Stofafzuiger aarden

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
Onlangs een stofafzuiger aangeschaft.
Tijdens de aanschaf werd niet gesproken over eventuele aarding van het apparaat en in de beschrijving/handleiding heb ik er ook niets over gelezen.
Maakt niet uit maar heb inmiddels begrepen dat het toch echt beter is de afzuiger apart te aarden?

Mijn vraag is waaraan....?, bedoel, een aparte draad trekken naar de meterkast of mag ik hem ook aan de radiator knopen?
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste Kwibus,
Ik neem aan dat je de stofafzuiger gaat gebruiken in je werkplaatsje dan kan ik er toch wel van uitgaan dat de stopcontacten geaard zijn.
Zo ja dan hoef je alleen de stekker in een van deze stopcontacten te steken.
Heb je geen geaarde stopcontacten dan zou ik de stopcontacten vervangen door geaarde stopcontacten door er een extra aarde draad bij te trekken tot in de meterkast.Let wel door een ervaren vakman laten doen.
Dit omreden als er wat gebeurd omdat het niet goed is aangesloten de verzekering wel eens moeilijk kan doen.
Succes


Simon
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Beste Kwibus,

als het om een normale "huishoudelijke" stofzuiger gaat dan hoef (kan) je deze niet aarden, er zit dan ook geen geaarde stekker aan en het apparaat is van kunststof.

als het een zg spaan-afzuiger is heeft deze wel een geaarde stekker en alle apparaten met een geaarde stekker moeten in theorie altijd op een geaard stopcontact aangesloten worden.

met andere woorden, kijk even wat voor stekker er aan je stofzuiger zit. ;)

groeten,
Patrick
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
Bedankt voor de antwoorden.

Sorry, ik had duidelijker moeten zijn...

Het is een HBM 100 met microfilter, met een geaarde stekker.
Ook de stopcontacten zijn geaard.
HBM heeft geen aarding setje in hun programma maar bijv. VDH en Baptist hebben ook soortgelijke afzuigers in hun programma en ook een zgn set om het apparaat te aarden.
Dat ontdekte ik pas later en vandaar dat ik mij nu daar een beetje zorgen om maak, zij verkopen dat toch niet voor niets?
Mijn opmerking vwb "aan de radiator knopen" bedacht omdat de centrale verwarming rechtstreeks geaard is en dat is dan lekker simpel want hij staat niet ver bij de radiator vandaan. Ik heb eerder gezien dat men iets aard aan de CV maar vind het er eigenlijk een beetje beun uitzien.

Fijne dagen nog. ;)

Jan
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Door je stofzuiger in het stopcontact te steken is deze al geaard.Als je bedoelt dat je de slangen wilt aarden is het vrij simpel.De ijzeren spiraal in de slang een stukje ontbloten en aan een metalen deel van je stofzuiger vast maken.Dit evt ook aan de andere kant doen als je hem tenminste vast ergens op heb zitten.Bij ons in de fabriek aarden we op zo'n manier alle stof afzuigslangen.Maar of het thuis ook nodig is?Ik heb het niet en heb nog nooit een opdonder gehad va de statische elektriciteit.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een soort van houten cyclone gemaakt (zie elders) voor op de Festool MINI. De gebruikte slangen zijn de standaard anti-statische Festool slangen. De ingaande en uitgaande slang zitten in PVC bochten en zijn onderling niet verbonden. Dat ga ik wel doen want tijdens het zagen voelde ik de slang prikken. Dus dat aarden heeft wel degelijk zin. Nu nog even een goede truc verzinnen om het simpel aan te brengen.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Het aarden van een hout-stof-afzuiging heeft zeker zin. Niet alleen voor het prikken, maar vooral dat de ontlading van de statische electriciteit vonken geeft die het houtstof kan doen onstekken. (brand dus) @Hanske: thuis is het ook nodig,

De slang moet idd geaard worden, door de continue afzuiging van stof wordt deze als het ware constant opgewreven en krijgt een steeds hoger voltage. De proef in het klaslokaal is misschien nog bekend.
Een oplossing is (dure) slangen gebruiken die geleidend zijn, en anders een metaaldraad eromheen wikkelen en die idd aan één einde aarden.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Als je een originele standaard slang gebruikt heb je nergens last van, en wanneer je stalen pijpen gebruikt is er ook geen probleem.
Mocht je nu plastick pijpen gebruiken en de afzuiger staat erg veel aan dan is het raadzaam om stalen pijpen te gaan gebruiken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb er lang over gezocht en gediscussieerd op verschillende fora en tot de conclusie moeten komen dat ontploffingen of brand door gebruik van pvc onderdelen in de afzuiging een mythe is en blijkbaar nooit officieel geconstateerd is door brandweer of verzekeringen. Probeer zelf maar te zoeken naar bewijs.
De condities die verenigd moeten zijn om een ontploffing te veroorzaken zijn zo complex en precies dat de kans statistisch blijkbaar groter is dat een vliegtuig recht op je werkplaats neerstort.
Hoe vaak verbrand je niet hout bij het zagen waardoor je smeulende houtstoffen de afzuiging instuurt en er helemaal niet gebeurd?

Trouwens zijn officiele afzuigslangen die bij de machines horen zelden antistatisch, mijn robland slangen en zelf festool slang geven mij vaak een flinke prik als mijn elleboog ertegen aan komt.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Kwibus om je zelf intedekken is het wellicht raadzaam om je eigen verzekering tevragen.
gr placebo
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
Allemaal bedankt voor het meedenken.

Vandaag maar even naar de leverancier geweest, moest toch nog wat aanschaffen, en dus meteen navraag naar hun mening gedaan.
Komt aardig overeen met wat al eerder geschreven is...
Zolang je een voor het doel bedoelde slang van rond de twee a drie meter lengte gebruikt hoeft men zich geen zorgen te maken.
Deze machine is van ijzer, ook het aanzuighuis, en is van zichzelf al geaard. Daaraan wordt de slang met een grote ijzeren klem rond de zuigmond geklemt.
Wel adviseren zij dat wanneer je een buizenstelsel aanlegt, deze apart te aarden.
Deze extra onderdelen verkoopt men daar niet, dus ook de aarding set niet. Zit wat in om zo te redeneren...

Het schijnt ook verschil uit te maken wanneer het aanzuighuis van kunstof is, of van metaal.

Ontdekking van de dag....
Maar even de radiator buizen gevolgt en wat denk je wat..., deze komen bijeen middels een verdeelblok, gekoppeld middels thyleen slangen. :oops: :lol:
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Kwibus zei:
Ontdekking van de dag....
Maar even de radiator buizen gevolgt en wat denk je wat..., deze komen bijeen middels een verdeelblok, gekoppeld middels thyleen slangen. :oops: :lol:

Maar radiator buizen staan altijd vol water dus of het omhulsel wel (metaal) of niet (thyleen) geleid maakt niet uit. ;)
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
Ah, oké, natuurlijk, je hebt gelijk.
Is zo wel duidelijk dat ik op de technische school, ooit, een dikke onvoldoende had voor 'electronica'.
Snap er nog steeds niks van... ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.