Help! Frees - Spantang

bsbr

Nieuw lid
28 dec 2011
2
0
Hoi Allemaal,

Pas geleden een nieuwe frees gekocht, Hitachi M12VE, met een paar frezen van RVS.

Nu blijkt, mijn 12 mm frezen krijg ik niet in de 12 mm spantang van de Hitachi. Ik heb de spantang uit de frees gehaald, en toen kon ik er net aan een frees inschuiven. Met veel moeite er weer uitgehaald, de spantang heeft zelfs wat krassen op de freesschaft achtergelaten...


Nameten wees uit dat de schacht van de freesjes exact 12mm is. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Bijgevoegd een foto. Misschien kan ik het geheel in elkaar rammen, maar ben bang om iets te beschadigen...

Bedankt!

Attached files
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
als je zeker bent van je meting dan is er ergens een probleem, anders was het mogelijk dat je frees niet 12mm maar 1/2 inch is (12,7mm) maar dat is blijkbaar niet het geval.
 

bsbr

Nieuw lid
28 dec 2011
2
0
Bedankt voor de reacties! De frees past in de losse spantang, die is inmiddels al wat losser gemaakt. Het geheel in de freesschacht doen kan niet helemaal: met frees helemaal in de schacht steekt de spantang er ongeveer voor de helft uit. De moer kan aangedraaid worden en het geheel zit dan goed vast.

Het lijkt misschien toch zo ontworpen te zijn, maar ik wil het graag nog even nagaan...
 

tuoh

Oud hout
Waar je wel mee moet opletten, steek een frees nooit tot op de bodem van de schacht, maar laat enkele mm speling.
Zit de frees namelijk helemaal beneden kan krijg je ze nadien heel moeilijk uit de spantang :evil:

Mvg,

André
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
bsbr zei:
Het lijkt misschien toch zo ontworpen te zijn, maar ik wil het graag nog even nagaan...

Dat zou ik zeker doen! Het lijkt mij sterk dat dit de bedoeling is. Als de spantang er niet helemaal inzit zal dit de stabiliteit niet ten goede komen, kan zelfs gevaarlijk zijn. Neem contact op met de leverancier, deze zal dit op moeten lossen.
 

WR1944

Oud hout
Ik zou hier zeker mee naar de leverancier mee teruggaan. De frees moet echt goed in de klemhuls zitten want bij die hoge toerentallen is het minste geringste aan onbalans goed voor een stevig ongeluk. Bij de meeste spantangen draai je de moer enkele slagen om de frees te lossen. Vaak moet je de moer nog even doordraaien om de moer met huls uit de klemming te trekken. Je voelt dan dat de huls losschiet. Meestal staat op de schacht een lijn tot waar je de frees minimaal in de huls moet steken. Als je dit aanhoudt zit je goed, je komt dan niet klem te zitten op de bodem. Sommige merken hebben een kleine O-ring op de bodem aangebracht waardoor de frees niet op de bodem kan vastklemmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.