Stofafzuiging tijdens houtdraaien

ntjmh54

Nieuw lid
11 jan 2012
1
0
In mijn werkruimte voor houtdraaien zou ik graag een kleine installatie willen hebben voor stofafzuiging. De ruimte is ca. 15m3 groot.
Ik heb o.a. op internet de volgende apparaten gezien: Woodstar-/Favorit-/Spero-DC04, CAMVAC-GV286,…..
Wie heeft ervaring met een van deze apparaten voor stofafzuiging tijdens het houtdraaien?
Zijn deze apparaten krachtig genoeg voor gebruik in bovengenoemde ruimte?
Waar in Nederland is de CAMVAC-GV286 te koop?
Waar moet ik op letten bij aankoop van een stofafzuiger?
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Re: Stofafzuiging

Ik zelf hed de spero.

Ben zeer te spreken over de stofafzuiging.
Met zagen en frezen zuigt hij alles goed weg.

Bij de houtdraaibank niet gezien ik hier geen bak of iets voor gemaakt heb.

Maar dan zuigt iedere stofzuiger slecht af.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
microclene maak goede stofafzuigers voor houtdraaiers, te koop in belgie bij willyvanhoutte.be bijvoorbeeld. maar ik gebruik zelf een festool werkplaats zuiger waarvan ik de zuigmond vlak onder het schuurpapier zet.

maar wil je dat je afzuiger efficient werkt laat je bank dan langzaam draaien anders vliegen de stofdeeltjes zo snel weg dat geen enkele afzuiger ze kan opzuigen! die schuurt overigens ook beter en minder warmteontwikkeling.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Re: Stofafzuiging bij houtdraaibank

rené13 zei:
ik gebruik bij houtdraaien af en toe mijn gewone afzuiging met een 100mm slang met daarop een pvc buis schuin doorgezaagd zodat ik veel zuigoppervlak heb
zeker bij schuren werkt dit erg goed

rené mag ik je erop attenderen dat pvc gebruiken in een stofafzuiging eigenlijk uit den boze is. nu hoef je daar als particulier natuurlijk niet aan die vca eisen te voldoen maar het is om een goede rede namelijk dat pvc statisch kan worden en dus een vonk kan geven. (in de juiste verhouding is stof en lucht een explosief mengsel!)
 
dat klopt inderdaad
maar aangezien ik deze afzuiging gekocht heb van een gepensioneerd houtbewerker die zo al 10 tallen jaren heeft gewerkt vond ik dat andere dingen meer prioriteit hadden om te vervangen dan de buis
in principe is het toch maar een stukje buis van 35 cm dus de lengte valt flink mee
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Grappig....ik zat deze week weer eens na te denken over dit probleem. Momenteel gebruik ik mijn bouwstofzuiger tijdens het schuren op de draaibank maar echt ideaal is dit niet. Je hebt de zuigmond in de ene hand en het schuurpapier in de andere. Hiernaast staat de fijnstoffilter van Jet op volle toeren het fijnstof af te zuigen maar er zit wel een kleine 1 1/2 meter tussen het werkstuk en de filter. Ergens neig ik nog steeds naar een losse afzuiger voor bij de draaibank. Camvac maakt erg mooie afzuigers, heeft iemand hier ervaring mee ??\
 

KillerRu

Actieve deelnemer
Even een oud topic ophalen, maar ik zag recent bij een mede houtdraaier een mooi plaatje dat je gewoon mee op de bank legde, waar de zuigmond aan vast hing. Leek me een mooie oplossing voor dit probleem. Alleen weet ik niet hoe zwaar de afzuiging was? In ieder geval is het noodzakelijk aangezien ik in een kleine ruimte werk die moeilijk verlucht kan worden (vaste ramen).
 
Waarom niet zelf bouwen zie http://www.woodworking.nl/showthrea...-filterunit&highlight=zelfbouw+fijnstoffilter.
Dit is specifiek voor fijnstof.
Over de grove delen zou ik mij geen zorgen maken die veeg je op of met een afzuiger.
Belangrijk is om aandacht te besteden aan fijnstof, die zijn schadelijk voor de longen.
Daarnaast zijn diverse houtsoorten giftig en het fijnstof daarvan wil je echt niet binnen hebben.
Afzuigen met een stofzuiger zonder fijnstoffilter heeft geen zin.
De stofzuiger blaast het fijnstof linia recta weer de werkplaats in.

M.vr.gr. Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.