kantenaanlijmmachine

Theo H

Nieuw lid
8 dec 2011
5
0
Hallo, vaklui ik ben hier nieuw, ben 54 jaar en mijn hobby is houtbewerken aan het worden. Vroeger ook wel gedaan, maar nu weer opgepakt. Wil nu camperkastjes in mijn busje gaan maken. Gaat op zich wel, maar de kopse kanten ? Krijg ik het abs band er met de hand echt netjes op, of is het toch beter om een kantenlijmer aan te schaffen ? Wil als het lukt, wel meer kasten gaan bouwen. Heb een hebrock op marktplaats gezien, deze gaat tot 1mm dik. Heb ook nog een oude casadei gezien, 10 jaar oud, mjaa, denk als deze stuk gaat dat het een dure geschiedenis wordt. Als je de platen gezaagd heb,, moet je ze dan ook nog nafrezen ? Tjaa, veel vragen, zooo handig ben ik nu ook weer niet. Hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
http://link.marktplaats.nl/485250595 is dit wat ? of is het een prutsding ? heb alleen 220 in de schuur

Groeten van Theo
 

tuoh

Oud hout
Kantenlijmmachines heb je in alle maten en gewichten, waarbij de prijs oploopt met de mogelijkheden.
Om ABS kanten te lijmen heb je nood aan een kantenlijmer met lijmreservoir. Maar dat is geen hobbymateriaal.
De getoonde machine verwerkt enkel voorgelijmde banden, het toestel heeft zelf geen lijmreservoir.
Voor ABSkanten heb je ander materiaal nodig, namelijk een machine met de mogelijkheid om voor te frezen, een lijmreservoir, afkapfrezen, radiusfrezen, schrapers, en eventueel op het eind ook nog een poliergroep.
Dat betekend een machine met een respectabele lengte en dito vermogen, dat zie ik niet in een schuurtje staan :D

Voor enkele meters ABS kanten gebruik je best contactlijm, nadien bandjes gelijk frezen met de bovenfrees. Is wat omslachtiger maar het kostenplaatje is dan ook heel wat vriendelijker.

Bij gebruik van een kantenlijmer worden de randen best altijd gefreesd, zo zijn de randen absoluut haaks, en dat is een must voor perfect werk.
Bij het zagen van plaatmateriaal op een paneelzaag kan het gebeuren dat de randen niet perfect haaks zijn, en dat zie je op de kantenlijmer, de lijm word dan niet mooi egaal verdeelt op de plaatrand, met als resultaat een ondermaatse verlijming.

Mvg,

André
 

Theo H

Nieuw lid
8 dec 2011
5
0
Zit ook al een poosje te googelen, het begint me duidelijk te worden, dat voor de kwaliteit die ik wil een aardig machientje nodig heb. :roll:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Waarom de platen niet gewoon laten verzagen en afwerken bij een houthandel? Er zijn heel wat schrijnwerkers die het zo doen. Goed werk vraagt een goede machine en die kost geld. Laat je je platen bij de houthandel verzagen en afplakken, dan kan je kwaliteit eisen. Is het resultaat niet goed kan je het materiaal weigeren. Maar een houthandel die veel verzaagd kan een goede machine laten renderen en zo ook kwaliteit bieden. Natuurlijk kost het dan wat meer, het is enkel de vraag wat je wil van resultaat. Je kan ook gewoon band met thermoplastische lijm kopen en die met een strijkijzer opbrengen. Hier is ook aardig resultaat mee te bereiken, maar dit vraagt ook weer een beetje ervaring.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Het laten zagen en aanbrengen van de randen is zeker een goede optie. Alles op maat en bovenal splintervrij !!!
Als je het zelf doet en je laat je platen bij de gewone bouwmarkt zagen dan kan je er zeker van zijn dat je geen splintervrij resultaat krijgt en zul je alle zijden moeten nafrezen. Tel hierbij nog een hoop ergernis omdat nabewerkte platen bij onvoorzichtig neerzetten toch weer hier en daar splinteren en de keuze voor laten doen wordt steeds aantrekkelijker.

Ed
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb vandaag net een gelijkaardige machine gekocht 2dehands van virutex voor voorgelijmde bandjes, ik werk zelden met plaatmeubelen (eerlijk gezegd nog nooit tot nu toe voor klanten, enkel voor mij) tot nu toe deed ik het met een strijkijzer... Ik kan je niets zeggen over hoe goed deze machines werken want ik heb ze nog niet getest, maar het kan in ieder geval niet trager zijn dan handmatig af te plakken.

Ik heb ook de mogelijkheid om bij de houthandelaar hun nieuwe automatische kantenlijmer van Halwema te gebruiken, maar voor kleine producties is het niet ideaal, je bent langer bezig met wachten tot ze op temperatuur is, afstellen, testen, afstellen, testen enz... als ze dan niet in panne is want ze hebben er veel problemen mee, erg complexe machines zijn dat.
 

Theo H

Nieuw lid
8 dec 2011
5
0
Ben toch eens gaan proberen om 2mm kantenband met contactlijm te lijmen. Moet zeggen het resultaat valt niet echt tegen. Snap alleen niet hoe jullie het met een beitel afgestoken krijgen, heb een nieuwe beitel gekocht van 25 mm. Ik heb ook een Hebor kantenfrees van marktplaats, maar daar zit geen geleider bij, net zoals bij de nieuwe. Ding doet het prima, bijna zonder machineslag, maar soms raak je de toplaag, je kan hem niet zuiver geleiden. Zal kijken of het lukt om er een foto van op te krijgen. Ben even zonder werk, dus daarom ga ik het allemaal gewoon eens uitproberen.
Gr. Theo ( foto lukt niet, te veel pixels ??? kwee nie hoe !! )
 

tuoh

Oud hout
ABS bandjes krijg je met een beitel niet afgestoken, die zijn een stuk stugger dan de klassieke melamine kantband. De geknipte tool voor de job is een afkantfrees, je moet enkel de machine wat leren aanvoelen voor een perfect resultaat.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.