Welke freesmachine budget 250e

Saarloos

Nieuw lid
15 sep 2011
4
0
Beste forumleden,

Onlang een 1930 woning gekocht waarvan vele deurlijsten (10 deuren) moeten worden vervangen.
80m deurlijst schat ik zo.

Aangezien ik nergens de juiste deurlijsten kan vinden, ben ik genoodzaakt om deze zelf te maken. Overigens ga ik er dan wel vanuit dat ik het juiste freesje weet te bemachtigen. (even vanavond een foto maken van de deurlijst)

Helaas ben ik een beginner voor wat betreft houtbewerking.

Heb goede reviews gelezen over de Triton mof001 (1400watt) voor 230e.
Daarnaast zie ik ook enkele Festools 1010 op marktplaats staan voor 250e.
Wat zouden jullie mij adviseren?

Van welk materiaal kan ik de deurlijsten het beste maken? MDF of scandinavisch grenen?

En hoeveel meter doe ik met een freesje? (het verschil tussen de verschillende kwaliteiten)

Veel vragen, maar ik denk dat jullie de antwoorden zo uit de mouw schudden.

Alvast bedankt hiervoor!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hallo

Ik heb zelf de triton onder een freestafel hangen. bevalt goed!!

80 meter dat valt wel mee toch. Voor lijstwerk heb ik zelf "lenga" genomen. Redelijk aantrekkelijk qua prijs en heerlijk om mee te frezen.

Je zou evt ook de lijsten kunnen laten maken bij een plaatselijke meubelmaker. Mocht je in de buurt van zwolle wonen dan weet ik nog wel een goede meubelmaker.
 

Saarloos

Nieuw lid
15 sep 2011
4
0
'Goed om te weten dat deze jou bevalt.

Ik heb een foto toegevoegd van de deurlijst. Helaas kan ik tot nu toe geen freesje vinden waarmee ik dit kan namaken. Heeft iemand een idee waar ik het juiste freesje vandaan kan halen?

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Misschien denk ik te simpel maar ik zie drie afrondingen. Als je eerst een groef freest of zaagt zoals aan de rechterkant te zien is kan de afronding linksboven direct maken. Als het freesje hoog genoeg kan krijgen zonder dat het gevaarlijk wordt kan je de afronding rechtsonder maken. Anders kan je het kogellagertje verwijderen en verticaal die afronding doen. Eveneens zonder lagertje kan je de afronding rechtsboven doen. Zonder lagertje moet je wel een geleiderail gebruiken. En het is aan te bevelen het schroefdraad gaatje van je frees te beschermen met het inbusboutje als het tenminste niet te lang is.
De 1400 W Triton is een goede keus, zeker voor in de tafel. Ik heb hem ook alleen heeft die nog geen kilometers gemaakt. Ik duw een stuwmeer aan plannen en projecten voor me uit. En een project is een freestafel.
 

Saarloos

Nieuw lid
15 sep 2011
4
0
Ik moest je reactie 3x lezen, maar nu begrijp ik het. Heeft meer te maken met mijn onervarenheid mbt het frezen. De Triton 1400w ga ik vandaag bestellen. Nu even uitvogelen hoe ik een mooie freestafel kan maken. Heb van Woodpecker de Unilift bekeken. Die ziet er wel netjes uit. Maar misschien is zo'n prijzige unit helemaal niet nodig.

Maar hebben jullie een idee of een freesje om dit in één keer te frezen bestaat? En waar is deze te koop?
 

Saarloos

Nieuw lid
15 sep 2011
4
0
Kan ik gewoon de afrondfrees eerst rechtonder frezen en vervolgens minder diep en een stukje opschuiven en deze dan ook frezen?
Ik zie in de catalogus van CMT een afrondfreesje (HW / Z2 / RH). Gaat deze lang genoeg mee om zo'n 80 meter te frezen? (hoeveel meter moeten ze minimaal meegeen (lijkt mij afhankelij van het materiaalsoort/ snelheid machine)
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
De Triton heeft volgens mij geen aparte lift nodig.
Zeer zeker niet voor "incidenteel" gebruik. Dat scheelt toch weer een hoop euro's.

Hoe lang een freesbitje meegaat hangt ook van de houtsoort af.
(Teak zal een ramp zijn). Ik denk dat je met één bitje (royaal) voldoende moet hebben.

Als ik het profiel bekijk zie ik ook 3 rondingen, en 1 hap.
De hap wordt veelvuldig met een cirkelzaagtafel gemaakt. Met de bovenfrees kan het ook: alleen meer stof en afval. Enkel hiervoor zou ik geen cirkelzaagtafel aanschaffen.
Bovenfrees: een rechte (?vinger? frees) (misschien meerdere keren er langs: steeds iets meer eraf)
Dan de 3 bolle hoeken met een kleine diamater holle frees.

Dus minimaal 4 keer de plank frezen.

De benodigde bitjes zitten bij mij in elke "budget-bouwmarkt" doos.
Dus zowel die ene die los is gekocht, als die bij de C-merken zaten.
Oftewel: eenvoudig verkrijgbaar.

De CMT zijn natuurlijk veel beter en mooier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.