Nieuw gereedschap, maar welk?

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Hallo, ik ben nieuw hier op het forum, maar in de tussen al veel leuke maar vooral interessante stukken gelezen!! Mijn vraag: ik wil een nieuwe invalzaag kopen en eventueel een nieuwe frees, maar welke?

Ik maak zo nu en dan wat houten meubelen. Tot nu toe met "simpele" deuvel en lamello verbindingen. Of een mdf tv kast met groeven zodat de verbindingen in elkaar zitten zeg maar. MAAR, nu ben ik verhuisd en beschik ik niet 123 meer over het fijne gereedschap van mijn vader. En ik ben niet zo van het lenen, want dan moet je het meteen weer terug brengen enz. Heb zelf al veel gereedschap maar ik mis nog een frees en een zaag. Echter twijfel ik nu wat ik moet kopen. Reden van de twijfel, ik wil nu in het begin nog een aantal meubelen maken, van keukenkast, keukenrekje tot gaderobe. Maar daarna sporadisch en puur hobbymatig. Dus niet voor het geld! Maar ik zal dus niet elk weekend een meubel gaan maken. Zo nu en dan iets, hoewel ik wel MEER zou willen doen met deze hobby!

Zelf denk ik aan een festool ts 55 invalzaag, en laterna zelf een "zaagtafel" maken. Ik wil daarbij heel misschien een stofzuiger aanschaffen voor het stofvrij werken, maar wellicht voor die keren dat ik de machine gebruik is het ook niet erg dat er stof vrij komt in de garage! Daarnaast twijfel ik over een frees aanschaffen. Festool 1010 model lijkt mij geschikt, maar ik weet niet of ik dan uit de voeten kan om houtverbindignen te maken (afronden enz kan natuurlijk sowieso). Niet dat ik een duur apparaat aanschaf en dan nog vele hulpmiddelen moet aanschaffen om er goed mee te kunnen werken. Een freestafel kan ikzelf daarna ook wel maken.

Van de andere kant kun je beredeneren, omdat ik het puur hobbymatig gebruik is festool dan wel nodig? Zijn er geen alternatieven die ook goed zijn maar niet zo duur? Mijn vraag aan jullie, wat kan ik het beste aanschaffen? Bij mij groeit het geld natuurlijk ook niet op de rug. Maar nu iets goeds aanschaffen wat heel je leven mee kan??!

Daarnaast zie ik veel 2de hands festool apparaten op marktplaats staan. Maar mij lijkt dit niet echt betrouwbaar... iemand ervaringen hiermee?

Veel tekst/vragen maar hopelijk kan iemand me advies geven wat ik het beste kan doen op dit moment.
Alvast bedankt!!!
dave
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Voor mij is het ook een hobby, maar toch heb ik ook een festool zaag (atf 55) en frees (of1010). En ik ben nog steeds blij dat ik die toen heb gekocht. Elke keer als ik iets anders in handen krijg merk je meteen dat het minder is. Wel loop je bij de of1010 als stationaire frees snel tegen de grenzen van zijn vermogen aan. (en dat is voor geen enkele machine goed). Maar een zwaardere frees van een ander merk is ook niet goedkoop.

tweedehands festool zou ik afraden. Ik heb een tijdje als bijbaantje machines gerepareerd. En hierdoor leer je de merken op een hele andere manier kennen :p. En festool is dan misschien wel heel mooi gemaakt, maar het is ook bijzonder delicaat in elkaar gezet. Hierdoor kan het bij verkeerd gebruik relatief snel beschadigd raken of er helemaal me op houden. En dit zie je vaak pas als een machine open ligt.
Ik kreeg ooit bijvoorbeeld een festo decoupeerzaag waarvan de hijstang (waar het zaagje aan zit) was doorgebroken en aan de zijkant door de behuizing was gebroken. De hijsstang was ook gemaakt van lichtmetaal, en de tandwieltjes erg klein. Dit is geen probleem zolang je er precies mee omgaat, maar bij een tweedehands weet je nooit wat er mee is gebeurd. De metabo machines zijn voor "hufterproof" gebruik een stuk beter geschikt. Alleen minder precies. Blauwe bosch had vaak onnozele problemen zoals slecht onderdelen, geleidingen die er spontaan afvielen etc. En om te repareren was Dewalt vaak het meest verschrikkelijk. Daar kwam alles in een regen van onderdelen uit gevallen... of het zat zo in elkaar dat je alles los moest halen om een snoer te vervangen etc. als machines werken ze wel prettig.
MAar toch, ik blijf bij festool (en mafell) en ben daar nog steeds tevreden over.

