Messen Inca vandiktebank slijpen

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hoi allemaal

Ik heb een vlak/vandiktebankje gekocht van Inca, nu blijkt dat de messen bot zijn. Weet iemand waar ik nieuwe kan kopen, en wat kost het slijpen van de oude evt.

Verders ben ik ook nog op zoek naar een handleiding want het vlakken is duidelijk, maar hoe het vandikte gedeelte werkt is wat minder duidelijk.

Alle info is welkom

MVG HF

Attached files
 
mijn messen zijn nu ook aan slijpen toe:
zat vandaag houten balkjes te vlakken
eerst alles na gekeken geen spijkers gevonden op 1 na die eruit gehaald en vlakken maar
zat er nog een spijker een paar mm in het hout,totaal niet zichtbaar:s
met veel gevloek en getier de balk de werkplaats uit gesmeten en de schade opgenomen
twee kleine deukjes aan de linkerzijde van de messen
het overige deel is nog wel bruikbaar maar het blijf shit
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rene en HF

Ik heb voor mijn Makita mijn messen laten slijpen bij:Houmaro Slijptechniek Noordenweg 67 2984 AG Ridderkerk. Was niet duur en ben erg tevreden. In je eigen dorp is natuurlijk ook mooi meegenomen.

HG Hugo
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Oké die schaafbank van de foto is dus niet de Inca Automatic. Deze zitten gewone vlakke schaafbeitels in die bij Inca in HSS en HM uitvoering te krijgen waren. Ik heb geen idee hoeveel een slijpbeurt kost maar voor +/- 20 euro heb je een setje nieuwe HSS messen. HM lijkt me wel rendabel om te laten herslijpen.

Op deze site kan je documentatie vinden over je vlakbankje, ook hoe je het vandikte hulpstuk moet gebruiken: http://www.doebeli.ch/labels/inca/pdf_z ... /index.php
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Verders ben ik ook nog op zoek naar een handleiding want het vlakken is duidelijk, maar hoe het vandikte gedeelte werkt is wat minder duidelijk.

Ik heb dezelfde bank, en heb even een paar foto's voor je gemaakt hoe het vandikte gedeelte werkt.



Eerst haal je het verstelbare gedeelte van de schaafbank helemaal naar beneden zoals op de foto. Anders werkt het vandikte gedeelte niet.







Daarna plaats je het vandikte gedeelte zoals op de foto over het laagste stuk heen. Het moet zover mogelijk totdat je over de messen heen zit.


Nu kan je de gewenste dikte instellen met het vandikte gedeelte met de knop die er bovenop zit. Heb je die, dan zet je hem vast met de knop op de zijkant. En ga geen 2mm per keer er proberen af te halen. Dat gaat niet werken. Ik doe meestal een halve mm per keer maximaal. Zo blijft de machine lekker rustig door lopen en heb je het zelf ook wat makkelijker, want aangezien deze machine geen automatische doorvoor heeft zul je zelf het hout erdoor moeten duwen (met beleid uiteraard ;) )

Hopelijk is het zo iets duidelijker. Gewoon voorzichtig aan wat dingen proberen. En anders hoor ik het wel als er meer foto's/uitleg moet komen :mrgreen:
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb ook deze vandikte bank waar ik niet van weet hoe hij werkt, dus met belangstelling meegelezen.
Jelmer kan je een foto plaatsen van de onderkant van het vandikte gedeelte?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Jelmer,

bedankt voor de foto,s.
De 2 aandrukplaten waren niet aanwezig, nu gemonteerde en het werkt.
Nu de messen nog slijpen.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Heey daar ben ik weer, nou ik heb een leuk adres gevonden om de messen te slijpen, voor 8 euro ben ik klaar nou daar kun je niet over gaan treuren toch. De Firma Ravestein , industrieweg 97c in de spaanse polder voor wie het boeit. Heb nu nog even geen tijd maar ga me er een dezer dagen eens mee bezig houden, is het een ingewikkelde operatie of valt het wel mee ??? Heb zoiets nog nooit gedaan.

Ik hoor wel van jullie nog een fijn weekend , goeie klusdag vandaag toch niks te zien buiten :)
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik heb zelf ook een inca vlak-vandiktebank, maar wel een andere dan die van jou.
Ik heb mijn messen in 10 minuutjes er in of er uit.
Ik laat alles slijpen bij Slijptechniek Limburg in Voerendaal (voor degene hier uit de buurt).
Voor mijn twee schaafmessen betaal ik 5 euro.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een inca als herbieferbie, de messen vervangen is zo gebeurd en het afstellen is ook zo gebeurd.
Ik ga de messen zelf proberen te slijpen.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
De Inca is verkocht, heb voor een andere machine gekozen, 1 met automatische doorvoor, een Elektra Beckum vandiktebank HC 260. Vind dit een fijne machine, op de kop getikt voor 100 euro met alles er op en er aan, scherpe messen en nog een reserve set messen. Na even alle draaiende delen goed gereinigd en gesmeerd te hebben werkt hij echt prima, ben er erg blij mee . En de Inca is de deur uit voor 155 euro 2 tientjes verlies ach pech gehad en volgens mij heb ik voor de Elektra B niet teveel betaald

Grt HF
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb de messen zelf geslepen en dat is heel goed te doen.
Stellen van de messen.
Messen met een inbus sleutel iets losdraaien, zijn er 4 per mes.
Dan zitten er 2 kleine imbus boutjes en door losser of vaster draaien kan je de messen stellen.
Dan de eerste 4 boutjes weer goed vastdraaien.
Bij het andere mes zelfde verhaal en het is klaar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.