Leigh D4R kist

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
hallo allemaal,

ik heb pas geleden een zwaluwstaart freesbank gekocht.
echter heeft deze geen opberg doos waar hij veilig in kan als je hem niet gebruikt alle onderdelen hebben dus ook geen nette opberg plek.

na wat speur werk op internet kwam ik een paar ideeen tegen die ik heb uitgewerkt in sketchup.
de boel is nog niet helemaal klaar maar hier alvast wat voor proefjes.

-BaN-

Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
BaN,

Mooi werk man, ga zo verder. Jij bent overduidelijk besmet met het hobby virus. :D
 
A

Athanor

Guest
Als je een opbergkist voor een zwaluwstaartenhulpstuk maakt lijkt het me dat je er niet aan ontkomt om de hoekoplossingen in zwaluwstaartverbinding uit te voeren! Praktisch mogelijk wel goed te regelen, maar tekenen in sketchup lijkt me heel wat lastiger...... hoe zie je deze uitdaging? Je vaardigheid met het programma overstijgt zo te zien al verre mijn eigen aarzelende vingeroefeningen.

Fons
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
haha tja het probleem was dat ik nog geen tijd heb gehad om uit tevinden hoe de leigh precies werkt maar ik zat wel met het probleem dat hij een veilig plekje moest krijgen de pennen en beugeltjes zijn wel steving maar een klap van een balk of een val van 1 meter vinden ze toch niet fijn.
in sketchup is het wel mogelijk om zwaluwstaart verbinden tetekenen en volgens wat tutorials (gezien op youtube) moet het niet erg moeilijk zijn
echter heb ik nu niet veel tijd omdat allemaal uit tezoeken
vandaar ook de oplossing om het gewoon allemaal met het vertrouwde pengat systeem in elkaar tezetten niet echt volgens de regels maartja je moet wat he :)

ik vind sketchup erg makkelijk werken echter wel even de sketchup voor dummies boek lezen !

-BaN-

Athanor zei:
Als je een opbergkist voor een zwaluwstaartenhulpstuk maakt lijkt het me dat je er niet aan ontkomt om de hoekoplossingen in zwaluwstaartverbinding uit te voeren! Praktisch mogelijk wel goed te regelen, maar tekenen in sketchup lijkt me heel wat lastiger...... hoe zie je deze uitdaging? Je vaardigheid met het programma overstijgt zo te zien al verre mijn eigen aarzelende vingeroefeningen.

Fons
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Maak in Sketchup eerst een zwaluwtaartje los op schaal en trek hem vervolgens van de hoekverbinding af. Je kunt hem vervolgens aan het uiteinde van een plank bevestigen etc etc.

Ik vind het door al dat gecomputer heerlijk om gewoon met potlood, liniaal en grafiekpapier te tekenen. Gaat bovendien razendsnel.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
bananiel zei:
hallo allemaal,

ik heb pas geleden een zwaluwstaart freesbank gekocht.

-BaN-

Toevallig bij jou terecht gekomen. Ik ben al een tijdje aan het twijfelen tss FESTOOL en LEIGH :roll: , uiteindelijk denk ik dat de LEIGH de beste keuze verdient. Waar heb je hem eigenlijk gekocht (volgens mij in Belgie niet verkrijgbaar) :?:
Je hebt hem nu reeds geruime tijd, ben je tevreden van je aankoop en heb je nadien nog accesoires moeten bijkopen of was de set zowat compleet genoeg?
grt DIf
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ben er nog niet helemaal uit. Vindt het wel een leuk idee, zo'n kist, maar het is ook wel een fors ding (heb zelf een 24 inch superjig van Leigh, min of meer hetzelfde, maar minder variatie mogelijk). Die van mij zit op een plaat gemonteerd die ik op mij werkbank kan vastklemmen (staat zo geadviseerd in de handleiding).
Ik heb er ook het vacuüm ding bij en dan wordt het wel een grote kist. Moet ik ook weer ergens laten.

Misschien is het een idee om de jig aan de bovenzijde of onderzijde vast te schroeven en dat deel los te maken. Uittillen, omklappen, vastzetten en frezen maar. Nou ja, ik roep ook maar wat.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Aanvulling:
Gekocht bij Axminster in de UK (internet) en behalve het vacuüm accesoire niets bijgekocht.
Wel een vervangend onderdeel voor één van de vingers moeten kopen (iets kwijtgemaakt).

Wat ik in de kist nog mis: een plek voor de losse onderdelen: losse vingers, de tussenstukjes (heb je in ieder geval bij de superjig soms nodig) en die lange plastic roedes. Uitgaande van mijn eerdere voorstel (gebruik de deksel ook als basis voor de jig) zou je een soort dubbele bodem kunnen maken. De voorkant kan openklappen en op de dubbele bodem zit een deksel (binnen). Daar kun je dan de losse onderdelen kwijt. Je kan de voorkant ook vast uitvoeren en aan de onderzijde een la maken.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Hoi,
ik heb zelf ook al een keer zitten denken om een opbergkist en tevens onderstel in één te maken voor mij Dewalt 12" zwaluwstaartsjabloon.
Het voorbeeld wat op onderstaande site staat vind ik zelf erg mooi. Het heeft een paar voordelen:
1 Aan de achterzijde heb je ruimte voor een steun om lange liggende delen te ondersteunen
2 aan de zijkant zit een uitklapbare standaard waar je de frees (in mijn geval fixed-base) op kunt zetten
3 er zitten opbergvakken in
4 de zwaluwstaartsjabloon komt, schat ik in 25-30 cm hoger te staan waardoor je veel makkelijker en beter kunt werken.

de link:
http://www.shopnotes.com/plans/portable ... orkcenter/
http://lumberjocks.com/projects/21320
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Leuk idee!. Zo heb je alles (bijna stofvrij) netjes opgeborgen. En je kunt het ook zo pakken als je het nodig hebt.

Groeten Rudolf.
 

Kriel

Nieuw lid
19 jul 2014
6
0
We zijn nu enkele jaren verder.
hoe bevalt nu de leighfreesmal ?
Waarom heb je de Pro niet gekozen ?
Hoe is de service van de Duitse dealer ?

ik sta op het punt er een aan te schaffen met een festool of 1400

groeten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.