mvg
Arthur
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Arthur bedankt voor je reactie! Ik neem je advies mee om geen 2e hands machines te kopen. Gebruik jij je frees wel als stationaire frees? Hoe snel loopt je tegen de grens van zijn vermogen aan? Moet ik daarbij denken aan het maken van rondingen of het maken van lijsten? Of juist pas bij dikke zware houtsoorten?

Hopelijk reageren er nog meer mensen op mijn oproep.

Nogmaals bedankt!

Groet
Dave
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Bij het afronden van dingen heb ik daar geen last van, dat gaat prima. Maar op het moment gebruik ik de frees om met een zogehete router planer sled [MEDIA=youtube]ozyIIhMZMJA[/MEDIA] beuken hout te vlakken. En daarbij had ik toch wat meer vermogen willen hebben. Ik gebruik een 17 mm vingerfrees en merk bij een diepgang van 5 mm dat ie het af en toe moeilijk krijgt. Met gebruik van de 6mm spantang merk je dat de freesjes van deze maat gaan vibreren. In een freestafel wil je daarom ook zo zwaar mogelijke freesjes gebruiken, en dan is ook de 8mm spantang soms aan de magere kant. MAar als je het werk in meerdere freesgangen doet kan je toch een heel eind komen.

mvg
Arthur
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hier heb ik ondertussen ook een beetje ervaring mee. Ik heb onlangs ook met een freesmachine gewerkt. Ik had al enkele jaren een Festool 1010 , maar die was nog maar enkele keren uit de doos - bij Festool is het systainer zeker ;) - gekomen. Tot enkele weken geleden. Mijn bevindingen zijn dat je met scherp materiaal en in kleine stappen met een 1010 veel kan doen. Nieuw feesje erop ( 16mm) en in stappen van 5mm diepte gaf geen enkel probleem. Dat was trouwens heel gemakkelijk met de fijnregeling op de machine . Je stelt in op 10mm, draait de fijnregeling 5mm naar beneden, frezen maar, fijnregeling omhoog en de volgende 5mm verdwijnen ook. Simpel als bonjour.
Als je je uren moet aanrekenen en zware freeswerken moet doen dan moet je natuurlijk iets anders zoeken. Ook om onder een freestafel te monteren zou ik een andere , goedkopere en sterkere machine aanschaffen.
gr,
Danny
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Waarom nou weer als hobbyist aan dat over-rated en over-priced Festool spul willen beginnen :( :? , terwijl er zo veel goede (in sommige gevallen zelfs betere) alternatieven zijn, tegen vele aantrekkelijkere prijzen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Joris, das een boute redenering die je hierboven doet, heel interieurland werkt met festool naar grote tevredenheid, hier en daar steekt een Mafell gebruiker zijn hoofd boven het maaiveld maar toch waarom over-rated?

En wat is over-priced? Das een relatief begrip?

Welke betere alternatieven voor minder geld bedoel je?
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik heb mezelf mijn eerste Festool machine gekocht (TS55EBQ plus geleiderails). Ik ben er zeer tevreden over. Voordat ik deze zaag had werkte ik met een ´dikke´ Hitachi van mijn vader. Die vond ik nogal onhandig om 18 mm plaat te zagen, dus heb ik mijn opa zijn nauwelijks gebruikte Hitachi cirkelzaag geprobeerd. (ik ben ´pas´ 15 jaar)

Nou toen begon het gedoe, ik wou de zaagmachine gaan gebruiken, dus netjes een stalen geleiderail met lijmklemmen vastgemaakt (de zaag kon er dus langs glijden met de zijkant) ik was net 30 centimeter in het hout en hij wou niet verder, net alsof hij door iets werd tegenhouden. Ik mijn vader er bij halen, hij kon het probleem ook niet vinden, het zaagblad zit haaks in de machine. Na een tijdje heb ik hem weer opnieuw geprobeerd en het wou nog niet. (het is wel even een zaag van 150-200 euro).

