Invoerrechten bij in Amerika bestellen?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi forummers,

Ik heb laatst voor het eerst wat meubelbeslag gekocht bij een webshop in Amerika. Het waren kunststoffen delen die hier niet te krijgen waren en een paar boortjes in een inch maat. Die kon ik ook wel in nederland krijgen maar was meer gemak.

Toen het pakje kwam bleek dat ik ineens invoerrechten en inklaringskosten moest betalen. Binnenkort ga ik weer wat frezen bestellen, dat doen meer mensen hier.

hebben meer mensen ervaring met ineens moeten betalen van invoerrechten? Totale waarde was maar 175 dollar inclusief de verzendkosten en dat is volgens mij ruim onder de importgrens?
 

WR1944

Oud hout
Tot een waarde van EUR 22 betaal je geen omzetbelasing of invoerrechten als je van buiten de EU importeert. Tussen de EUR 22 en EUR 150 (kale prijs van de goederen) betaal je alleen omzetbelasting (19%) over het bedrag inclusief transport en verzekeringskosten. Boven de EUR 150 betaal je invoerrechten over de kale prijs + transport en verzekeringskosten van de goederen. Verder betaal je omzetbelasing over het kale bedrag + transport en verzekering + invoerrechten. Daarnaast betaal je vaak nog afhandelingskosten van de vervoerder. Verdere informatie kan je vinden op de website van de belastingsdienst.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi, ja, ik was al verder gegaan met zoeken en ik zie nu dat ik BTW betaald heb. Hmmm ik had me niet gerealiseerd dat dat er nog bij kwam maar dat is mijn eigen schuld, ben wel benieuwd of ik niet ook al BTW in de US heb betaald want dan krijg ik nog wat terug.

Weet je toevallig zo wat de invoerrechten zijn op gereedschap, met die frezen ga ik namelijk wel over de 150 euro heen denk ik.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je frezen in inch maten zoekt kan je beter eerst in de UK kijken.
Veel goedkoper kwa post en geen invoerrechten of btw.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Toen ik spullen uit China haalde( electronica ) werd er standaardaard op de pakbon "repair goods" gezet. Zo betaal je geen invoerrechten en BTW ;) .
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
Je kan inderdaad proberen of ze het willen opsturen "As a gift" maar Amerikanen zijn soms heiliger als de paus. met de Chinezen kan je me onderhandelen en scheelt je een hoop kosten.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Uit ervaring weet ik dat de douane steekproefsgewijs te werk gaan. Ze maken niet alle pakketten open ter controle dat zou niet te doen zijn. Ook kennen ze alle trucs dus als gift laten verpakken schiet niet op. Ga er maar van uit dat je soms gewoon de sjaak bent en de volle mep moet betalen (Zie percentages die Seek heeft genoemd) verder komen er vaak nog handling kosten van de UPS/TNT,etc. bij. En dan is goedkope gereedschap bestellen van buiten de EU ineens niet meer zo rendabel. :lol:

Verder is het vrijgestelde bedrag voor internet bestellingen anders (uit m'n hoofd iets van 22 euro) dan de waarde aan goederen dat je als passagier door de douane mag vervoeren (paar 100 euro ofzo)
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
poolvos zei:
Je kan inderdaad proberen of ze het willen opsturen "As a gift" maar Amerikanen zijn soms heiliger als de paus. met de Chinezen kan je me onderhandelen en scheelt je een hoop kosten.

Amerikanen zijn soms ook verstandig: het niet naar waarheid invullen is een federal crime aldaar en dan heb je het ineens over heel andere zaken.
 

WR1944

Oud hout
Scheppie zei:
Hoi, even interessant voor mij, war zie je dat en in welke categorie kijk je dan?

Als ik hier kijk zou ik op 1,7% + BTW komen.

http://gebruikstarief.douane.nl/8208200000

@Scheppie, je hebt gelijk en je hebt ongelijk.

Ik had moeite die douanetabel hier op het scherm te krijgen. Internet Explorer is erg restrictief in het doorlaten van informatie. Met een andere browser lukte het wel.
Daardoor heb ik het Internet afgezocht naar andere bronnen en in een van die bronnen werd als voorbeeld die 12% aangehaald die redelijk leek te passen. Niet dus.
Maar nu ik die tabel wel kan bekijken kom ik op een andere categorie, 8207 7090, o.a. frezen en daar geldt een tarief van 2,7%. Dat maakt op zich niet veel uit in waarde, de BTW hakt er veel zwaarder in.

En wat betreft het aanmerken van goederen als gift of monster werd tot zo'n 10 jaar geleden ruim toegepast als het pakje niet al te groot was. Dat gaat je vanuit Amerika niet meer lukken. Als het door een bedrijf wordt verzonden is de Amerikaanse en Nederlandse douane erg argwanend en val je gauw door de mand. En dat kan voor dat bedrijf stevige consequenties hebben.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Als het door een bedrijf wordt verzonden is de Amerikaanse en Nederlandse douane erg argwanend en val je gauw door de mand

Nou dan moeten we maar een willekeurige gepensioneerde nederlander in Amerika zoeken met affiniteit met houtbeweringsgereedschap :mrgreen:
 

WR1944

Oud hout
Ik moet me nu heel netjes gedragen want ik zit nog in een procedure voor een Green card (permanente verblijfsvergunning). En ik denk dat ik in de gaten wordt gehouden want ik zie regelmatig een geblindeerde zwarte sedan in de buurt rondrijden. Of ben ik paranoide aan het worden? :mrgreen:
Zodra ik m'n Green card heb kunnen we verder praten.
Voor het zover is zal ik nog naar Holland gaan om m'n spullen in te pakken en op te sturen naar de USA. Dan ga ik ook nog het nodige metrische materiaal inkopen zoals Forstner boren en tappen en snijplaatjes. Ik weiger over te stappen op inches.
Als ik naar Holland ga kan ik wel kleine spulletjes meenemen voor de diverse forummers.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
De meesten internetshops hebben geen probleem met "repair goods" aangezien ze netjes de BTW afdragen en dus geen economisch delict plegen.
Degene die de spullen ontvangt benadeeld de belastingdienst van zijn eigen land. Je moet dan niet proberen de belasting in het land van herkomst terug te vorderen of voor een nul tarief geleverd te krijgen dat kan uiteraard niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.