kantrecht

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Kom het regelmatig tegen maar wat is het PRECIES !

Is dat hout gezaagd en alle hoeken exact haaks .... of is het min of meer de vorm dus gezaagd balken /planken met vlakken kanten maar ongeveer haaks.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bekantrecht is een ruwe plank zonder schors. Min of meer haaks dus, maar zeker niet direct toepasbaar.
 

tuoh

Oud hout
Laat ik dan maar meteen de aanzet geven, alles willekeurig gerangschikt:

- gevierschaald = plank of balk langs vier kanten gezaagd.

- bekantrecht = een dosse plank min of meer rechthoekig gezaagd, op sommige plaatsen kan er nog spint en schors aanwezig zijn.

- dosse gezaagd = een stam in de lengte evenwijdig verzagen, bij een stam gezaagd op dosse zijn de hartplanken steeds kwartiershout.

- op bool gezaagd = dosse gezaagd.

- kwartiers gezaagd = haaks op de jaarringen gezaagd.

- vals kwartiers gezaagd = de zaagsnede maakt een hoek van 90° tot 45° met de jaarringen, is een omslachtige manier van verzagen, maar levert meer kwartiers en vals kwartiers hout op.

- schalienberd = Grenen planken van 25 x 125mm IV keuze ( dakbeschot)

- duimse plank = verwijst naar de Engelse maatgeving 1 duim is 25,4mm

- rieschalig = een plank met windbarsten die onder een hoek van 45° en scherper het hout inlopen
( Red Balau is hier een mooi voorbeeld van)

- reaktiehout = abnormale spanning in hout als gevolg van omgevingsfactoren ( op een helling gegroeid, moeten weerstaan aan een overheersende windrichting of groeide aan de rand van een bos)

- vorstringen = bij kopshout te zien als een losse cilinder in de stam, er is geen binding tussen jaarring X en de daaropvolgende als gevolg van strenge vorst, de andere jaarringen zijn onderling wel normaal gebonden.

- waaibomenhout = hout van inferieure kwaliteit.

- scheluw staan = de plank heeft een tors, in de lengte gezien liggen twee diagonaal tegenover elkaar liggende hoeken van een plank hoger of lager dan de andere.

- geschoteld = bij het drogen trekt een plank van het hart weg, kops gezien staat de plank hol of bol.

- hartscheuren = wanneer een ongezaagde stam begint te drogen zien we hartscheuren verschijnen, ze zijn radiaal naar het hart van de stam gericht.

- kopscheuren = bij het drogen van gezaagde stamdelen verschijnen er aan de koppen scheuren in langsrichting. Deze kan men proberen te vermijden door de koppen in te schilderen, er een bandijzer op te spijkeren, etc..

- collaps = bij te geforceerd drogen klappen de cellen in elkaar, het hout word sprokkig en verliest alle mechanische sterkte ( het breekt als een luciferhoutje )

- wankant = balk of plank waarbij langs één rand een schuin vlak te zien is ( buitenkant van de stam)

- uit het hout lopen = de jaarringen lopen niet evenwijdig met de rand van de plank maar maken een hoek hiermee ( in extreme gevallen tot 45° en meer) de mechanische sterkte loopt dan drastisch terug.

- een zure plank = heeft niks met smaak te maken, maar hiermee bedoelt men een stuk hout met een warrig draadverloop, en, of de aanwezigheid van reaktiehout, je weet voor het bewerken niet wat het hout gaat doen.

- pinnekenshout = een lokale naam voor vuilboom hout (Rhamnus Frangula)

- krommers = kromgegroeide stamdelen welke men selecteerde voor houten gebinten en scheepsbouw, doordat de nerf de kromming volgt verkrijgt men een zeer sterke constructie.

- ingesloten hart = kops gezien ligt het hart midden in een plank of balk.


