festool of 1001

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Geachte forum leden.

Ik wil een frees kopen en een van de eerste projecten zullen de plinten in ons huis worden. Heeft iemand ook een idee hoe ik dat het beste kan doen kan het uberhaubt wel met deze frees?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
 

WR1944

Oud hout
Ten eerste is het een Festool OF1010. Ten tweede is het lastig advies te geven als je niet verteld wat je uiteindelijk wilt bereiken.
Met de OF1010 kan je frezen gebruiken van 6 en 8 mm. Dat beperkt je freesgrootte. Het is beter te bekijken wat je aan werkzaamheden wilt doen en daarop je aankopen van gereedschappen baseert.
Met Festool heb je in ieder geval een goed product in handen. Het zal van het te verwachten gebruik afhangen of het de aanschafprijs rechtvaardigt.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Hallo WR natuurlijk heb je gelijk dat het de 1010 is. Ik ben een beginnend houtbewerker en ga de machine hoofdzakelijk hobby matig gebruiken. Ik ben een persoon die liever wat meer uit geeft aan bepaalde gereedschappen en festool past hierbij. Ik wil graag thuis mdf plinten maken met een dikte van 15mm en een hoogte van ongeveer 100mm. De vraag ik kan ik de OF 1010 ook gebruiken om een kabel goot te frezen en en hem van boven af te ronden
 

WR1944

Oud hout
Als je de frees handmatig gebruikt zal je een geleider moeten gebruiken om een groef te frezen op wat afstand van een rand. Het eenvoudigste is het een zijgeleider te nemen. De afronding kan je met een afrondfrees doen met een kogellager als geleiding. Je kan een profiel frezen met een 1/4 rond met opstaande randjes maar ook een 1/4 rond dat zonder randjes overgaat in de aansluitende vlakken. Dat hangt af van de diameter van het lager.
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
De kogellager-geleider(mooi woord voor scrabble ;) ) zit boven of onder het frees stukje.
479185.jpg


Hierzo is een plaatje van een afrond frees. Het korte zilveren wieltje is de kogellager-geleider ;)

Volgens mij kan je de OF1010 ook vastschroeven omdat ie gaten in de zool heeft? Misschien dat je vierkant stuk plaatmateriaal kan pakken met een rond gat erin waar je de frees op monteerd. Een keer alles instellen en je kan de plinten langs je frees halen ipv de frees langs je plinten.

Succes!
 

WR1944

Oud hout
Inderdaad, dit is wat ik bedoel. Op de foto heeft het lager de zelfde diameter als de de frees op de kleinste diameter. Hiermee krijg je een vloeiende overgang van het verticale naar het horizontale deel van de plint.
Met het opspannen van een bovenfrees in een provisorische opstelling zou ik heel voorzichtig zijn als je niet exact weet wat je doet. Door het hoge toerental zijn de krachten bij het frezen navenant hoog en kan het minste geringste foutje desastreus aflopen.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Ben vandaag de gelukkige eigenaar geworden van deze machine. Kreeg er extra een set met 8 freesjes en een 1400mm geleide rail bij. Kan niet wachten tot morgen om het uit te proberen. Ik heb even gekeken maar ik zie zo snel geen mogelijkheden om de zool vast te schroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.