Vervaardigen paneeldeuren

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Voor de restauratie van wat hopelijk over enige tijd 'mijn pandje' wordt heb ik weer een aantal vragen:

In het pand zaten voorheen paneeldeuren. Het betreft een industrieel pand en dus zijn de deuren zwaarder en vooral groter uitgevoerd. Deuren kant en klaar bestellen zal dus maatwerk worden en ik dacht dus: misschien is zelfbouwen toch een optie.

Bestaat er een bovenfreesbit waarmee de profilering van de stijlen, regel en dorpels aan de zijden van de panelen in één gang gefreesd kunnen worden en de kopse kanten van de regel en dorpels met een contra-gevormd freesbit dus direct (met een versteviging als een extra pen) op de stijlen bevestigd kunnen worden. Of zijn deze bits slechts verkrijgbaar voor stationaire machines?

Hoe worden de bossing aan de panelen gefreesd? Is dit met een bovenfrees te realiseren?

Ik heb zelf destijds een zeer eenvoudig (lees: goedkoop) setje bovenfrezen bij mijn Bosch gekocht. Kom hier eigenlijk bijna altijd mee uit, zeker icm mijn zaagtafel. Het enige bit dat ik ooit kocht was een kwartrond freesbit met een r=2mm. Dit was een zeer dure aangelegenheid (€90,- in BTW). Ik snap dat een freesset voor paneeldeuren stevig geprijsd zal zijn, maar er zullen ook kwaliteitsverschillen zijn. Waar koop ik dit soort bits voor redelijke prijzen?

@lex
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Bij Ecotools hebben ze geen profiel/contaprofiel frezen :) .
Ik heb zelf een setje gekocht bij JVL Europe:
http://www.jvl-europe.nl/

Maar daar hadden ze niet de eenvoudige variant met een standaard afgeschuinde kant.
Omdat we hier met een kamer en-suite in een jaren 30 huis bezig zijn, bleek na wat proberen dat niet een mooi resultaat te geven wat bij ons huis past.
Na wat zoekwerk ben ik nu geslaagd bij MZS Gereedschap. Ik ben alleen niet helemaal happy met hoe het gegaan is, dus als je bij MZS de juiste vindt. Zou ik er langs gaan en niet via de webshop bestellen. Communicatie daar is niet hun sterkste punt ;) .

Uiteindelijk heb ik wel gekregen wat ik besteld heb, dus daar is niets mis mee :) .

CMT vond ik overigens nogal prijzig en ook daar heb ik niet het eenvoudige model gevonden die ik zocht.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat voor profiel moeten de stijlen en regels hebben? En wat op het paneel? Je kunt ze, met een eenvoudig profiel, ook op de cirkelzaag maken en de stijlen en regels met lamello's, domino's, pen-gat of lange houtschroeven aan elkaar bevestigen. Ook de bossing op paneel is mooi met een cirkelzaag te maken.

jaap
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Okke zei:
Bij Ecotools hebben ze geen profiel/contaprofiel frezen :) .
Ik heb zelf een setje gekocht bij JVL Europe:
http://www.jvl-europe.nl/

Uiteindelijk heb ik wel gekregen wat ik besteld heb, dus daar is niets mis mee :) .

CMT vond ik overigens nogal prijzig en ook daar heb ik niet het eenvoudige model gevonden die ik zocht.

Hoi Okke,
Bedankt voor de info! Ik ga er kijken.

EDIT: ik heb er gekeken en kon er het juiste profiel niet vinden. Maar met de juiste term voor deze frezen heb ik doorgezocht en vond:

http://www.mzsgereedschap.nl/frezen/fre ... /8562.html

Is misschien niet goed te gebruiken voor dikke deuren, maar het begin is er!

jaap zei:
Wat voor profiel moeten de stijlen en regels hebben? En wat op het paneel? Je kunt ze, met een eenvoudig profiel, ook op de cirkelzaag maken en de stijlen en regels met lamello's, domino's, pen-gat of lange houtschroeven aan elkaar bevestigen. Ook de bossing op paneel is mooi met een cirkelzaag te maken.

jaap

Hoi Jaap,
Ik doe een poging om dat te visualiseren:
___________
.................|
..................
....................__
...................____|_____
..................|
..................|_________
......................__|
..................../
................../
___________|

Het gaat dus om een relatief eenvoudig profiel, echter niet voor een standaard deurdikte maar voor een deurdikte van plm 50mm. Dikte van de panelen zoals op het bestek aangegeven is 30mm

Mbt de bossing: De schuine zijde van het paneel loopt niet geheel tot het uiteinde schuin toe. Het uiteinde is voor zover ik weet altijd weer vlak (parallel). Hoe zaag jij dit dan op een zaagtafel?

EDIT: Jaap, zie boven. Ik heb gevonden wat ik zocht. Op de site van JVL heb ik de bossingfrezen gevonden. Nog wel steeds nieuwsgierig hoe ik dan een bossing op een zaagtafel maak!