Ook heb ik een Ferm repricozaag gebruikt, heeft het een tijd goed gedaan, maar opeens werd het apparaat erg warm en kwam er bij wijze van spreken rook uitzetten.....

Mijn eerste boormachine was een goedkope Manesmann, waar al heel erg snel de accu's van kapot waren, en nieuwe accu´s kopen werd veel te duur.

Dus, samengevat ik heb gehad met het goedkope gereedschap. Ik spaar liever even door dat ik wat goeds kan kopen (ook al is het voor de hobby)

Groeten Rudolf.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik zou me zeker niet zonder meer binden aan een bepaald merk maar kijk vooral naar de doeleinden waarvoor je iets gaat gebruiken. Ik heb een assorti van merken op mijn zoldertje staat van Ferm tot Festool. Zo staat er een oude Ferm Kolomboormachine die ik misschien 1 x per 2 weken gebruik. Deze machine zou het niet erg leuk vinden om een hele dag te moeten draaien.

Ik denk dat je beter een goede kwaliteit machine voor wat meer geld kan kopen dan proberen te bezuinigen op een machine en het risico lopen dat het toch niet is wat je gedacht had.

Ga anders gewoon eens kijken bij forumleden die in de buurt wonen en zie eens wat zij gebruiken. Dit werkt voor mij altijd erg verhelderend.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Om eerlijk te zijn vind ik Festool ook (te) duur. Maar ik heb al een paar keer goedkopere spullen gekocht Van verschillende merken - Makita, AEG ( ondertussen 30 jaar oud) Metabo, Electra Beckum en andere merken. Die waren ook niet goedkoop en lieten/laten op één of andere manier te wensen over.Een zaagtafel van Electra Beckum was goed als je niet op een mm hoefde te zien. Zowel langs- als dwarsgeleider hadden speling. Het was de kunst om heeel voorzichtig te zagen zonder druk op de geleider uit te oefenen. Wat mij dus nooit lukte. Voor hun afkortzaag heb ik indertijd 2 nieuwe geleiders gekocht die geen van beiden mooi recht waren. Dan ben je meer bezig met afstellen dan met werken. Mijn Metabo decoupeerzaag ( wipzaagje zeggen wij , maar dat schijnt in NL een andere betekenis te hebben :lol: ) zaagt op 3 cm dik hout 2mm schuin. Schaven en schuren maar....Hier kan ik niet vergelijken want ik heb geen andere decoupeerzaag. Ooit kocht ik een prachtige doos Mannesmann sleutels, schroevendraaiers en andere tangen. Na een week kon je met sleuteltje 13 gemakkelijk over een 14 mm en had ik een schroevendraaier in 2 delen, :eek: wat niet erg practisch is.
Die kist heeft nog een paar jaar in mijn werkplaats gestaan om me eraan te herinneren dat ik voortaan beter enkele euros meer uitgeef dan achteraf spijt te hebben. En dan naar de kringloopwinkel gebracht waar ze waarschijnlijk voor 10 euro ofzo verkocht is, wat in feite de werkelijke waarde van de brol was :evil:
Dus door scha en schande ( en veel verloren geld) koop ik alleen nog de betere kwaliteit.
Vakmannen zullen met inferieur materiaal nog mooi werk kunnen afleveren, maar ik niet.
En ja, Festool is te duur. Maar werkt goed.
gr,
Danny
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Al met al veel reacties die uitkomen op ongeveer hetzelfde. Keuze is natuurlijk afhankelijk aan wat je er mee gaat doen! Tuurlijk, bij een hobbyist draaien de machines niet dag en nacht maar ik heb wel de conclusie getrokken om toch voor goed gereedschap te gaan. Als de machines gebruikt worden dan wil je er ook prettig en precies mee kunnen werken.

Ik heb nog niets gekocht maar wel wat offertes opgevraagd voor bovenfrees, invalzaag en stofzuiger van Festool. Even afwachten dus..
Wie weet er toevallig nog een goede winkel met scherpe prijzen? Of via internet?

