De ideale werkplaatsvloer?

A

Athanor

Guest
De laatste dagen verkeer in in twijfel over de uitvoering van de vloer voor de in aanbouw zijnde uitbreiding van de werkplaats. Mijn plan was om een betonvloer te storten met vloerverwarming. Ik heb echter op meerdere plaatsen gelezen dat er voor een houten vloer ook veel te zeggen is. Het is comfortabel om op te staan, beitels die vallen blijven bruikbaar en je kunt evt. leidingen er onder weg werken. Nu neig ik naar deze oplossing, maar vraag me af hoe zal ik die dan uitvoeren? Underlaymentplaten? Plankenvloer? welk hout dan? (kosten!) Of is het sowieso een slecht idee?

Wat zijn jullie ervaringen en ideeen daarover of hoe zien je eigen plannen er uit?

Fons
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Zelf huur ik een loods, de vloer is van beton, en alle kanten op vreselijk scheef. Ik kom er achter dat dat het moeilijker maakt om grote werkstukken precies recht en waterpas te maken.Dus, als ik de kans had zou ik mijn vloer zo recht mogelijk maken.
Hout lijkt mij inderdaad comfortabeler dan beton, het wordt minder koud, en het is inderdaad handiger als je iets laat vallen. Allen de combi vloerverwarming en hout lijkt me lastig. En als je zware machines wil gaan neerzetten heb je wel veel vloerbalken nodig.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Alleen voor de "look and feel" zou ik al hout nemen.

Ik stel me zo iets voor:

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Die vloerbij Hemski ziet er goed uit. Ik heb zelf een betonnen vloer in mijn schuur, en als verwarming een olieradiater. Zou luchtverwarming en een houten vloer de oplossing zijn?
Ad
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Ad, was die vloer maar van mij. Ik heb helaas ook een betonnen vloer, maar wil graag nog een keer een houten vloer eroverheen leggen. isschien is dat ook wel een optie voor Athanor.

De foto's zijn van een kerel die de werkbank (model a la Chris Schwarz, Holzapfel) wilde laten zien, di hij net had gemaakt. Ik heb daar overigens een uitgebreid verslag van gelezen met detailfoto's van die werkbank en die zien er minder mooi uit dat hier op deze foto's. Anyway, de beste man heeft toch een leuke werkplaats en veel zagen zo te zien.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Mensen,

Ik merk dat we nog op zomertijd zitten, dus het is een latertje aan het worden ;)

Ik heb inderdaad bedacht dat ik met een houten vloer een radiator moet installeren, wat weer wandruimte inneemt. Een houten vloer zonder beton eronder is nog mogelijk omdat ik tussen de schuimbetonfundering en de uiteindelijke bovenkant van de vloer nog een hoogteverschil van 27 cm heb. Daar kunnen dus balken met een vloer in, natuurlijk extra verstevigd waar de zwaarste machine komt.

Die look and feel op de foto spreekt me inderdaad zeer aan!

Fons
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Er bestaan, voor 'professionele' garages, plastic tegels die je als een soort puzzel in elkaar kan zetten. Hard genoeg om met een auto overheen te rijden, maar het beschadigt je beitels niet, en het isoleert ook nog eens aardig.

Op marktplaats worden ze nog wel eens aangeboden.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb inderdaad in een aantal boeken gezien dat er hulpmiddelen als plastic tegels en rubbermatten werden toegepast. Ik loop daar eerlijk gezegd niet zo warm voor, maakt de vloer hier en daar ongelijk. Maar voor beton een goede oplossing als je die vloer al hebt liggen. Ik heb gelukkig nog de keuze. Mijn aannemer kwam met de kanttekening dat je bij het gebruik van een radiator veel meer luchtverplaatsing hebt dan bij vloerverwarming, wat ook weer stofverplaatsing inhoudt. Herkennen jullie dat?

Fons
 
A

Athanor

Guest
Ik heb de knoop doorgehakt!!

Alles overziende "Kies ik voor hout" ..... Dat zal Kor plezier doen ;)

Dit weekend heb ik een mooie restpartij vloerhout van Siberisch Lariks kunnen kopen. Is tweede keus, maar met extra lengte heb ik genoeg om goed vloerhout te sorteren en gaat het een goede vloer worden. Mijn aannemer heeft nog een leuke partij gebruikte balken die geschikt zijn als dragers, dus dat komt wel in orde.

Beste mensen bedankt voor de reacties, ik was onder de indruk van de mooie oplossingen ook in kunststof, maar dit is voor een meubelwerkplaats een mooiere oplossing.

In een ander Topic doe ik nog verslag van de leverancier van deze mooie vloer: Wytske van de de Friese fijnhouthandel.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.