bovenfrees trend ef bosch

marcelb

Nieuw lid
13 jan 2012
2
0
Ik ben op zoek naar een bovenfrees en een Festool vind ik te duur. Zeker als je naar de OF1400 kijkt.
Ik vraag me af of er mensen ervaring hebben met een Trend of een Bosch Blauw GOF 1300 CE. Een is zeker op de site van Axminster goedkoop te krijgen. Van de Trend zijn ook veel accessoires te krijgen. Ik vind ik een groot voordeel.
Wie kan mij van advies voorzien.
Marcel
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb onder andere een GOF 1300 ACE, 900 ACE en GMF 1400.
Ik weet niet exact wat er veranderd is tussen de ACE en CE modellen, maar in het algemeen is de 1300 een zeer degelijke frees, stofafzuiging is bij Bosch iets minder. De andere merken hebben de beste systemen gepatenteerd. De kopieerhulzen van Bosch zijn de meest praktische die ik al heb gebruikt, in dat domein is Bosch erg sterk zoals bij hun sds systeem of decoupeerzaag systeem dat alle merken hebben overgenomen.
De fijn instelling van de diepte werkt zeer goed, maar ze mist eventueel aan duik diepte. Soms moet ik frezen erg laag aan de kop vastmaken om diep genoeg te kunnen frezen.
In het algemeen vind ik de GMF 1400 net beter dan de 1300ACE, de invalbasis is duidelijk superieur aan die van de klassieke GOF frezen, voelt beter aan en duikt erg zacht.

Over trend kan ik niets zeggen, het beste is om de cijfers naast elkaar te leggen en zien welke de meeste plus punten heeft.
 

Pierre

Nieuw lid
14 mrt 2010
6
0
Dag, ik heb de Bosch GOF 1300 en de GMF 1400 in gebruik. Op het werk hebben we de Festool 1400, een zeer degelijke machine die ik als links handige goed kan hanteren.
Met de GOF 1300 heb ik in het begin (acht jaren geleden) problemen gehad met de hoogte blokering, een min punt. De GMF 1400, een juweeltje qua vormgeving een eenigzins in het gebruik, hij is door zijn combinatie veelzijdiger in mogelijkheden als de GOF 1300 en de Festool 1400.
Het nadeel van GMF is zijn vaste schakelaar. Bosch heeft ook een sumier aanbod aan accessoires.
De fijne afstelling van de hoogte/diepte is bij GOF1300 en deels bij GMF1400 is optimaal, bijna ideaal, stuk prakties en presies als bij Festool.
De Trend bovenfrees ken ik niet.
Groet Pierre.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Kan je ook aanraden eens te kijken naar de bovenfrezen van Dewalt en Makita. Ik heb zelf Makita en ben daar uiterst tevreden over, maar ik heb ook positieve geluiden gehoord over de bovenfrezen van Dewalt.
 

tuoh

Oud hout
Zowel de blauwe Bosch als de Trend zijn prima bovenfreesmachines. Algemeen kan je stellen dat de gereputeerde merken, Bosch, Festool, Mafell, Dewalt, Makita, Hitachi, en Trend, allemaal geschikte en degelijke machines in het gamma hebben. Er is er geen enkele die hier met kop en schouder bovenuit steekt.

De ene kan op een bepaald gebied al eens iets meer, maar moet dan op een ander vlak weer een veertje laten.
Of het ene type heeft wat meer watt ter beschikking, of kan wat dieper frezen, maar zo komt iedereen aan zijn trekken.

De beste bovenfrees waar ik al mee gewerkt heb, en die al jaren in mijn kast staat is een Perles, een Zwitsers merk waar je nu niet meer van hoort, maar een reuze machine qua prestaties.

Festool heeft goede bovenfreesmachines, maar die zijn naar mijn aanvoelen al een beetje te ver doorontwikkeld, ik werk er niet graag mee. Dat is nog al eens het nadeel bij sommige fabrikanten, die blijven klooien aan een goede machine, maar soms is trop teveel. Bosch is hier ook een beetje ziek aan, er hangt zoveel troep rond de zool van de machine, dat je de frees niet meer ziet werken. Stofvrij werken is mooi, maar je moet nog wel zien wat er gebeurt. Bij mijn zware Bosch heb ik de helft van de rommel eraf gesloopt, nu zie ik wat de machine doet.
Dan zijn Makita, Hitachi, Dewalt en ook Trend op dat gebied heel wat gebruikersvriendelijkere machines, vind ik persoonlijk toch. Daar zie je de frees wel aan het werk :D dat beetje meer stof neem ik er dan wel bij.

Mvg,

André
 

marcelb

Nieuw lid
13 jan 2012
2
0
Heren,
Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nog niet uit. Ik heb een tijdje met een DeWalt gewerkt (621) maar die is 2 maal stuk gegaan. Dus wil ik graag naar een ander merk kijken. Ik wil hem ook onder mijn DeWalt freestafel hangen. Op Makita heb ik me nog niet georiënteerd. Ga ik ook naar kijken. De zaken waar ik tot nu ben geweest adviseren allemaal Festool. Dit vind ik echt te duur. Als jullie nog tips hebben lees ik dat graag.
Marcel
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Je kan een spech hebben, zelf heb ik een blauwe Bosch gekocht die na 2jaar en een paar maanden stuk ging. Is toen tegen kosten gerepareerd bij Bosch. Na een klein jaar was die weer stuk. Dit was weer geen garantie en heb hem bij een gereedschapscentrum ter reparatie aangeboden. Nu was die niet meer te maken, anker, lagers en koolborstels moesten vervangen worden en dit was duurder dan een nieuwe.

Toevallig had mijn schoonvader dezelfde Bosch en was ik weer gered ( hij deed er niks meer mee dus nu heb ik hem in lange bruikleen)

Wat me het meest opviel toen ik naar een nieuwe bovenfrees aan het kijken was, is het verschil in hoogte verstelling. Bij de goedkope frezen kan je hem vaak nog bewegen als hij vergrendeld is zodat de diepte instelling niet nauwkeurig is...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
EvdL zei:
Nu was die niet meer te maken, anker, lagers en koolborstels moesten vervangen worden en dit was duurder dan een nieuwe.

Dat lijkt meer op abnormale slijtage dan echt stuk gaan, ik heb op twee van mijn Bosch frezen de lagers zelf vervangen voor een paar euro's, en op mij kapex zaag de chip kaart en koolborstels. Als je voor zo'n eenvoudige klussen een techieker 99€ per uur moet betalen dan is het inderdaad niet meer de moeite waard.

Ik heb op de avondschool met DeWalt bovenfrezen gewerkt en ik was nogal onder de indruk, wetende dat ik het niet zo heb op dat merk. Werkten zeer vlot, goede afzuiging en ergonomie. Al was het een hel om ze iedere keer terug in die domme zwarte doos te krijgen, lang leve de systainers met inhouds foto erop!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.