tritonfrees inbouwen

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Hoi,
Heeft er hier al iemand een tritonfrees ingebouwd in freestafel zonder zo een montage plaat of is dit af te aden. Als iemand dat al gedaan heeft kan je dan uitleggen hoe en en misschien foto van laten zien? Ik heb zelf de tritonfrees TRB001.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Ja maar is met montageplaat ik vroeg of het mogelijk was zonder montageplaat
 

WR1944

Oud hout
Het hangt er van af in welk materiaal je de frees wilt inbouwen. Je moet de frees goed kunnen vastzetten en de frees goed haaks t.o.v. het tafelblad kunnen krijgen.
Hoe zwakker het materiaal van het blad des te dikker zal je het materiaal boven de zool moeten maken. Elke millimeter in de dikte van de plaat gaat ten koste van de hoogte waarop je de frees kan gebruiken.
Als je stangen voor een zijgeleider door de zool kan steken kan je de truc uithalen die ik voor m'n quick and dirty noodfreestafeltje heb gebruikt. Je maakt een gat in het blad waar de zool stijf in past. Je maakt twee groeven in de onderkant van het blad die zo diep zijn dat de bovenkant van de zool gelijk ligt met blad. Dan moet je de stangen vastzetten en je hebt een werkende freestafel.
Als je naar m'n bijdrage hierover gaat kan je zien wat ik bedoel.
Ik heb zelf enige tijd gedubd of ik een montageplaat zou kopen of er zelf eentje zou maken. De montageplaat voor de Triton past zo perfect en heeft nog een stelmogelijkheid dat ik de plaat toch maar gekocht heb. Voor $65 (EUR 50) ga ik niet rommelen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op mijn huidige freestafel heb ik zelf een montage plaat gemaakt uit 12mm multiplex, en de basis van de bovenfrees er gewoon in geschroefd. Het werkt goed zo, de montage plaat past in een opening van de tafel, en het is zo veel makkelijker om af en toe de frees er lang boven zo uit te lichten. Let wel dat ik een Bosch gmf 1400 frees gebruik waarbij je gewoon de motor uit de basis kan draaien, Dat gebeurt op 1 seconde en zo kan ik de frezen makkelijk wisselen op een tafel. Bij een gewone frees zoals de triton zal je moeten zien dat je hem hoog genoeg kan laten uitsteken om aan de spankop te raken. De spankop moet dus boven de tafel kunnen uitsteken. Anders moet je lang onder de spankop losmaken en dat is allesbahalve praktish.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Dank je voor de reakties. WR1944 waar haal je hier ergens zo een montageplaat?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb de montageplaat bij Woodcraft gekocht maar daar zal jij niet veel aan hebben. Als je een goede montageplaat kan verkrijgen met een gat voor de slinger en de correcte gaten ben je klaar. Inderdaad zal informeren bij de importeur van Triton je in de goede richting sturen. De "kleine" Triton heeft een min of meer gestandaardiseerd boorpatroon voor de bevestiging, afgeleid van een Porter Cable, een al lang bestaand en populair merk in de USA.

http://www.woodcraft.com/Product/202053 ... -7518.aspx
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Bedankt al voor de informatie. Als er nog iemand foto's of uitleg heft om dit op te lossen zonder montageplaat is zeker ook nog welkom. Als het zonder montageplaat kan zou ik dat toch misschien eerst eens willen bekijken alvoor ik een montageplaat bestel.
 

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
Ik ben zojuist de gelukkige bezitter van een TRB001.
Gekocht in Zevenaar. Prima service daar!

Ik wilde eerst even kijken hoe hij eruit zag en hoe groot de bodemplaat was. Nu denk ik erover om zelf een metalen beugeltje te maken met dezelfde soort openingen als in de meegeleverde steunplaat. Ik kan hem dan met de twee "klipschroefjes" op de zelfde manier vastzetten onder de tafel en snel losmaken. Het is hetzelfde idee als in de Triton freestafel.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Kiri

Hier dan de foto's van mijn eenvoudige freestafel :





Niets ingewikkelds.....gewoon een bak met een gat erin

Attached files
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Denk dat ik het zo ook ga oplossen nu juist nog langere schoeven vinden om hem vast te schroeven. Zijn er geen met standaard schroefdraad denk ik?
 

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
HM... bij mijn TRB001 zite er engelse WW 1/4 " draad op. Kon ik zo kopen bij de winkel in Breda die werkelijk alles heeft Jaak van Wijk de beste ijzerhandel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.