Bovenfrees

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Voor de onderkant :)

Hoi allen

Ik wil een bovenfrees onder mijn werkbank maken, dus ik zoek een model welke aan kan blijven zonder de startknop ingedrukt te moeten houden. Ik zal het niet zo vaak gebruiken dus zoek een beetje redelijk merk Welke voor een leuk prijsje misschien op MKPlts te vinden is. Liefst een model wel 6 / 8 / 10 mm schachten lust

iemand een suggestie, of misschien wel een overbodig exemplaar.

Ik hoort het

Allemaal een fijn weekend toegewenst

MVG HF
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Zoek je een A of B merk?
Indien B, dan is dit misschien een suggestie?

Indien A, dan zou deze kunnen? Is wel 12 keer zo duur en kan geen 6mm schacht aan.

Miischien zou je een indicatie kunnen geven van je budget?

vwb het aanhouden zonder de knop in te hoeven drukken, ik heb dat zelf opgelost door de aan/uitknop vast te zetten met een stukje ijzerdraad :D (aan/uitknop inbouwen in de freestafel).
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Wauwwwwwww ik wist dat festtool duur was maar zo duur, nee ik zoek er echt een voor een paar tientjes hoor, een leuke 2 de hands, belangrijk vind ik dat hij 6-8-10 mm kan hebben, die startknop verzin ik wel een mechanische oplossing voor of ik heb nog een vriend die in de elektronica zit , misschien kan die de knop uitbouwen , zal eens gaan informeren . En misschien dat ik wel even voor optie 1 ga kijken, als de aanbieding nog geld

Bedankt voor de info hoor, wat is het toch handig al die mede forum klussers :)

Fijn weekend allemaal

Grt HF
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb sinds enige tijd een bovenfrees machientje van Makita 900 watt voor Euro 240,--.
Deze is zeer handzaam en licht de schakelaar zet ik vast met een elastiek van een afgeknipt stuk binnenband van een fiets.
Ik weet wel dat dat niet de bedoeling is maar ja tegenwoordig kan je de meeste machientjes niet meer kopen met een vergrendelbare schakelaar dit om de veiligheid te waarborgen.
Mijn vorige machine was er een van Aldi maar die brande door.
Over de Makita ben ik zeer tevreden al laat fijn afstelling te wensen over.

Simon
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Waarom zou je in vredesnaam een bovenfrees willen hebben die 6-8-10 mm aankan? Pak er een die 8mm opname heeft, daar zijn zo'n beetje alle soorten en maten frezen wel in te vinden.
Daarbij kom je bij een machine met 10mm opname meteen terecht in de zwaardere machines, die ga je ook niet voor een paar 10tjes vinden.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Wij hebben ook een Hornbach hier in de buurt en ik ga toch eens die McAllister proberen.
Voor onder de freestafel lijkt me die niet verkeerd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Waarom wil je een bovenfrees waar 10 mm in kan. Dit is geen maat die overal ligt. Koop een frees die 12mm heeft. Bij de meeste merken kan je dan spantangen voor 8mm en 1/2" er bij kopen. Wil je dan toch 6mm of 1/4" gebruiken koop je voor een paar euro een verloophuls 6-8. of 1/4-8
Succes.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Zo ben ik weer.

Ja waarom die 10 mm, nou normaal zou ik daar ook niet voor kiezen, maar kreeg onlangs bij aankoop van een vandiktebank een kastje erbij waar hij opstond en die was gevuld met allemaal nieuwe frezen, en boren waaronder veel 10 mm spul. meld nog netjes dat zal er wel niet bijhoren maar mocht de hele handel meenemen voor niks

ja waar maak je dat nog mee :) Vandaar, anders snap ik zelf ook dat 10 mm geen logische keus is.

Ik heb een Bosch 1500 ace op de kop getikt voor 60 euro, geen topapparaat maar voor wat ik er mee doe voldoende lijkt me . En nee daar gaat die 10 mm niet in grrrrrrrr maar ja komt tijd komt raad

Bedankt voor al jullie reacties
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ikzelf heb een Bosch GMF 1400 speciaal gekocht voor onder de freestafel.
Niet goedkoop rond €490, is wel speciaal ontwikkeld voor dit soort gebruik. Er is een vaste basis bij die ik onder de freestafel heb zitten, en een duikbasis, de motor kan gewoon verwisseld worden tussen de twee, startknop kan ingedrukt blijven, kan alle freesmaten aan en hoogte kan via onderaan ingesteld worden.

http://www.bosch-professional.com/za/en/ocs/tools/101337/9878/routers/gmf-1400-ce/

Daarvoor gebruikte ik een gewone groene bosch bovenfrees maar die zijn daarvoor niet gemaakt, moeilijk in te stellen ondersteboven en ontregelingen door trillingen enz... goedkope modellen zijn vaak ook extreem lawaaierig.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ja dat is een prachtding natuurlijk, maar ja ieder zijn budget heey. Lawaai heb ik maatgemaakte oordopjes voor ( ook duur maar van werk overgehouden :) ) . Met klik aan klik uit prima te bedienen icm tyrap om de startknop heen. En verders ja een goedkope frees moet je geen half uur achter elkaar gebruiken dan komt er waarschijnlijk rook uit, das een beperking. Maar hij doet het inmiddels prima.

Grt HF
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Zat zelf ook nog te kijken welke bovenfrees ik onder mijn freestafel in aanbouw ga zetten.
Heb nu een festool of1400, een machtig mooie machine, maar daar heb je dan ook gelijk het probleem, haast temooi om onder de freestafel te hangen.
Ben me dus ook een beetje aan het verdiepen geweest, en kom dan toch wel bij de volgende frezen uit;
http://www.silverlinetools.eu/article/1404_Triton+bovenfrees+2000+Watt
http://www.sautershop.de/products/O...-Oberfraesen/Oberfraese-FT3000VCE-2200-W.html
http://www.sautershop.de/products/O...aesen/TREND-Oberfraese-T11EK-EURO-2000-W.html
Dus in kleine stapjes van steeds 100 euro meer....
Er zijn een paar dingen die deze frezen in gemeen hebben, dat is dat ze en van boven (dus als ze onder de freestafel hangen) kunnen worden veranderd in hoogte, en, misschien nog wel doorslaggevender, dat ze allemaal 2000 watt hebben.
Een andere optie zou kunnen zijn om via marktplaats een goede tweedehandse te vinden, moet je geluk mee hebben..
succes ermee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.