Je meest favoriete gereedschap -foto's en verhaal

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Verzoek om foto's met verhaal er bij. De volgende tekst komt op de Baptist website en is zeker ook hier heel erg gepast om te vermelden.

Tegenwoordig hebben de meeste houtbewerkers twee soorten gereedschap. Hun houtbewerkinggereedschap en hun digitale fotocamera. En over die combinatie willen we het nu even hebben. Wij zouden graag jou, klant met ervaring, in de winkel laten vertellen over je meest favoriete stuk ambachtelijk houtbewerkingsgereedschap. Hoe je er toe gekomen bent om je dit aan te schaffen, of misschien heb je het wel gekregen en waarom je er zo tevreden over bent, je ervaringen dus. Zoiets is in de praktijk natuurlijk alleen maar te realiseren door …….een foto met een verhaaltje er bij.
Wij zouden jullie, houtbewerkers, dan ook willen vragen om ons een foto te sturen waar je op staat met je meest favoriete stuk gereedschap voor de houtbewerking en daarbij het hierboven beschreven verhaaltje.
We willen dat op een A4 formaat afdrukken en dat op zijn kant in de winkel in het zicht zetten, met de foto op de linkerhelft en het begeleidende verhaal op de rechter helft.
Ook willen we deze foto’s eventueel gebruiken voor onze website.
Met jullie foto’s en begeleidende verhalen willen we bereiken dat jullie als klant elkaar met ervaringen uit de praktijk kunnen helpen in het maken van een goede keuze voor bepaald gereedschap, passend bij bepaald werk.
En tevens willen we hiermee de sfeer van de winkel iets meer in de richting brengen van de klanten. Het is een heel ander gezicht om veel foto’s en verhalen van gebruikers in de winkel te hebben dan de reclame van de fabrikanten. Dus, graag foto’s en ervaringen, we zien er naar uit!
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
leuk idee Dopeling :idea:

veel keus; de werkbank, zwaluwstaartzaag, combinatie haak, Lie-Nielsen schaven, beitels. Ik ga er even rustig voor zitten.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Het is helemaal niet erg om verschillende favoriete stukken houtbewerkingsgereedschappen te hebben, dat hangt helemaal af van het soort werk wat je wilt gaan doen. Voor het slijpen heb je wellicht een ander geweldig stuk gereedschap ontdekt als voor het schaven. Bijdragen kunnen gestuurd worden naar houtbewerkers@baptist.nl

Voor onbevooroordeelde mensen die nog wat willen leren over ondernemerschap: "als" de tijden slecht zijn moet je juist NIET bezuinigen op reclame. Waarbij je je kunt afvragen of gereedschap een product is wat erg lijdt onder een recessie. De praktijk laat namelijk zien dat de mensen dan wat meer de de handen uit de mouwen gaan steken, een moderne equivalent daarvan is; dat de mensen dan wat minder achter de computer zitten.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Dopeling!

Goed dat je weer een bijdrage levert aan het forum die ons gelijk weer aan het denken zet!

Ook voor mij geldt dat ik niet direct wat noem, misschien een signaal dat ik nog niet "bewust" genoeg met mijn werk bezig ben.... nog niet helemaal ZEN :?

Zal ik nog eens even over contempleren.....

Fons
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Fons, ja ik heb het nogal druk want mijn beroep is mijn passie en dan is dat allebei ook nog een uiterst zenvolle invulling van het leven. Ik denk dat het verder niet zo moeilijk hoeft te zijn om bij een favoriet stuk gereedschap te komen. Bij mij werkt dat vanuit de praktijk. Ik had een probleem, in mijn geval de trap naar boven vrij maken van vloerbedekking en alles wat de stoffeerders daaronder hadden achtergelaten. Dat was zo'n enorme klus dat ik er echt een paar jaar over heb gedaan. Dat wil zeggen, iedere keer weer moed verzamelen, van alles proberen en over je ergernis heen zien te komen. Krabben, schuren, branden, verschillende oplosmiddelen.
Op een gegeven ogenblik ontdekte ik de Bahco krabber met wisselmesjes. En dat is nu een favoriet stuk gereedschap voor mij. Met een paar dagen hard werken had ik de trap kaal. En toen mijn buurman kwam met hetzelfde probleem leende ik hem mijn krabber en hij was ook flabbergasted. Nu gebruik ik hem ook als schraapstaal als ik een stuk hout wil schrapen en dan adviseer ik iedereen de hoekjes van de wisselmesjes wat af te ronden zoals David Charlesworth dat met zijn schaafbeitels laat zien op zijn DVD. Overigens was ook het schraapstaal zelf voor mij, jaren geleden, een geweldige ontdekking. Je zou bij favoriet gereedschap dus ook kunnen denken aan gereedschap waarvan je eens het bestaan ontdekte of een toepassing waar je veel plezier aan hebt.(gehad) Voor een winkel waar gereedschap wordt verkocht, geen behoefte wordt gecreeerd, maar getracht wordt om aan een vraag te beantwoorden vind ik het heel belangrijk dat iedere klant zoveel mogelijk geholpen kan worden om de juiste keuze te maken. Dat heeft verder niets met reclame te maken maar met de intentie om je werk zo goed mogelijk te doen.
Net zoals je als houtbewerker met je werkstuk graag een zo goed mogelijk eindproduct wil afleveren. Maar ik vermoed dat dat iets is wat ik jou niet hoeft te vertellen Fons.
 