Tot zover mijn geheugen:D



Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Misschien is het ook handig om het jargon in de uitleg ook gelijk te verklaren. Bijvoorbeeld Dosse.
Bij het eerste bericht kreeg ik ook enige aandrang om de vakbroeders te vragen een verklarende woordenlijst op te stellen. Het zou een vaste plek op de hoofdpagina moeten krijgen. En alfabetisch gerangschikt, maar dat spreekt eigenlijk vanzelf.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
TIP:
Neem als uitgangspunt voor definities de standaardwerken zoals "het houtvademecum" en bepaalde NEN-bladen.
Het lijkt mij niet zo handig het wiel opnieuw te gaan uitvinden.

Wel leuk natuurlijk om regionaal gebrukte benamingen toe te voegen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
En de engelse vertaling aangezien vele, waaronder ikzelf, de meeste termen kennen uit de engelstalige websites en literatuur.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
'da's inderdaad een goede opmerking,coko. tot mijn grote spijt moet ik bekennen dat ik van veel termen alleen de engelse benaming ken. het is toch een stukje behoud van het erfgoed. volgens mij weet onze meubelmaker uit akkrum ook een heleboel nederlandse benamingen.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Inderdaad het wiel moeten we niet opnieuw uitvinden. Een korte opfrissing van TUOH is wel te pruimen. ik ben meer voorstander om gewoon ongegeneerd de vraag te stellen aan het forum (wel zelf eerst opzoeking doen) en/of indien men een beschrijving tegenkomt deze gewoon adhoc op het forum gooien. Beste wensen aan iedereen en veel houtbewerkingsgenot
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Leuk iniatief.

Maar... wat is het beste hout om te gebruiken voor meubels etc.. als je leest dosse, kwartiers enzz...

Ik neem aan dat bij iedere methode er een voor of nadeel aanzit.
 

tuoh

Oud hout
Jesse zei:
Leuk iniatief.

Maar... wat is het beste hout om te gebruiken voor meubels etc.. als je leest dosse, kwartiers enzz...

Ik neem aan dat bij iedere methode er een voor of nadeel aanzit.

Die vraag is niet simpel te beantwoorden, qua constructie is de keuze voor kwartiers of vals kwartiers de beste, die geeft de stabielste resultaten. Weinig of geen vervorming, minder werken bij vochtschommelingen, mooie spiegelvlakken bij een houtsoort zoals Eik, bij andere houtsoorten dan weer een saai draadverloop.

Anderzijds word er soms de voorkeur aan dosse gezaagd hout gegeven om de mooie houtnerf (vlamtekening, etc.) en neemt men de minder stabiele eigenschappen er bij. De keuze is dus aan de bouwer of opdrachtgever.

Mvg,

André
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Wil iemand de volgende termen verder uitleggen? Ze staan wel in dit topic, maar enige verdere uitleg zou handig zijn!

Wat houdt een vermeting "rond" en "halve waan" in?

Alvast bedankt.

Vincent
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Vooruit dan maar:) Vermeting rond = meting op stam, men neemt de gemiddelde diameter van een stam X de lengte.

Vermeting halve w(a)an = is iets gelijkaardig, men meet per schaaldeel het gemiddelde van de wankanten om zo de verrekenbare breedte te bekomen. Buitenschalen hebben meer wankant dan hartschalen en dus ook meer spint. De naam geeft alleen aan hoe men het aantal m3 bepaald heeft.
Deze laatste methode word meestal gebruikt bij het opmeten van een enkel schaaldeel.

Meestal word er onderling afgesproken welke meting men gaat gebruiken, en welke prijs daar aanhangt. koop je een hele stam dan zal er steeds rond gemeten worden, tenzij er grote gebreken in de stam zitten. Dan word er per schaaldeel een opmeting gedaan, de slechte of onbruikbare stukken worden dan niet of niet volledig meegerekend. Maar dit is niet altijd gebruikelijk. Hier komt de relatie tussen houthandelaar en klant een woordje meespreken. Ben je trouwe klant dan word er al eens met een dik krijt wat stukken uit de opmeting geschrapt:D


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.