Frees-set voor rail en stile

WR1944

Oud hout
Ik moest voor een pakje schroeven even naar Home Depot. En dan moet ik altijd even rondsnuffelen. M'n oog viel op een frezenset van Freud voor rail en stile frames. De as is 1/2" en bedoeld voor de Festool OF1400. De prijs was rond de $100 en dat is ruim 70 Euro. Voor de komende verjaardag wil ik als verrassing een soort medicijnkastje maken voor in de badkamer. Dit wordt hopelijk m'n tweede serieuze meubelstuk.
Ik moet het hout nog kopen. Ik heb m'n oog laten vallen op populier (poplar) 1x6 ofwel 19 mm dik en 140 breed. En dit setje wil ik gebruiken voor het deurtje, een paneeldeurtje dus. Als ik aan de keuken ga beginnen worden de deurtjes ook volgens dit systeem gemaakt.
Zodra ik de frezen in gebruik heb genomen zal ik er m'n ervaringen hier plaatsen.

Attached files
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Is deze dikte 19 mm ongeschaafd?
Je moet eens opzoeken wat de minimale dikte moet zijn van je hout om deze Rail & Stile te gebruiken.
ik kan verkeerd zijn maar ik denk minstens 22 mm geschaafd
 

WR1944

Oud hout
Ik heb tegen m'n gewoonte in de frezen nog niet gedemonteerd. Bij een vorige gelegenheid met de grotere broer van deze set heb ik de zaak wel gelijk gedemonteerd en raakte door m'n onwetendheid de juiste locatie van de shims kwijt.
Als je goed kijkt zie je shims zitten en daarmee kan je de totale houtdikte iets vergroten. 3/4" (19 mm) geschaafd is een zeer gebruikelijke houtdikte (van nominaal 1" ruw materiaal) voor veel toepassingen in huis, van keukenkasten tot tafelbladen.
Van m'n vorige project voor een gerenoveerde deur kwam ik er pas achter dat je met de shims de tussenafstanden van de elementen precies kan (en moet) instellen voor een strak resultaat. In de metaal zeggen we dan dat het zuigend in elkaar past.

P.S. Bij het nalezen van je vraag drong de kern ervan pas goed tot me door. Het is hier nog wat vroeg en ik had pas 1 bak koffie op. Volgens de verpakking is deze set ideaal voor 3/4" en kan ook voor iets dikker materiaal gebruikt worden, afhankelijk van de shims op de diverse plekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.