Peter

Nieuw lid
3 mrt 2009
16
0
Mijn favo gereedschap zijn mijn zagenzettangetje en een zagenvijltje,de eerste is ik denk 60 jaar oud en de tweede is bijna versleten,maar eigenwijs als ik ben blijf ik er de tanden van al de zagen mee vijlen.
Als ik aan die klus begin,ik heb 11 handzagen,vluchten mijn dochters en de katten alle kanten op.
Mijn oudste dochter kermt dan steevast,paps,waarom moet je die 8 stokoude zagen die aan de wanden hangen als decoratie ook vijlen,ik plaag graag een kind van me,daarna ga ik op mijn gemakje muziek toveren uit een zaag om het geluid van hun favo zender MTV te overstemmen en mijn geluk en hun misere kan niet op,mijn suggestie om het zagen vijlen als ringtone op hun gsm te zetten is niet populair.
Ik zal snel een foto maken van mijn tangetje en vijltje
 

Peter

Nieuw lid
3 mrt 2009
16
0
Hierbij een foto van mijn zagenzettangetje,ik liep vanavond een foto te maken van het tangetje en mijn jongste dochter zat met een scheef oog te kijken en vroeg,je maakt een foto van een tangetje?
Ja kind,jij maakt foto's van je paard en ik maak foto's van m'n tangetje,ik hoorde nog iets gemompel van moet ik iemand bellen waarmee je kan praten,maar de meiden vinden het ook wel leuk dat pa een flinke verzameling gereedschap aan de muur heeft hangen,het is wat anders dan foto's en vrienden van hun kijken hun ogen uit en ik kan dan weer vertellen over gereedschap.
Groeten Peter


Attached files
 
A

Athanor

Guest
Peter, nou begreep ik van Dopeling dat hij graag een foto van jou met het tangetje heeft..... Dan kunnen je dochters hun lol niet op wanneer ze die foto gaan maken denk ik. :D
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik gebruik deze schaaf erg veel omdat ik vaak gebroken kanten toepas. Een 45 graden geleider stopt de afnamen bij het bereiken van de gewenste breedte van de gebroken rand. Er zijn met dit ontwerp talloze mogelijkheden voor profileren. De graden kunnen varieeren of de zeiden kunnen gefixeerd zijn en er kan een hol, bol of ander profiel in de beitel en shaaf-zool zitten. Die kan dan heel precies worden toegepast.
De dekbeitel zorgt voor weinig problemen als het gaat om uitbreken, die zo dicht mogelijk bij de snijrand getikt dient te worden ( als de schaaf gaat schrapen zit hij er TE dicht op) maar we hebben het over 10den mm. Pas dan werkt een dekbeitel echt.
Op de eerste foto is hier een voorbeeld van te zien van de krul die er bijna statisch uit lijkt te komen. Bij een bepaalde snelheid van je strook schieten je krullen stijf uit je schaaf. volkomen recht. het zij dan geen krullen meer...

3061556665_d42f1d2b1b.jpg


2814718499_cbc4189406.jpg
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Leuk idee dopeling. Heb je nog steeds behoefte aan bijdragen?
In een ander bericht schreef ik daarnet dat ik sinds 12 nov vorig jaar niet meer ingelogd was.
Het was de angst om teveel op deze hangplek rond te hangen. Ik had mezelf (en mijn vrouw) beloofd een werkstuk af te maken.
Een zelf gemaakt schraapstaal van een mes uit het tafelbestek zul je wel niet bedoelen denkik (zie bijlage) :D

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hahaha tjeerd, ik ben gelukkig niet de enige die soms in de bestekla kijkt als hij wat nodig heeft.
ik heb al menig bestekstuk "geleend" voor mijn eigen doeleinden. ik zeg maar zo : gemak dient de mens!!!

groetjes

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.