Kogellagers vervangen in lintzaag

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb onlangs voor een klein bedrag een oude lintzaag gekocht van het merk Inca (Zwitsers).
Het is werkelijk een pracht om mee te werken als je het ervoor nog nooit gedaan hebt.
Ik heb echter een probleempje. Het lint wordt op zijn plaats gehouden in de voor- en achterwaartse beweging door 2 kogellagers op een verstelbaar asje. Het onderste lager zit muurvast en is ingesleten door de rug van het lint. Het asje met lager is eenvoudig te demonteren met een inbustooltje.
Maar hoe het lager van het asje te krijgen en een nieuwe te monteren weet ik niet.
Wie heeft ervaring hiermee en wil dit met me delen?
Pieter
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Het asje waar het lager op zit is hoogst waarschijnlijk conisch, leg het lager op een bankschroef (de bekken net genoeg open zodat het asje er tussen hangt) even een flinke tik met een centerpons of iets dergelijks en de as schiet er uit. Daarna de as even schoonmaken / opschuren, beetje vettig maken met vaseline of een ander vet en het nieuwe lager er voorzichtig op tikken. (het vet zorgt er voor dat dit in de toekomst wat gemakkelijker gaat)

groeten,
Patrick
 

WR1944

Oud hout
Voordat je gaat rammen, kijk eerst of dat asje wel konisch is. Dat is vrij ongebruikelijk in het algemeen. Als je het merk en typenummer van het lager kan lezen kan je hoogstwaarschijnlijk op het Internet meer gegevens vinden. Anders kan je de as met een schuifmaat opmeten aan beide zijden van het lager. Zijn beide diameters gelijk dan zit de as met een strakke passing in het lager. Zit er een paar tiende mm verschil in dan is het hoogstwaarschijnlijk een konische passing. Is het verschil een paar mm dan is het een borst waar het lager tegen aan rust.
Probeer aan een handboek te komen met een onderdelenlijst, dan weet je precies welke onderdelen je moet hebben.
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Voordat je de zaak uit zijn fatsoen mept, kun je het eens met een poelietrekker proberen.

De armen achter het lager klemmen en dan de centrale as rustig aandraaien.
vaak zit er in de as een klein kuiltje waar de punt van de poelietrekker in blijft zitten.
succes.
 

scharrel charl

Nieuw lid
19 sep 2010
16
0
je kan ook het lager doorslijpen het schild dat op de as zit voor zichtig in slijpen tot hij bijna door is dan er een tikje met de koudbeitel er op dan springt hij zo los
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Let er op dat als je een nieuwe lager op de as gaat monteren, alleen tegen de binnenste ring tikken/druk uitoefenen.

Ik heb dezelfde zaag en het overigens zo opgelost: viewtopic.php?f=1&t=1295
Van oorsprong maakt het zaaglint alleen aan de zijkant op de dunne lagerrand contact. Dit soort belasting zijn de lagers absoluut niet voor gemaakt.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Dat probleem had ik met mijn Scheppach ook.
Ik heb dit opgelost door het lager met een poelietrekker af te nemen, lager goed ondergespoten met WD40 tot hij weer losliep, toen de lager omgekeerd loopt weer als nieuw

Mvg,
Rudy
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Bedankt voor alle reacties.
De lagers zijn van het type SKF 608-2z en volgens mij niet konisch.
Ik heb al geprobeerd de boel te verhitten en op de bankschroef de as eruit te tikken. Maar deze zit muurvast. Ik zal deze week op zoek moeten naar iemand met een poelie- of lagertrekker.
Ik meld me weer als ik verder kom. Alle andere tips zijn uiteraard meer dan welkom.
Pieter
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Dit type is een vrij standaard lager. Ze zitten vaak ook in skeelerwieltjes. Deze lagers kunnen zeer verschillende kwaliteiten hebben en zijn vaak een stuk goedkoper. In een bovenfrees op schuurmachine zou ik deze niet aanraden maar voor een lintzaag kan je het proberen.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
David80 zei:
Let er op dat als je een nieuwe lager op de as gaat monteren, alleen tegen de binnenste ring tikken/druk uitoefenen.

Ik heb dezelfde zaag en het overigens zo opgelost: viewtopic.php?f=1&t=1295
Van oorsprong maakt het zaaglint alleen aan de zijkant op de dunne lagerrand contact. Dit soort belasting zijn de lagers absoluut niet voor gemaakt.

Ik vind je geleiding een knap staaltje werk (ik doe het je niet na) maar dat lagers dit soort belasting niet aan kunnen is onzin. De machine bouwers waren natuurlijk niet gek in de tijd dat deze apparaten ontworpen werden. Deze lagers (niet alle) kunnen zowel axiale als radiale krachten hebben en het is dus geen probleem. Verder moet je de zaag het werk laten doen en wordt er dus weinig druk op het lager uitgeoefend, deze dient als geleiding. Is dit niet zo, dan is of het zaaglint bot of wordt er teveel druk op het werkstuk uitgeoefend. Wel is het zo dat jouw oplossing minder herrie maakt en rustiger loopt.

groeten,
Patrick
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb iemand gevonden die met een poelietrekker het lager eraf gehaald heeft.
Nu nog even het nieuwe erop tikken.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
@ o peatey is het al gelukt?
misschien fotootje plaatsen geeft meer duidelijkheid. 608 2z is idd een standaard lagertje met cilindrische boring, verhitten zal weinig brengen want je warmt ook gelijk het asje mee, is te klein.
wellicht zit het lagertje met een asborgringetje vast.
lagertje op binnenring ondersteunen middels een busje en dan as je erdoor tikken mbv kunstof hamer.
gr frank
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ja is gelukt.
Ik kon het asje zondermeer in het lager tikken.
Er zit geen borgring op, de boel klemt genoeg vast.
Het type lager heb ik opgekregen van de fabrikant.
Voor degen die nog meer informatie over de Inca-machines willen hebben (ze bestaan nog steeds) zie:
http://www.doebeli.ch
Alle prijslijsten, onderdelenlijsten, gebruiksaanwijzingen staan on-line.
Pieter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.