Meubelmaken in Vlaanderen :(

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Epistaxis schreef naar aanleiding van een werkstuk van Guido:

"Prachtig gedaan hoor. Wel goed dat er zo opleidingen bestaan bij jullie in Nederland. Hier in Belgie kun je naar een technische school (avondonderwijs, ttz de zaterdagmorgen) en dan krijg je een ietsiepietsie basis maar voor de rest zoek je het maar uit. Of ben ik gewoon onwetend? Zijn er hier misschien mede-belgen die een goede opleiding weten? Liefst in West-Vlaanderen. Alvast bedankt."

Epistaxis,

Ikzelf heb geen tips voor meubelopleidingen in Vlaanderen. Ik heb zelf 1 jaar avondschool gedaan maar het niveau was inderdaad o zo laag. Verder lijken de echte ambachtslui gewoon verdwenen en met hun ook de volwaardige opleidingen. Als ik kijk naar wat er gebeurt in Nederland en GB dan is het bij ons gewoon schrijnend.
Opzoek naar een goede opleiding rond hout heb ik mijn ingenieurs diploma gelaten voor wat het is en ben ik nu bezig aan mijn 5de maand opleiding houten scheepsbouw en restauratie te Brugge. Ook hier valt het niveau me tegen, de leercurve is gewoon niet steil genoeg. Ik heb reeds 2 weken stage achter de rug bij een scheepsbouwer maar met wondermiddel "epoxy" is echt vakmanschap ook niet steeds meer nodig...waarom ze het nog houten boten noemen is me soms een raadsel...
De bedoeling is dat ik in de 6de maand een maand stage loop bij een bedrijf,meubelmaker waar je interesse naar uit gaat, maar ik vind er gewoon geen....
In Vlaanderen is de meubelmaker blijkbaar geworden tot iemand die plaatmateriaal op maat zaagt......

In Engeland weet ik een privé-opleiding van 1 jaar in Devon (http://www.chrisfaulkner.co.uk/) bij een topmeubelmaker maar die kost +- 12000 pond ...

De enige tip die ik je kan geven is : steel met je ogen, boeken lezen en uitproberen maar.....ik heb op het web al veel autodidacten tegen gekomen die prachtige meubels maken .

Mvg,

Geert
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Vroeger stond de meubelmakersopleiding op de Sint Jansberg in Maaseik erg hoog aangeschreven. Helaas is het accent van deze opleiding nu verschoven naar het machinale houtbewerken. Is ook enigzins logisch aangezien er vanuit de meubelmakers branche meer vraag is naar machinaal geschoolde meubelmakers.
 

sarco007

Nieuw lid
20 feb 2009
6
0
Hallo Epistaxis,

Mocht je intussen weet hebben van opleidingen in West-Vlaanderen... Als nieuwkomer, zowel in de provincie als op gebied van houtbewerking, is alle info meer dan welkom :).

Groeten,

Erik
 

pi-design

Nieuw lid
23 feb 2009
2
0
Het is inderdaad problematisch om een goede opleiding meubelmaken, of in het algemeen schrijnwerkerij te volgen in avond- of volwassenonderwijs. Ikzelf ben ook lang op zoek geweest en heb niet echt een goede opleiding gevonden in mijn buurt (omgeving Aalst-Wetteren-Gent). Ik ben uiteindelijk gestart bij CVO (centrum volwassen onderwijs) te Lokeren. Ik heb dit drie jaar gevolgd (1 avond per week), waarvan 2 jaar basis en 1 jaar meubelmakerij. Na een aantal weken kon je daar werken met de basis houtbewerkingsmachines en werd de basis houtbewerking bijgebracht. Voor de rest was alles praktijk. Eigenlijk kwamen de meeste "lesvolgers" gewoon hun werk doen (bouwers, verbouwers). De meeste kwamen daar voornamelijk om de machines te kunnen gebruiken.
Omdat ik de smaak van het meubelmaken of in het algemeen werken met hout, wel te pakken had, wou ik mij toch gaan vestigen als zelfstandige. Daarom ben ik de zelfstandigen opleiding van aannemer-schrijnwerker gaan volgen bij Syntra (Midden Vlaanderen) te St-Niklaas. Deze beroepsopleiding vind ik wel degelijk. Weliswaar ligt de klemtoon meer op theorie dan op praktijk, maar die basis theorie is echt wel nodig om daarna volgens de regels van de kunst en op een efficiënte manier een meubelstuk of andere houtconstructie in de praktijk te kunnen maken. In West Vlaanderen bestaat Syntra ook en waarschijnlijk kan je daar ook deze opleiding volgen. Voor de rest probeer ik ook met de ontwikkeling van een eigen website de kennis van houtbewerken in stand te houden. Want op het vlak van de aanwezigheid van houtbewerken op het internet, zeker in het Nederlands, is het ook zeer zwak gesteld. Voor meer inlichtingen kijk eens op http://www.pi-design.net.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.