Lintzaag of cirkelzaagtafel???

Jelmer79

Actieve deelnemer
4 okt 2011
25
0
Vraagje, wat is het meest handig om te halen om balkjes van in lagen te zagen in latjes?
Ik kan verschillende balkjes van 80mm lang, 60 mm hoog en 60 mm diep krijgen.
Ik wil ze voor doosjes gaan gebruiken maar dan 10mm diep dus ik zou hier mogelijk 5 plankjes a 10mm uit kunnen zagen.
decoupeerzaag en een losse cirkelzaag misschien te grof en met een gewone zaag heb ik niet de nauwkeurigheid (lees rechtheid zagen) voor.
Ik zat dus te twijfelen tussen een lintzaag en cirkelzaagtafel.
Wat raden jullie aan met welk apparaat ik de plankjes het beste kan zagen?
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
cirkelzaag. Veel mooier zaagvlak dan een lintzaag. Daarnaast wil het blad van de lintzaag nog wel eens iets verlopen, wat resulteert in oneindig schuurwerk. Het zaagvlak van de cirkelzaag is een kwestie van een schuurpapiertje langs halen en je hebt een mooi glad en vlak stuk hout.

Edit:
@rene, hij wil kistje maken, dus waarom zou hij hele dikke balken willen doorzagen. 60mm lukt makkelijk op elke cirkelzaag.
 

Jelmer79

Actieve deelnemer
4 okt 2011
25
0
Heren,
alle alvast hartelijk dank voor de feed-back
Ik heb tafelcirkelzagen (compact) gezien tot die tot 45mm kunnen zagen (en ook tot 75,maar das ook gelijk weer een andere prijs klasse) en de grote (op pootjes) tot 75 mm.
Aangezien de plankjes die ik op het oog heb 60mm zijn zou het dan toch een op poten worden.

Eerst is het inderdaad kistjes en andere "kleine" projectjes.
Het grotere werk komt op een later tijdstip (kennis ;) en goedkeuring van de vriendin om de rest van de garage te bezetten :oops: en geld :twisted: )

Wat voor blad geeft het "mooiste" zaag resultaat (ik heb ze gezien 18 t/m 80 tanden)?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je een wat grotere zaagtafel hebt (en die kan ik je, mits je ruimte en budget hebt, zeker aanraden) en daar divers op zaagt moet je eigenlijk verschillende bladen in huis hebben.
Voor afkorten gebruik je een blad met zo veel mogelijk tanden. Hierdoor is het aantal raak momenten maximaal en de zaagdiepte per tand minimaal, dit 'voorkomt' dat er op kops hout (want dat zaag je met afkorten) beschadiging ontstaat door uitgetrokken nerven/vezels.
Voor schulpen (hout zagen in de lengte, dus met de nerf mee) gebruik je in de regel een blad met weinig tanden omdat dat minder weerstand geeft. Dat geeft echter wel een ruwer resultaat, dus als je niet te veel/diep hoeft te zagen, het hout niet te hard/taai is en je machine voldoende vermogen heeft kan je ook een blad nemen met meer tanden.

Zelf heb ik er meestal een blad met 40 tanden op liggen voor all-round gebruik. Pas als ik echt veel moet schulpen ga ik naar een blad met weinig tanden toe, of als ik precies werk moet afleveren, gebruik ik een blad met veel tanden.

Overigens zal je ook na het zagen met een blad met veel tanden altijd nog moeten afwerken door middel van schaven/schuren.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik ben het niet met jullie eens. Een lintzaag vind ik persoonlijk veel fijner werken voor klein werk en dunne paneeltjes. Bovendien is het (zeker voor de beginneling) veel veiliger dan een cirkelzaag.

En of je nou een lintzaag of een cirkelzaag gebruikt. Schaven/schuren ontkom je niet aan...
 

WR1944

Oud hout
Als je balken wilt zagen die dikker zijn dan je tafelzaag capaciteit kan je eerst op volle diepte de ene kant zagen. Dan gooi je de balk over de kop en zaag je de andere kant. Dit geldt natuurlijk voor balken die niet dikker zijn dan twee maal de maximale zaagdiepte. Als je dan toch dikkere balken wilt doorzagen zal je het laatste stukje met de handzaag moeten weghalen.
Na het zagen even opschonen met de schaaf of een schuurpapiertje.
Ik heb geen ervaring met een lintzaag. Die staat wel op m'n lange termijn wish list.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik ben het volledig met David eens. Balkjes met de afmetingen die je hierboven beschrijft zou ik alleen op een zaagtafel zagen als ik geen andere keuze had ! Vooral bij de laatst zaagsnede zit je wel verdomd dicht bij het zaagblad. Een fatsoenlijk afgestelde lintzaag met een kwaliteitsblad maakt bovendien een vrijwel net zo'n gladde zaagsnede als een cirkelzaag. Als ik alleen maar kistjes of andere kleine projecten zou maken, zou ik mijn zaagtafel denk ik nauwelijks nog gebruiken.

Ed
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik heb een paar jaar geleden ook een einhell lintzaag gekocht (bij de bouwmarkt), volgens mij dezelfde als in je link staat. Twee uur later weer terug gebracht. Dit is een waardeloos apparaat waar geen centimeter recht mee te zagen is. (sorry, subtieler kan ik het niet brengen).

Als je een lintzaag wilt kopen, en je budget is beperkt, kijk dan uit naar een tweedehands van een goed merk. En zorg dat je deze mag testen(!!!) alvorens tot de koop over te gaan.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Ik zou het met de lintzaag doen, deze moet op de juiste spanning staan (afhankelijk van de bladbreedte) en scherp zijn. Je zal merken dat de zaagsnede heel mooi is. Natuurlijk niet glad maar met de cirkelzaag ook niet. Wanneer je scheef loopt oefen je teveel druk uit op je hout, je moet het zaaglint de tijd laten om te zagen en het hout er niet willen doorduwen. Je zal geen verbranding van het hout krijgen hetgeen je wel riskeert met de cirkelzaag.
Een tip: zoek iemand in de buurt waar je beiden kan uitproberen en kijk wat het beste resultaat geeft.
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Ik heb zowel een tafelcirkelzaag als een lintzaag en ik zou absoluut voor de cirkelzaag gaan. Maar als ik het echt nauwkeurig wil hebben gebruik ik de vandikte bank ook. Iets ruimer zagen en vervolgens op dikte brengen met de vandikte bank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.