Groet
Dave
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Invalzaag: indien enkel plaatmateriaal zou ik voor Festool gaan, indien ook vol hout ga dan resoluut voor Mafell. Beiden zijn zeer gebruiksvriendelijk en precies.
De bovenfrezen van Festool zijn ook een aanrader, kwaliteit, gebruiksgemak en precisie heeft natuurlijk wel zijn prijs.
 

raymonidas

Nieuw lid
5 jan 2012
11
0
www.schrave.nl
Hallo,
Ben nu sinds een jaar of twee drie mijn bouwmarktmachines aan het vervangen door machines van industriele kwaliteit: Festool, Fein en Makita. Tussendoor een nieuwe Dewalt lamellofrees gekocht, welke minder nauwkeurig is, maar wel geschikt.
Op de zware Festool schaaf en Makita bandschuurder na, alles gekocht via MP. Ook op MP zijn ook gewoon nieuwe machines te koop, maar dan wel tot 30% onder de winkelprijs. Geduld hebben en vaak kijken. Ik heb drie gebruikte machines: De OF1400EBQ (€200, + set excl syst) en de Fein Supercut (€180 voor de set) en de T12+3 (€225 + set).
Alle machines werken gewoon perfect. Ik ben zelf goed in staat om machines te beoordelen en repareren indien nodig. Repararatie is nog niet aan de orde geweest.
In een machinelijst houd ik bij wat ik aankoop, waar, wanneer en voor hoeveel. (gewoon leuk om te doen). Tevens een kolom erbij voor de prijzen bij een bekende internetwinkel. Na mijn laatste aanschaf blijkt dat ik echt 50% minder heb uitgegeven aan professioneel gereedschap door via MP te kopen. Nadelen nog niet ondervonden. 50% is voor mij gewoon veel geld!!
Overigens doe ik dat ook zo voor mijn andere hobby: fotografie.

Suc6!!
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
50% is wel gigantisch inderdaad. Was dat voor nieuw gereedschap?
Via MP kopen heeft overigens 2 nadelen. Als je niet koopt bij een geautoriseerde dealer krijg je geen garantie van Festool en als het gebruikt gereedschap is weet je natuurlijk nooit in hoeverre je gereedschap mishandeld is door een vorige eigenaar. Om die reden durf ik zelf geen 2de hands gereedschap te kopen via bijv. veilingen.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Ik heb vandaag voor een spotprijs een TS 55 met systainer en 2 geleiders van 140cm gekocht. De vorige eigenaar had het 2 jaar geleden gekocht, met het idee om zelf een kast te bouwen. Na 1 plaat MDF gezaagd te hebben kwam hij er achter dat het toch niet helemaal zijn ding was dus is de zaag de kast in gegaan. In de advertentie stond dat er 10 meter mee gezaagd was, toen ik de zaag bekeek leek het mij nog minder als 10 meter. :lol: Er waren geen sporen op de slede van de zaag te zien, het blad was hagelnieuw en bij 1 van de geleiders was het uitstekende rubber nog niet eens afgezaagd. Ik ben blij met een nieuwe machine voor een oude prijs. :D
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Inmiddels al enkele weken eigenaar van de invalzaag TS55 en bovenfrees OF1010. Het werkt super, maar dat had ik ook wel verwacht. Alles ligt lekker in de hand en dat maakt het werken ermee zeer aangenaam. Mochten er nog mensen zijn die twijfelen of ze Festool aan willen schaffen! Ik zeg doen, beter nu goed investeren en fijn werken dan 2 maal iets aan moeten schaffen.

Groet
dave
 

Locohans

Nieuw lid
10 apr 2013
5
0
Hallo, je kan bij Gereedschappro gratis 30 dagen een Mafell MT55 proberen, deze vindt ik veel beter dan Festool, wel wat duurder maar veel sterker door de Cuprex motor ( meer koper dus meer kracht) en bv. de voorritsfunctie.ik ben van de week op de stand van Mafell geweest op uitnodiging van gereedsschappro, ik ben zeer enthousiast over de Mafell producten geworden, over ALLES is nagedacht.
succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.