Mafell invalzaag op geleiderails Mafell en Festool

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Het probleem stelt zich met een nieuwe invalzaag Mafell MT55cc op Mafell geleiderail en op Festool geleiderail.
Namelijk: het zaagblad gaat niet langs de rubberstrips (Mafell=rood, Festool =zwart) maar op de strips.
Ik heb nergens gevonden waar dit eventueel bij te stellen is. Vervelend want ik zou ze willen gebruiken.
Enig idee?





Wat ik wel opmerk is dat ook de Festool geleiderail netjes past onder de invalzaag, de MT55 heeft namelijk verstelbare slots waardoor op beide type rails de speling kan weggewerkt worden, dit is wel handig.

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Bij de festool geleiderail is het de bedoeling dat je rubberstrip eerst op maat zaagt. Zodoende is de rand van de rubberstrip de preciece plaats van de zaagsnede. Ik neem aan dat, dat bij de Mafell ook zo werkt.
 

WR1944

Oud hout
Inderdaad, de strip is wat ruim als je hem uit de doos haalt. Voor je begint met zagen moet je eerst op een stukje afval de strip op maat zagen. Daarom heeft Festool voor de TS55 alle typen zaagblad op de zelfde dikte gebracht, nl 2,2 mm. Als na verloop van tijd de strip wat versleten raakt kan je die losnemen en iets opschuiven en weer vast plakken. Dan moet je de strip weer zagen als hierboven beschreven.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
bedankt voor de snelle reactie. Nu kan ik aan de aan de slag. De Festool geleider gebruikt ik enkel voor de bovenfrees. De invalzaag ga ik enkel met de Mafell geleidrails gebruiken,ik heb er 2 aangeschaft 160 en 110 cm, samen 270 voor plaatmateriaal ik denk dat dit handiger is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Het is inderdaad de bedoeling om bij verwisseling van zaagblad een nieuw rubber te plaatsen.
Voornamelijk omdat niet alle zagen dezelfde dikte hebben. En het is weer een extra verkoop. :lol: :lol:
Dit laatste zeg ik als festool verkoper.
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Verder kun je de Festool bijstellen, wat schroefjes los maken en je kan de zaag tov de bodemplaat verschuiven. Zo kun je namelijk niet de ene TS55 gebruiken op de liniaal van een collega. Die kan namelijk een andere afstelling hebben.

Waarschijnlijk is deze afstelling ook mogelijk bij de mafell (nog beter merk dan Festool). Bij Festool staat deze afstel mogelijkheid niet in de handleiding
 

RMMM

Nieuw lid
19 nov 2011
2
0
Mafell is een aanrader, Topkwaliteit, heb vorige week 2 Festool en 2 Mafell machines gekocht bij Toolnation.
Mafell is van buitencategorie. De invalzaag heeft veel meer voordelen en past inderdaad perfect op de Festool liniaal. Verwerk je veel plaatmateriaal, dan heeft deze een voorritsfunctie (Festool niet) en kan +48 graden en -1 graden met 1 handbeweging zagen, ook op de geleider (Festool niet). Verder heb ik ondervonden dat de Mafell niet in toerental terugvalt zoals de TS55 van Festool bij het zagen van dikkere materialen, vooral handig bij het afkorten van deuren. Dus wil je kwaliteit uit de Uberklasse, moet je gewoon een Mafell nemen. Kost wel iets maar dan heb je ook wat.
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Ik heb ook de reviews gelezen van de Mafell MT55 en dat is inderdaad een door ontwikkeld stukje werk op de Festool. En met die voorrits functie krijg je mooi splintervrije zaagsnedes.
Ik weet alleen niet of je dus 2x moet zagen, of dat er een voorrits zaagbladje in zit...?

Als ik iets ga aanschaffen wordt het waarschijnlijk de Mafell met de geleiderails en niet de Festool. ;)
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
om voor te ritsen moet dus eerst 2 x zagen

ik test de machine momenteel en ben er tevreden over.
maar dat was ik over mijn festool ook,
als je wisselt tussen festool en mafell rail moet steeds weer je de regeling om de speling te minderen aanpassen
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb de Mafell 55c op dit moment 30 dagen op proef.
Tot nog toe is het top. Met name de instellingen zijn erg makkelijk en precies. De gebruiksaanwijzing is minimaal en ik kan er op internet ook niet al te veel van vinden. Een filmpje op youtube POprMeRfDXE[/MEDIA]]
) geeft redelijke info.
Wat ik niet kan vinden is hoe de geleidrail wordt bevestigd aan de machine:-(
Het zal ongetwijfeld heel simpel zijn, maar ik zie het niet.
 

WR1944

Oud hout
Die twee knopjes zijn, net als bij Festool, bedoeld om de zijdelingse speling te minimaliseren. Je moet die wieltjes net zolang aandraaien tot de zaag soepel over de rails gaat en geen voelbare speling heeft. Het zal even proberen zijn. Na wat gebruik moet je het nog even controleren (inlopen) en verder afhankelijk van het gebruik eens in de week of maand voelen of de speling niet te groot wordt.
Hoe de situatie bij Mafell is weet ik niet maar bij de laatste versie van de Festool zaag kan je de zwarte stripjes vervangen als die versleten mochten raken.
Als je de Mafell en Festool rails door elkaar gaat gebruiken kan het wel zijn dat de speling niet op beide rails gelijk is. Dan moet je of steeds de speling bijstellen of steeds de dezelfde rails op dezelfde zaag gebruiken.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Ik heb de Mafell nu ongeveer 4 mnd, bij eerste gebruik heb ik alle afstellingen uitgeprobeerd. De stelschroeven voor de geleiderails (enkel Mafell geleiderail, de festoolrail gebruik ik voor Festool frees) hoefde ik maar 1 keer in te stellen, er is geen hapering waar de 2 rails met elkaar verbonden zijn.
De zaag bevestig je niet op de rail, je zet de rail op de juiste plaats en je plaatst de Mafell op de rail
Ik heb wel 2 isolatieplaten (PU) 80 x60x2 en 180x60x2 gereserveerd om onder het hout te leggen. dit heeft 2 voordelen, schuift niet en ik zaag 3mm dieper dan de dikte van het hout.
Kortom ik ben heel tevreden over de precisie, kracht en gebruiksgemak
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.