Frees voor een toupie

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Is het mogelijk om een frees met een as gat van 50 te gebruiken op toupie met as gat 30 ?

Mvg,
Rudy
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Jawel, geen probleem, het slingert alleen een beetje. Ik vind zelf altijd dat je dan ook beter niet in de buurt kunt blijven want als de kop net even verkeerd eraf slingert krijg je hem soms tegen je hoofd. Soms komt een losslingerend blok van een kilo (of 2) met 6000 toeren best hard aan op je fontanel

Maw, het kan wel maar check vooraf je ziektekostenverzekering :mrgreen:

Je kunt ook een pasring toepassen van 30/50 mm maar dat hangt beetje af van hoe groot en zwaar de frees is. Als je een foto hebt dan is er al iets meer te zeggen dan nu.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Scheppie zei:
Jawel, geen probleem, het slingert alleen een beetje. Ik vind zelf altijd dat je dan ook beter niet in de buurt kunt blijven want als de kop net even verkeerd eraf slingert krijg je hem soms tegen je hoofd. Soms komt een losslingerend blok van een kilo (of 2) met 6000 toeren best hard aan op je fontanel

Maw, het kan wel maar check vooraf je ziektekostenverzekering :mrgreen:

Je kunt ook een pasring toepassen van 30/50 mm maar dat hangt beetje af van hoe groot en zwaar de frees is. Als je een foto hebt dan is er al iets meer te zeggen dan nu.
e12i4y.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Rudy,

Volgens mij zou dat kwa gewicht moeten kunnen, het lijken me niet de meest zware frezen, goed vastzetten gaat wel een punt zijn en zoals je in mijn eerst antwoord kon lezen wel een belangrijk ding. Freeskoppen wil je niet rond hebben vliegen.

Die houd je niet tegen met je voorhoofd, voorzichtig dus.

Je moet je afvragen of je het wilt , de frezen die jij laat zien geven niet zulke bijzondere profielen en zijn ouderwetse koppen zoals vroeger gebruikt werden. Een simpele moderne wisselplatenkop van een veilig type levert je dezelfde profielen en veel meer veiligheid voor je vingers. De koppen die jij laat zijn zijn alleen bedoeld voor mechanische aanvoer, als ze je hand pakken grijpen ze hem erin en houd je een bloederige stomp over. Geen pretje dacht ik zo.
 
A

Anonymous

Guest
De linkse frees is voorzien van een spaanbegrenzer,die gaat nog wel.
De rest moet je weggooien,maar eerst met een slijpschijf opdelen.
Scheppie heeft gelijk,je handen zijn belangrijk,dus gebruik ze niet .

Persoonlijk wil ik niks van dit soort frezen zien in mijn werkplaats,maar ik begrijp
dat geld een rol speelt bij sommigen.
Lichaamsdelen zijn echter onbetaalbaar,geloof me.

:cool:
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
OK bedankt,ik heb het begrepen; handen afhouden is de boodschap!

Ik ben eigenlijk op zoek naar een frees om pennen en groeven mee te maken,bestaat dit wel?
Zo ja,dan hoor ik het graag!
Mvg,
Rudy
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Rudy, ja natuurlijk bestaan die, de meest linker op je foto is er 1, een verstelbare die je in kunt stellen in verschillende diameters.

Overigens is ook dat mogelijk met een normale kop voor wisselmessen van het Leitz systeem (snijplaatjes en begrenzers met 2 gaatjes erin). Tenminste als je niet te diep hoeft met de groef. Met recht messen kun je met een freeskop van 100 m diameter al een aardig pen slaan.

De pen kun je ook slaan met een zaag op je as die 30 mm asgat heeft maar ook dan komen er weer veiligheidsissues de bocht om... je moet wel een passende beschermkap ookwel pennenkap hebben dan om je kostbare handjes te beschermen. Voordeel van gezaagde sponningen is dat je de restlat weer kun gebruiken. Bij frezen vermaal je die aan spaanders.

Succes.
 

tuoh

Oud hout
Rudy,

enkele opmerkingen nog, het asgat in een frees is geen indicatie of iets werkt of niet op een machine met een dunnere as.
Het is enkel een aanpassing door de fabrikant om zijn frezen op zoveel mogelijk verschillende machines te kunnen plaatsen.

Gewicht van de frees doet niet ter zake, wel of de frees mooi uitgebalanceerd is, en daar is bij vaste frezen nooit een probleem mee.
Freeskoppen met losse messen gaan hier al eens de mist in.

Elke frees in het gamma van een frezenbouwer kan je bestellen met verschillende asgaten, 30, 35, 40, 45, 50mm zijn wel de meest gangbare maten.
Heb je nu een machine met een as van 30mm, dan kan je daar probleemloos frezen op plaatsen met een groter asgat. Het enige wat je moet hebben is een adapter, en die kan elke metaaldraaier vervaardigen.
Onderstaand enkele foto's van één van mijn adapters, die is ondertussen al dertig jaar in gebruik :D

Waar je wel terdege mee moet rekening houden is de lagering van de freesas, dat is het pijnpunt bij veel hobbymachines. Het is daarom ook van groot belang om de frezen altijd zo laag mogelijk op de as te plaatsen, rekening houdend met het te frezen werk. Hoe korter de afstand tussen frees en lagering hoe beter.
Soms kan je niet anders dan de frees meer naar boven op de as te plaatsen, maar om de lagering toch wat te ontzien kies je in dit geval voor een lager toerental.

Pennenschijven moeten minstens 200mm diameter hebben om bruikbaar te zijn, 250mm is beter, maar niet elke machine kan dit velen. Meestal zal de fabrikant de max. doormeter wel aangeven.

Met een schijf van 200mm kan je een pen frezen van ongeveer 75mm lengte, en dat heb je nodig wil je een deur of raam samenbouwen.

Nog belangrijk bij het gebruik van frezen of pennenschijven, overschrijd NOOIT het aangegeven max. toerental dat op elke frees aangegeven staat.

En ga je frezen, gebruik dan ook zoveel mogelijk je aandrijver, dat werkt een stuk veiliger, en levert strakker freeswerk af.

Mvg,

André

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.