@lex
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@alex, ik zoek alles wat bovenfrezen en profielfrezen aangaat bij garnotec, http://www.garnotec.be/produkten/produkten_nl.php?gr=2 .
Volgens mij moet je echter het verschil maken tussen kastdeuren en binnendeuren. Er is namelijk een wezenlijk verschil in dikte van de stijlen en regels.
Voor kastdeuren kan je de bovenfrees (met freestafel) gebuiken; de profiel- conterprofiel- en de bossing- frees kunnen een dikte aan van 18 tot 22mm. Je moet wel een bovenfrees hebben met schacht 12mm.
Voor binnendeuren ga je met de bovenfrees niet ver geraken, hiervoor heb je een freesmachine nodig met topie-as. Hiervoor heb je messen of sets hoogte 40 en 50 mm, en iemand met zulk een machine.
graag reactie indien ik iets over het hoofd heb gezien.
groeten Dif
 

tuoh

Oud hout
En nog iets, bij massieve deuren met panelen is om esthetische reden de bossing ongeveer 50mm breed,waarvan er 10à12mm verdwijnt in de groef, dan spreek je al over een bovenfrees met een diameter van 100 à120 mm diameter :shock:

Ik wil zelfs niet weten of dat bestaat, als het bestaat en je gebruikt het vermoord je er gewoon je machine mee.

Voor dergelijk werk heb je een verticale freesmachine nodig, een profiel en contraprofielfrees, en een bossingfrees.
Een bossing loopt schuin tot in de groef, er is bij de meeste bossingfrezen geen platte uitloop voorzien, bij het frezen zou dit deel gewoon verbranden( er is teveel wrijving tussen hout en frees op het platte deel) Je ziet dit vlakke deel wel op tekeningen, maar zelden in de praktijk.
Je moet alleen zorgen dat je paneel lichtjes spant in de groef( op de dikte gezien) en het hout moet voldoende droog zijn.

Een goedkopere oplossing heeft Jaap al aangegeven, zaag de bossingen met de zaagmachine, dat werkt echt.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Je kan het ook faken. Met de zaagtafel de groef maken, dan aan beide zijden een rechte groef zagen en er een driekantige lat in lijmen. Na het verven zie je geen verschil meer en je hebt de maatvoering geheel in eigen hand.

______
.........|
.........|___
..........____|
.........|____
..........____|
.........|/
______|

Ik hoop dat de primitieve schets duidelijk genoeg is, er was een tijd dat dit de "normale" manier van tekenen was. :eek: :D
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hoi WR,

Het is niet zo dat het niets mag kosten. Afwijkende paneeldeuren zelf vervaardigen bespaart een heleboel geld, dus een set profiel-contraprofielfrezen kopen is zeker een optie. Ik had al bedacht dat ik het kon faken (eigenlijk benader je het als sponningen met aan beide zijden glaslatten), maar het wil in eerste instantie toch doen zoals het hoort.

Gr, @lex
 

WR1944

Oud hout
@ @lex, mijn bedoeling was om met de beschikbare middelen het beoogde resultaat te krijgen. Zeker als de deur geschilderd gaat worden zal je het verschil nauwelijks zien. Dat het goedkoper en eenvoudiger is, is dan mooi meegenomen.
Maar aan de andere kant waardeer ik ook pogingen om iets op de originele manier te vervaardigen. Dan treedt je in de sporen van de vakmensen die je voorgingen. Ik doe zelf veel machinaal maar nu en dan doe ik details met de hand en op een zo origineel manier als mogelijk.

Succes met welke methode dan ook.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik heb me nog eens beraad op de profielfrezen en vind het toch wat gevaarlijk om dit soort grote freesbits in mijn bovenfrees te gebruiken. Dus ik ga een stapje hoger. Ik ben aan het kijken naar een tweedehands freestafel. Weet hier nog niet veel vanaf. Nou heb ik in een ander topic veel kunnen leren door de engelse vertaling van pen-gatverbinding zodat ik daarmee op youtube naar filmpjes kan kijken. Wie kan mij vertellen wat een freesbank in het Engels is? Dan ga ik me eerst daar verder oriënteren.

Kan iemand ook misschien wat vertellen over asdiameters en messen?

Dank, @lex
 
A

Athanor

Guest
Als je zoekt op "spindle moulder" zul je al heel veel info vinden.

Succes, Fons
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Dank Fons!

heb al heel veel dingen gezien. Klopt het dat de lengte van de spindel/as en de sterkte van de motor (die natuurlijk een maximale diameter mes toestaat) bepaalt wat je met de machine kunt doen?

In diverse youtube filmpjes is te zien dat er gebruik gemaakt wordt van een aantal gestapelde messen. Er wordt verwezen naar een boek waarin deze messen staan beschreven. Hanteert elke fabrikant zijn eigen systeem in welk profiel welk nummer heeft, of is dit een universeel systeem?

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.