Ervaringen Triton freestafel

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
heb al een beetje rond lopen neuzen op dit forum, kan alleen zo niet iets vinden.
Wil dus graag een freestafel hebben.
Nu zit ik er aan te denken om er een zelf te maken, daar heb ik al wel veel informatie over gevonden, zelfs nu is er een actief topic. Maar, ik kwam dus ook bij een triton freestafel uit.
http://www.tritontools.com/Product/330100
Dat ziet er allemaal wel heel mooi uit, en voor de prijs, 120 euro excl, valt het ook wel mee.
Dan moet je er wel een onderbouw bij kopen, maar die kun je zelf wel maken.
Als je er dan ook nog een bovenfrees van hun bij koopt dan kun je ook nog van boven de freestafel de diepte instellen.
http://www.gereedschaphandelshuis.nl/article/6656_Triton+bovenfrees+2000+Watt/
En anders kan ik natuurlijk ook eerst met mijn eigen festool 1400 proberen.
Heeft iemand ervaringen met deze freestafel?
 

WR1944

Oud hout
Ik zit min of meer in het zelfde schuitje als jij. Ik overweeg ook een freestafel te maken. Ik heb al de 1400W Triton gekocht. Voorlopig behelp ik me met een provisorische tafel die al eerder aan de beurt geweest is op dit forum. Daar zet ik de Festool OF1400 in.
De eerste stap die ik wil gaan zetten is een tafelblad. Ik weet nog niet of ik een compleet voorbewerkt blad koop, een blad met een gladde toplaag waar de rails nog in aangebracht moeten worden of gewoon een plaat MDF waar ik een plaat op lijm.
Ik heb geen haast dus ik laat het idee lekker sudderen. Meestal komt er een moment dat ik het licht zie en dan gelijk van start kan gaan.
Watch this space.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
goed om te horen dat ik niet de enige ben.
Na het plaatsen van mijn bericht ben ik in de schuur aan het rommelen gegaan, en vond daar in een donker hoekje nog een hele oude cirkelzaagtafel. Die cirkelzaag werd aangedreven door een grote riem die op gang werd gebracht door een stationaire motor. Dus nu zie ik daar een zeer degelijk onderstel, waar ik een grote betonplex plaat op kan maken. Dan nog een beetje knippen/plakken/schuren/frezen en dan heb ik een gigantisch mooie freestafel...
Zit dus nu wel te denken of ik daar dan die triton eerst op ga maken, om dan later eventueel een eigenbouw te gaan doen. Of gelijk maar een eigenbouw.
Nu zijn die bovenfrezen van triton wel mooi voor een eigenbouw freestafel aangezien ze van onder ook op hoogte kunnen worden gebracht.. Een andere optie zou zijn om mijn festool of1400 via een spindel in hoogte te kunnen zetten. Of, met een hydraulische krik, had ik ook al eens ergens gelezen.
Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat Baptist in Arnhem diverse spullen heeft om zelf freestafels te maken...
Zal er eens een keertje heen gaan.

ps WR1944 Ik zie dat jij in Allentown woont? al lang? Ben daar vorig jaar nog geweest, in Emmaus om precies te zijn. Mijn broer woont daar ook. Als we hem eens gaan bezoeken dan kom ik wel een keer op de koffie :D
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Voor het geld van de Triton freestafel kun je zelf weinig maken. Nadeel van de Triton is wel dat er geen "T-track" inzit voor evt hulpstukken.
Wil je zelf iets bouwen kijk dan eens op de sites van Rutlands en Axminster. Zij verkopen alle losse onderdelen en ze hebben hun standaard freestafel weer in de aanbieding (http://www.rutlands.co.uk/cgi-bin/psPro ... i?promo=58). Daarop kun je vrolijk verder uitbreiden met van allerlei hulpstukken (jigs).
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
die dakota router table ziet er ook wel mooi uit inderdaad.
Moet alles eens even op een rijtje zetten. In ieder geval bedankt voor de tip, ze hebben daar wel mooie spullen.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Vandaag mijn Triton freestafel voor het eerst gebruikt, vorig jaar 2de hands gekocht. Het is mij prima bevallen. Eenvoudig op te bouwen en frees klem je er zo in (ik heb er nu een oudere bouwmarkt-frees van 2.000 watt onder gebouwd). Planning is nog een originele Triton frees erbij te kopen. 1.400w of 2.000 watt, welke zou het beste zijn. Voordeel van de kleinere is de freeshoogte verstelling van boven het blad. Iemand ervaring met één van beiden onder de freestafel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.