afstands of vul-ringen voor Roblandfrees

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Op onze Robland K31 frees-as van 30mm hebben we een paar vulringen, van respectievelijk 10mm, 6mm en 5 mm dik.
Nu willen we graag een meervoudige slisverbinding maken en zoeken we extra vulringen van 6 mm.
Waar kun je die ringen kopen of zijn ze inmiddels verboden?
 

tuoh

Oud hout
Vulringen zijn niet verboden, integendeel zelfs. Om een freesblok vast te zetten op de as van de machine heb je ringen nodig. Hoe meer ringen hoe beter, of beter gezegd, hoe meer ringen van verschillende diktes hoe beter.
Zelf heb ik vulringen van 0,1mm tot 25mm, zeker bij het stellen van meerdere frezen op één as zijn die dunne ringen goud waard.
De dunste die ik heb gaan van 0,1mm tot 0,5mm,per tiende mm dikker, dan 4 van 1mm dikte, 2 van 2mm dikte, 5mm, 10mm, 15mm, 20mm, en 25mm. Zo kan ik bijna alles stellen met een combinatie van ringen.
Elke frezenfabrikant levert die in verschillende buitendiameters en voor verschillende asmaten.
Bij het stellen van meerdere frezen heb ik dan ook altijd een schuifmaat bij de hand. Voor een juiste passing heb je dan nood aan dunne ringen, 0,1mm meer of minder maakt hier het verschil tussen passen of spannen.
Het is niet altijd eenvoudig om van de eerste maal de juiste dikte van de tussenring te bepalen, zeker bij HM bestucte frezen geeft dit problemen, het HM steekt buiten de body, begin hier maar eens te meten.
Eens de juiste dikte gevonden bij een combinatie die ik veel gebruik laat ik dan wel eens een juiste tussenring draaien door een bevriende metaaldraaier. Zo heb ik op maat gedraaide ringen voor een bepaalde combinatie, dan word het later opnieuw stellen veel eenvoudiger, dus liggen er in mijn kast ringen met een dikte van 3,8mm, 6,2mm, etc. Als ik alle ringen die ik bezit op één as wil plaatsen dan word dat een toren van 200mm hoog :D Maar beter teveel ringen dan eentje te weinig.

Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
bij een slisverbinding die je in één bewerking maakt denk ik toch dat je absoluut ringen van 0.1, 0.2, 0.3 en 0.5 moet hebben om je verbinding strak te maken. 1mm ringen geven niet genoeg precisie.
ringen kosten ongeveer tussen €2 voor de kleinste van 0.1mm en €14 voor de grootste van 30mm
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
BenchWorks, bedankt voor je reactie.
Voor het fijn afstellen van de slisverbinding heb ik inderdaad dunne ringen nodig en die zijn goed verkrijgbaar als zogenaamde Shims.
Ik wil echter 3 of vier gelijke sleuven tegelijk kunnne frezen met daartussen vinger van 6 mm.
Daarvoor ben ik op zoek naar de dikkere afstandsringen.
Die kan ik niet vinden. Zoals RobC al reageert zijn ze wel bij Tendotools te koop maar alleen als hele set, met daarin 1 x 6 mm ring voor 70 Euro en ik heb 3 van die 6mm ringen nodig.
Waar koop jij de losse ringen tot 30 mm waarover je schrijft?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.