ronde hoeken frezen

Theo H

Nieuw lid
8 dec 2011
5
0
Hallo allemaal, heb een vraagje aan jullie. Hoe krijg ik hoeken mooi rondgefreesd met de bovenfrees ? Heb vandaag een kopieerring gehaald, men vertelde mij, dat ik hem niet behoefde te centreren met een doorn ( heb hier zelf al twijfels over ). Heb een malletje gemaakt dat wat kleiner is, zodat de frees mooi langs de hoek gaat. Gebruik een 10 mm frees, kriig het gewoon niet echt netjes. Het begin en het einde wordt gewoon niet echt netjes, moet er bij vertellen dat ik nog niet zo veel gefreesd heb, maar dat hebben jullie al door denk ik hoor. ;)
Ben zeer benieuwd, want het moet toch echt kunnen ?
Groeten van Theo
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
wat voor ronde hoek wil je fresen? het is voor vele ook niet duidelijk heb je mischien foto's van wat je gedaan hebt ?
 

WR1944

Oud hout
Je kan de hoek van een plank of plaat willen afronden maar ook de rand van die plank of plaat. Als je een rand ofrond heb je een kwartronde frees nodig met een geleide lager. Ga je een hoek afronden dan heb je een rechte frees nodig met een geleide lager en een mal met de gewenste straal.
De rand rond je af door de frees langs de rand te halen met een diepteinstelling waarbij je geen overgang voelt van vlak naar afronding. Kleine afwijkingen kan je wegschuren. Eerst het kopse hout frezen dan kan je de enigszins rafelige einden wegfrezen als je in de richting van de nerf freest.
Als je een hoek gaat afronden klem je de mal op de hoek met de cirkel net rakend aan de zijden. Laat de frees zover zakken dat het lager op de mal loopt en de frees net de volle dikte van het hout raakt. Zorg ervoor dat je met de nerf mee freest anders krijg je uitbrekende splinters. Daarvoor moet je het hout ook van de andere kant bewerken.
Maar een foto van de situatie zou heel verhelderend werken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
WR1944 heeft het goed uitgelegd, ik gebruik hiervoor ook een kopieer frees met een kogellager met dezelfde diameter als de frees. Het probleem met kopieeringen is dat je je mal "op schaal" moet maken rekening houdend met het verschil in diameter van mal en frees.

Nog een tip is om het grootste deel van het hout eerst af te zagen met de lintzaag of met de decoupeerzaag zodat je met de frees slechts een paar mm moet afnemen. Dat is veel makkelijker en de afwerking is mooier met minder kans op splijten of andere accidentjes!
 

Theo H

Nieuw lid
8 dec 2011
5
0
@wr1944, moet de hoeken afronden, had een rechte frees en heb een mal met de juiste straal gemaakt.
Was vandaag weer bezig, en herken de punten waar jij het over hebt.
Maar het gaat al beter, en met jullie tips gaat het helemaal lukken denk ik hoor.
@bench works, ga het ook eens op jouw manier doen, hoef ik geen mal op schaal te maken tenminste.
Het ging al netter, oefening baart kunst, hartstikke bedankt voor jullie tips jongens !!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.