Werkvolgorde schaven en verlijmen blad ivm kieren

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Beste allen hier op het forum,

Afgelopen week heb ik een meubelpaneel gemaakt van verlijmde eiken latten. Elke lat meet plm 520*77[mm]. Dikte na schaven plm 22[mm].

Werkvolgorde:

1 -eerste oppervlak gevlakt op vlakbank
2 -smalle zijde haaks gevlakt op vlakbank
3 -tweede oppervlak geschaafd met vandiktebank
4 -tweede smalle zijde parallel aan eerste gezaagd op formaatzaag
5 -kopscheur verwijderd en uniform op lengte afgekort
6 -in totaal plm 60 van deze delen op lijmbank verlijmd. Steeds alle planken per strook de halve lengte laten verspringen. Kopse kanten stijf tegen elkaar aan. In totaal elf stroken van elk 5 à 6 latten. Alles rondom samengeperst.

Het resultaat is voor een eerste keer zeer goed. Maar het kan beter want tussen enkele stroken zitten kieren. Het probleem is dat de breedte van de latten net niet uniform is. Dit is dus in stap 4. fout gegaan.

Wat zouden jullie doen?

a -stap vier met vandiktebank (latten zijn voor de breedte net dik genoeg om rechtop door de vandiktebank te gaan)
b -of zouden jullie met een verlijm freesbit korte latten eerst kops verlijmen tot langere latten en die dan pas stap 4 laten ondergaan? Hiermee krijgt elke strook (van samengestelde latten) een uniforme breedte.
c -misschien andere ideeen?

Ik heb foto's proberen te maken, maar krijg de kieren niet voldoende scherp in beeld om er iets mee te verduidelijken.

Dank voor suggesties.

@lex
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Misschien had iets meer klemkracht de kieren wel dicht gekregen. waren deze tijdens verlijmen/klemmen nog niet te zien dan?
Overigens kan je dat soort latten wel op breedte maken met de van dikte hoor, maar dan moet je er enkele tegen elkaar klemmen (of een malletje maken) om kantellen te voorkomen.
 

tuoh

Oud hout
Je manier om een blad samen te bouwen uit korte delen is een heel gevoelig iets, de minste maatafwijking laat zich direct voelen tijdens het verlijmen.

Zoals je zelf al aangeeft is het inderdaad bij stap 4 fout gelopen, maar ook stap 3 is niet koosjer.
DE manier van schaven is de volgende:

1 - een breed vlak vlakken
2- een smal vlak haaks schaven op de vlakbank ( hier al goed opletten dat de tafels correct afgesteld staan om een depressie op het eind te vermijden)
3- een smal vlak op breedte schaven met de vandiktebank
4- het tweede brede vlak op dikte schaven

Waarom deze volgorde? bij 3 is het smalle vlak op deze manier nog breder om te schaven.
Dus altijd eerst op breedte schaven, nadien pas op dikte.
Het zal ook duidelijk zijn dat een lat op breedte gezaagd niet voldoende uniform van maat is om nadien te verlijmen.
Hout op breedte gezaagd moet dan ook nog altijd eens onder de vandikte.
Eventueel kan je na het vlakken en haaks schaven alle hout al eens op de zaagmachine evenwijdig zagen, dat ontlast de vandikte schaaf.

Maar nogmaals, deze manier van verlijmen staat geen enkele tolerantie toe.
Iedereen die wel al eens parket of laminaat gelegd heeft zal ook al met deze materie geconfronteerd geweest zijn, hier moet je ook constant op je hoede zijn voor maatafwijkingen, niet elke strip is even breed, met alle gevolgen van dien. En deze strips worden dan nog op de modernste machines vervaardigd :shock: Ga je dus deze manier van verlijmen zelf toepassen dan MOET het schaafwerk perfect zijn.

Kopse kanten voorzien van een verlijmprofiel is niet nodig, koud verlijmen is voldoende.



PS: smalle latten altijd midden op de tafel door de vandikte laten lopen, zo blijven de aandrijf- en aandrukrol evenwijdig met het blad en is er geen gevaar voor kantelen van de latten.

Mvg,

André
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
@Joris,

Bedankt voor de tip! Ik had er nog nooit over nagedacht een hele stapel op die manier door de vdb te duwen. Ik beschik over een grote machine van 530[mm] dus een pakket van 300[mm] gaat makkelijk lukken. Hoe klem jij ze vast? Ik duw twee lijmklemmen toch niet echt graag door een vdb. Zal best goed gaan, maar toch...

Lijmkracht is ws meer dan voldoende geweest. Is een professionele bank met hele degelijke persen. Op één korte en lnage kant vaste blokken en op de andere twee kanten in totaal zo'n 16 persen. Moet genoeg zijn voor halve omtrek van 2,90[m]

@Andre,

Dan voor de gedetailleerde werkomschrijving! Had er idd nog niet aan gedacht dat als je de twee oppervlakken eerder doet dan de tweede dikte de lat idd eerder omkantelt! Volgende keer ga ik dat proberen.

Ik ga voor de volgende poging sowieso minder vlakken. Eerst alle latten schaven is zonde omdat de halve bladen (ik verlijm eerst twee delen van 5 en 6 stroken) ook nog eens door de vdb gaan. Ik vlak dus eigenlijk alles daarmee twee keer en maak dan eigenlijk alles te dun. Volgende keer is een blad van 24 à 26[mm] zeker mogelijk denk ik.

Dank voor de input heren!

Alex
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Beste Lex,

Lijmtangen zijn bij het vandikte schaven bij deze afmeting echt niet nodig.
Bij een goed functionerende vandikte bank kun je ze gewoon invoeren.
Wel altijd eerst op breedte schaven en dan pas op dikte.(kun je het beste altijd doen)

Ik ben het helemaal met touh eens, dat is de juiste werk wijze volgens mij.

Overigens moet je volgens mij wel altijd eerst het hout vlakken, anders krijg je de smalle zijde nooit haaks en vlak over de vlakbank. maar ook dan is het mogelijk om 23 a 24 mm te behouden uit duims hout.

En 2 keer door de vandikte bank is ook geen optie omdat het hout er dan net zo krom uitkomt als je het er in duwt.

Ik denk dat je het beste de werkwijze van touh kunt volgen voor het beste resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.