Scheppach aandrijfriemen - alternatieven

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Begin dit jaar sneuvelde het aandrijfriempje van mijn Scheppach HM1.
Toen heb ik het tamelijk prijzige originele Perlon riempje besteld en sindsdien werkt de bank weer naar behoren!

Vandaag was ik met de TFE 30 freesinrichting bezig en natuurlijk: het oude uitgedroogde riempje ging kapot...
Het originele riempje zag ik voor 45 Euro te koop staan, net zoiets als het aandrijfriempje voor de vandikte! :eek:

Dat is wel erg prijzig, de vorige keer had ik zonder succes naar alternatieven gezocht, vandaag had ik meer succes en vond ik de volgende website:
http://ersatzriemen-schnellversand.de

Zij leveren aandrijfriemen voor allerlei soorten apparatuur, niet alleen voor houtbewerking.
Voor alle populaire merken lijken ze riemen te kunnen leveren in elk geval.
Het gezochte Scheppach riempje was daar 13 Euro in plaats van 45. Gelijk maar besteld, verzendkosten waren ook netjes (minder dan pakketpost in NL!!), de kwaliteit kan ik nog niet beoordelen maar het lijkt een serieus adres...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Wij willen als nederlanders altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Wees blij dat deze fabrikant de onderdelen zo lang op voorraad houdt. Vele merken houden binnen 10 jaar na productie op met de onderdelen. Ja het is veel geld voor een klein k-riempje. Maar beter iets duurder dan niet meer te koop
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Deze fabrikant (maar dat geldt ook voor alle anderen) kunnen dit soort riempjes voor een paar euro per stuk inkopen, en doen dit voor nieuwe modellen en soms voor modellen die al wel 20 jaar uit productie zijn. Dat ze zo'n belachelijke prijs voor een riempje van nog geen halve meter durven vragen komt omdat ze niet verwachten dat hun trouwe klanten dit soort onderdelen ergens anders gaan bestellen.

Het is goed dat er (met name via internet) steeds meer concurrentie komt, daardoor raken fabrikanten hun monopoliepositie kwijt en zal er een gezonde marktwerking ontstaan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@wim, deels ben ik het met je eens, het op voorraad houden van onderdelen kost bakken geld, maar aan de andere kant betaald zich dat ook uit voor Scheppach lijkt mij want op die manier blijft hun merk levend en ik denk dat dat ook goed is voor de verkoop van nieuwe machines. De betrouwbaarheid blijft immers top, ik vraag me wel af hoe dat straks gaat met de huidige generatie Scheppach china machines. Naar mijn idee is het echte Scheppach beetje dood en zijn ze over een paar jaar een chinees handelshuis, Steeds meer zie je machines met Schepach erop die duidelijk handelstypes zijn.

@Sjoerd, ik heb ook veel Scheppach machines en heb al honderden euro's uitgegeven aan riempjes in de loop der jaren. Welk type riem heb je besteld van die site?
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Een hoge prijs om onderdelen op voorraad te houden is soms begrijpelijk, maar het moet wel in verhouding blijven.
Sommige onderdelen zijn gewoon slijtage artikelen, en in dit geval is het helemaal niet zo'n incourant onderdeel.
Mijn freesinrichting is misschien oud, maar het gemoderniseerde type wordt nog steeds verkocht, en die gebruikt... jawel, exact hetzelfde riempje! Oude voorraad gaat hier dan ook niet op, heel veel onderdelen voor die oude machines zijn trouwens niet meer leverbaar, hier heb je gewoon geluk dat het onderdeel op nieuwere machines ook gebruikt wordt.

45 Euro voor een aandrijfriempje wat voor een paar Euro gefabriceerd wordt, en een slijtageartikel voor een machine van > 1000 Euro is vind ik echt niet in verhouding...

@Scheppie

Ik heb deze besteld:
http://ersatzriemen-schnellversand.de/shop/article_SC-TFE30/Flachriemen-420-x-12-für-Scheppach-Tischfräseinrichtung-TFE-30.html?shop_param=cid%3D1%26aid%3DSC-TFE30%26

Die heet bij Scheppach "PERLON RIEM TFE-30 AFMETING 12 X 420 MM HM-2/HMC2600/HMC3200" - onderdeelnummer 5012120
Als je daar op Scheppach zoekt krijg je 17 resultaten, waaronder de bekende Perlon riempjes voor de vandikte van de HM1 en HM2, voor respectievelijk 12 en 17 Euro.

Over de kwaliteit kan ik later pas wat zeggen, maar het is geen rocket science en dit is een grote leverancier die alleen maar in aandrijftechniek doet, ik heb er wel vertrouwen in!
 

joris2c

Nieuw lid
20 feb 2014
3
0
Over de kwaliteit kan ik later pas wat zeggen, maar het is geen rocket science en dit is een grote leverancier die alleen maar in aandrijftechniek doet, ik heb er wel vertrouwen in!

Misschien wat laat, maar hoe was uiteindelijk de kwaliteit van deze riem?
ik wil nu namelijk exact hetzelfde bestellen, maar vroeg me je ervaring af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.