machinale Erfenis

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik heb een half ingestorte schrijnwerkerij "geërfd", een hoop prachtig materiaal, maar veel vergaan door houtworm en roest. Toch nog wat bruikbaar materiaal kunnen redden, van hele kleine tot grote sergeanten, vijzen, pluggen en nagels bij de vleet. Er stond ook stationair gereedschap: een compleet kapot geroeste topie en draaibank, maar een hopelijk nog bruikbare vlak- en vandikte bank en lintzaag. Alles van het merk Delta-Milwaukee (-Rockwell?), geen idee in welke volgorde dit hoort.
De lintzaag ben ik nog niet aan begonnen. De vlakbank schijnt mechanisch perfect te functioneren, de vandiktebank heeft mogelijks een nieuw tandwiel nodig, maar lijkt mij wel degelijk.
Ze werkten beiden op een aparte 3fase motor (zie foto van een van de twee) en wegen alles tezamen een ton.
Mijn excuses voor de slechte foto's, ik heb momenteel niks beters, op verzoek post ik er wel betere.
Mijn vragen zijn:
Heeft iemand ervaring met deze toestellen of er al van gehoord? Kan ik de motoren ook op monofase 220V gebruiken? Wat kost een nieuwe motor hiervoor? Zou ik nog een nieuw tandwiel kunnen vinden?
Wat denken jullie?
Alvast bedankt!
Mvg,
Bram

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Dat is een erfenis met nog wat werk aan :D Maar er is zeker nog wat van te maken.

Voor informatie kijk eens hier: [url=http://owwm.org/viewforum.php?f=1/url]http://owwm.org/viewforum.php?f=1/url]Dat merk zie je daar regelmatig verschijnen.

Om die motor op 220V lichtnet te laten draaien zal je een geschikte frequentieomvormer nodig hebben, dat werkt altijd. Een andere motor is ook een optie.

Onderdelen vinden gaat wel een probleem geven denk ik, het is niet direct een populair merk in onze streken. Maar je kan het bewuste onderdeel misschien ergens laten vervaardigen.


Mvg,

André
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Op het identificatieplaatje staan 2 toerentallen 1725 & 1425 juist ernaast staan de frequenties van het net 60 of 50 Hz. Er staat ook dat het gaat om een driefasige motor die bij zowel 220V als 380V lijnspanning kan worden gebruikt, kwestie van hem in driehoek dan wel in ster te schakelen (220 x √3=380). Als de wikkelingen nog in goede staat zijn moet die motor wel wat kunnen hebben. 220V & 380V bestaan ondertussen al even niet meer, zijn ondertussen 230V & 400V. Bij een driefasig 400V net heb je 230V tussen fase en nulgeleider en 400V tussen twee fasen. Als je nu een monofasig net hebt, enkel 230V dus, kan je in principe dergelijke motor niet gebruiken. Met een frequentieomvormer kan je dan een 3 fasig net electronisch simuleren en desgewenst het toerental regelen. Ik heb er geen idee van wat dat kost. Een goedkoper alternatief is dat je slechts 2 van de drie wikkelingen gebruikt en 2 fasen simuleert door van een condensator gebruik te maken, dit gaat dan wel gepaard met een aanzienlijk vermogenverlies.
Hoedanook zou ik een zo'n oude motor die in slechte omstandigheden is bewaard en al lang niet meer heeft gedraaid eerst (laten) kontroleren alvorens hem in dienst te nemen.
Groetjes,
Pascal
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Bram
Je hebt daar een mooie schatkamer, een voordeel van het oude spul is dat het vaak gemaakt werd voor de eeuwigheid. Gewoon een voor een opknappen en proberen. Misschien kan je er aan denken om thuis ook 380 V te nemen, met zo'n vracht gereedschap niet eens zo'n slecht plan.
We wachten op de foto's

veel opknapplezier Hugo ;)
 

birdje

Nieuw lid
5 jan 2011
17
0
Hallo bram,

Ik heb een vlakbankje van hetzelfde merk oerdegelijk "1964", goed in te stellen.
Het vinden van onderdelen in europa is een probleem dat had ik zelfs al met vinden van geschikte beitels.
Deze bestelde ik in America en toen bleek dat ze geproduceerd waren in Germany. Sommige eenvoudige onderdelen zijn nog wel zelf te maken heb ik met bijv. de drukstukjes gedaan deze waren op 1 na verdwenen.
Het is denk ik handig om eerst de typeplaatjes te zoeken, op de door Andre eerder genoemde sit OWWM
vind je hele bestanden met produktiedata. Deze zijn volgens mij goed bijgehouden door de Delta fabrieken.
De fabrieken bestaan nog steeds en hebben voor de VS machines in grote series machines gebouwd gedurende lange perioden. Van mijn vlakbankje vond ik zelfs op het internet volledige monotekeningen.
Wat motoren betreft; Ik heb al vaak gezien dat onder een dergelijke machine, elektromotoren geproduceerd in Belgie gemonteerd waren. (ook wel iets om eens naar te kijken)
En als ik naar de rommel rond de machines kijk misschien ergens een tandwieltje verloren?
schoonmaken en ontroesten is nr1 dan inventariseren wat er mogelijk mist.
De machines zijn op zich denk ik wel de moeite waard maar je moet echt gaan puzzelen.

Groet Birdje,
 

WR1944

Oud hout
Wat ik zo hier en daar heb opgedaan aan info is dat Delta een van de iconen op gereedschapgebied is in Amerika. Het had de reputatie onverwoestbaar te zijn en dat wil in de USA met al die onbehouwen gebruikers heel wat zeggen. Gereedschap moet doorgaans echt hufterproof zijn om een kans te maken op de markt. Maar dan spreek ik over de periode vanaf de WW1. Vanaf de jaren 80 deed de verloedering hier z'n intrede in de vorm van goedkopere producten uit het buitenland.
Voor nadere informatie kan je misschien Amerikaanse houtbewerkingsfora benaderen. Bijvoorbeeld FOG of TalkFestool hebben rubrieken voor niet-Festool gereedschap en de forumleden hebben een hoop ervaring op velerlei gebied.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.