lintzaag loopt scheef

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste woodforum leden,
Helaas heb ik tijdens het zagen met mijn lintzaag een draadnagel door gezaagd,dus zaag bot.
Nu weer geslepen en is scherp maar zaag loopt tijdens het zagen langs een geleiding naar buiten dus niet recht.
Wat kan hier de oorzaak van zijn.
-Is de zaag niet goed gespannen?
-Steekt de zaag te ver buiten de geleiders?(zie foto`s)
-Moet de zaag gezet worden?
Of is er iets anders aan de hand?

Wie kan mij van advies dienen.
Dank
Simon

Attached files
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Al eens gekeken of de zaag niet te ver op de wielen ligt? De tanden mogen het rubber op de wielen niet raken omdat anders de vertanding eenzijdig wordt terug geduwd. Opnieuw zetten is dan de boodschap.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Jokke, ga je me nu vertellen dat ik altijd mijn zagen verkeerd inspan. Het rubber op de wielen van mijn zaag (BASA 5 van Scheppach Ixes) loop een beetje bol, ik zet de wielen altijd zo dat het lint mooi midden op de wielen loopt, als ik jou nou begrijp dan zou dat niet goed zijn? Heb ik dat goed begrepen?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Wim, linkje even bekeken. hier wordt ook aangegeven dat de zaag precies over het midden van het wiel moet lopen.

Wat jij voor elke zaag specifiek afstelt is dat de "drift" die besproken wordt aan het einde van het filmpje na minuut of 12. Stel je dus voor elke zaag de geleider opnieuw af?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Er zijn twee uitvoeringen van bandzaagwielen: bij de gebolde loopt de zaag als de zaag goed is afgesteld vanzelf naar het midden. Bij vlakke niet, daar blijft hij lopen waar hij is neergelegd als de zaag goed is afgesteld. Uitgebreide discussie hier. Maar het lijkt me in beide gevallen slecht voor je rubber als de zaagtanden er contact mee maken.

Arthur
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De lintzagen waar ik al mee gewerkt heb waren allemaal uitgerust met een rechte rubber. Ik wist zelfs niet dat ze met een licht ronde rubber bestonden. Mij lijkt dat het zaaglint dan moeilijker op zijn plaats blijft liggen. Maar ik mag er mij niet verder over uitspreken omdat ik het niet ken. Wat ik wel weet is dat bij platte rubbers de tanden net voor het rubber moeten liggen. Liggen ze op de rubbers, dan duw je de vertanding naar binnen en zaag je scheef.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Op mijn lintzaag ligt het blad zover als mogelijk op het loopwiel ZONDER dat de tanding de rubber raakt.
Kijk ook eens op je bovenste wiel nog uitgelijnd ligt en beide rubbers en borstel vrij van zaagsel. Telkens ik van zaagblad wissel (verschillende breedte) beweeg ik manueel het bovenste loopwiel en regel de horizontale positie. Een lintzaag is een prachtige tool, hopelijk krijg je hem weer in orde.
 

tuoh

Oud hout
Als je met een lintzaagblad een spijker of schroef raakt is slijpen alleen niet voldoende, de zaag moet ook opnieuw gezet worden.
Het probleem dat je nu hebt word veroorzaakt door een ongelijke zetting, de snijkant die eerst de spijker raakt word door diezelfde spijker een stukje terug geplooid :cry:

Van zodra het zaagblad de spijker niet mooi haaks raakt heb je prijs, en dat is bijna altijd het geval.

Dus de tandzetting links en rechts in orde brengen en je machine doet het weer (recht zagen) op voorwaarde dat bij het herslijpen alle tandpunten opnieuw strak van vorm zijn (geen afgeronde hoeken)

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.