Excenterschuurmachine: gebruikerservaring gevraagd

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Ik ben toe aan een nieuw degelijk excentrisch schuurmachine.
4 machines hebben mijn voorkeur:
Festool: ETS150/3 RO150/7
Mafell: UT150E UX150E

Voorlopig gaat mijn keuze naar Mafell UX150E
(ook voor zwaarder en lang schuurwerk)
posting.php?mode=post&f=1# Heeft er iemand ervaring (pos of neg) met 1 van deze 4 types.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb een Rotex 150. Maar wat voor ervaring zoek je?
Wat ik zo kan roepen is dat ie op hoge toeren super werkt maar op lage toeren wat moeilijker in de hand te houden is en dat de 150mm machines eigenlijk alleen geschikt zijn voor grotere oppervlakken.
De grove stand schuurt erg snel erg veel materiaal weg, op de fijne stand kan je een oppervlak echt super mooi vlak maken.

Al met al ben ik er zeer tevreden over, en heeftie voor mij 2 nadeeltjes, dat is dat ie eigenlijk niet geschikt is voor kleine randjes en op lage toeren dus wat onhandelbaar wordt. Wel is de Rotex mijn eerste excenter dus echt goed vergelijkingsmateriaal heb ik niet.
Het switchen tussen de twee standen maakt de machine wel bijzonder veel bruikbaarder. Alleen om die reden zijn bij mij in het keuzeproces o.a. de ETS (en wat Bosch en Makita machines) vrij snel afgevallen.

Vanwaar eigenlijk de voorkeur voor Mafell?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb geen ervaring met de Mafell's, maar heb zelf wel the Rotex 150 en ETS 150/5.
Als ik daarvan er één moest aanraden dan is het zonder twijfel de ETS150, daarmee doe ik 80% van mijn schuurwerk. De Rotex heeft dezelfde 5mm koers en kan ook excentrisch schuren, maar dat is veel onhandiger en veel minder comfortabel dan de ETS die je zonder probleem met 1 hand kan gebruiken. Het voordeel van de Rotex is zijn Rotex-mode waar hij geforceerd draait en dus veel agressiever is, maar ook moeilijk te bedwingen is. De Rotex mode gebruik ik ook om te polieren.
Als ik uitzonderlijks iets erg ruw, of erg oneffen moet schuren, dan begin ik met de Rotex met P50 papier in rotex-mode tot alles effen is. Daarna schakel ik dadelijk over naar de ETS met P50, dan P80 enz... Maw, zodra de ETS het kan overnemen, vliegt de rotex zijn doos in. In de meeste gevallen heb ik hem zelf nooit nodig.

Dus in ieder geval, zoek je naar een excenterschuurmachine dan ben ben je meestal beter af met een machine die daarvoor specifiek gemaakt is. Wil je ook zwaar schuurwerk aankunnen, en daarbij erg veel ingeven kwestie comfort en kwestie licht werk, dan kan je voor een rotex type machine gaan.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
BenchWorks zei:
heel verhaal over de ETS 150/5

Waarom heb jij niet gekozen voro de 150/3 ?

Ik zit ook een beetje te tobben om er naast de rotex 150 nog iets bij te pakken. Zoek iets rustigers in de hand. Ook voor de erg grote oppervlakken, maar eigenlijk ook voor de lijsten en kozijnen etc.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
klusfoobje zei:
BenchWorks zei:
heel verhaal over de ETS 150/5

Waarom heb jij niet gekozen voro de 150/3 ?

Ik zit ook een beetje te tobben om er naast de rotex 150 nog iets bij te pakken. Zoek iets rustigers in de hand. Ook voor de erg grote oppervlakken, maar eigenlijk ook voor de lijsten en kozijnen etc.

Ik gebruikte daarvoor een Bosch GEX schuurmachine met 4mm koers, ik zag het niet echt zitten om het dubbele te betalen voor iets met een kleinere 3mm koers. Heb lang zitten lezen op forums en reviews gelezen van mensen die de 3 en 5 mm hebben, en tot de conclusie gekomen dat het enige tastbare verschil tussen beiden is, dat de 5mm sneller werkt zonder zichtbare vermindering in de schuurkwaliteit.

Ik heb daarnaast ook de ETS 125 met 2mm koers, een echte "finish sander" die lekker in de hand ligt en fijn is, maar die ik haast nooit gebruik want zelfs daarmee kan ik geen zichtbaar verschil zien in de afwerking tov de ETS 150/5

Als je de rotex al hebt dan kan je voor beide versies gaan, de /5 neemt een groter deel van het rotex werk over, de /3 zou in theorie een fijnere afwerking nalaten. Lijsten en kozijnen zijn geen probleem, al is daarvoor een vlakschuurmachine waarschijnlijk beter, maar als je een hard schuurpad op je ETS zet dan kan die kleine boorden aan zonder ze af te ronden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Heb al sinds 94 een festo et2e (de voorganger van de ets150/3) en enkele kleine vlakschuurmachines.Hier kan ik eigenlijk alles mee. Ja de rotex neemt meer af maar tijd speelt alleen een belangrijke rol als de uren betaald moeten worden of als je hele grote oppervlaktes moet schuren.
Een ondergewaardeerde machine van festool is de WTS150/7 Vroeger bekend als de WET neemt veel af en kan ook heel fijn schuren. Probeer de machines eens uit bij een dealer. Wel eerst even vragen want de WET ligt niet overal. En voor de duidelijkheid ik ben als oud verkoper van Festool een beetje partijdig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.