfelen om het te posten, maar wellicht is dit toch iets voor je.
De getoonde constructie is redelijk primitief, maar voldoet zeker om (snel) tot een vlakke ondergrond te komen.

Zoals je op de foto zult zien maakt het niet eens zoveel uit hoe vlak je beginstuk is. Kwestie van goed instellen met de waterpas en gaan....

Attached files router-jig.pdf (1.3 MB)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.