Welk hout voor wandrek?

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik wil een wandrek voor in de keuken (niet boven het fornuis of de lavabo) maken naar het ontwerp op onderstaande foto. Het origineel is in kersenhout. De uitstekende delen zijn met vingerlassen aan elkaar bevestigd.

De nerfrichting van de opstaande delen is hier haaks tov deze van de achterwand. Gezien het verschil in uitzetting en krimp in breedte en lengterichting van hout, gaat dit voor problemen zorgen? Hoe kan ik dit opvangen?
Welke houtsoorten zijn hiervoor geschikt?

Bedankt!
Bram

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik zou voor de achterplaat gefineerd multiplex gebruiken. Dan maakt het niet uit, want het hout van de boxjes werkt vooral haaks op de plaat en niet evenwijdig daaraan.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik heb nog amerikaanse notelaar fineer liggen. Zou dit hout geschikt zijn om een constructie met zo'n dunne plankjes te maken? Mijn ervaringen is dat dit hout zeer erg krom trekt in alle mogelijke richtingen...
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hoi Bram,

Waar heb jij dit ontwerp vandaan gehaald? Hij ziet er erg blits uit en hij is dan ook erg inspirerend :lol:

René
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Eeuuh Bram ,

Wil niet je plezier bederven maar heb je er wel aan gedacht dat het een stof nestje wordt .

Kan mij niet voorstellen dat de GROTE BAAS in huis daar echt blij van wordt .
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Gelukkig ben ik de grote baas in huis. Ik heb een kuisvrouw, dus ik maak me daar geen zorgen over. :D
@Borre: Het zijn onder andere de vingerlassen die ik met de hand wil proberen te realiseren die me aanspreken. Als ik de plankjes uit gefineerd materiaal ga maken, gaat dat er niet goed uitzien of ik moet de kopse zijden van die vingerlassen met kops fineer gaan afwerken. Dan wordt het écht een levenswerk, niet?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Bram ongetwijfeld heb jij de broek aan en heb jij het laatste woord : " ja schat, zal het doen " :mrgreen:
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je vingerlassen gaat proberen is fineren inderdaad geen optie. Maar omdat jezelf over fineer begonnen was:
Ik heb nog amerikaanse notelaar fineer liggen. Zou dit hout geschikt zijn om een constructie met zo'n dunne plankjes te maken? Mijn ervaringen is dat dit hout zeer erg krom trekt in alle mogelijke richtingen...


Ed
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik heb ondertussen geschaafde afrormosia planken van 8,5 op 100 mm, ik heb met de hand vingerlassen proberen maken, het zaagwerk valt mee. Het beitelen lukt minder, mijn beitel is relatief scherp, als mijn slijphulpje toekomt ga ik hem nog scherper proberen krijgen. Het probleem is dat ik momenteel echt een moker nodig heb om er door te raken. Langs weerszijden 4,25mm beitelen moet toch mogelijk zijn, of is dit hout zo beenhard dat dit onbegonnen werk is? Momenteel lijkt t wel zo...
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ondertussen heb ik aan dit project verder gewerkt en zijn de plankjes bijna allemaal verlijmd. Nu moet ik nog een achterplaat met afromosiafineer bekleden. Welk materiaal raden jullie aan? Multiplex? Welke dikte?
Dien ik dan beide zijden te fineren tegen het kromtrekken? Standaard zou dit uiteraard moeten, maar er komt ook niet aan beide kanten een rekje, dus beide kanten zijn sowieso niet in evenwicht...
Bedankt!
B
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Gelukkig ben ik de grote baas in huis. Ik heb een kuisvrouw, dus ik maak me daar geen zorgen over.

Haha misverstand, Rendew bedoeld volgens mij niet de grote baas maar de Uberbaus, de baas der bazen, de moeder aller bazen..... ofwel.....
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik zou voor een plaat van 18 mdf gaan. Zijkanten meefineren. Achterkant kan, maar is niet noodzakelijk, ik neem aan dat je de plaat fixeert met een paar schroeven op de schappen zelf. Mocht je toch willen fineren, je kan een goedkopere tegenfineer gebruiken. Een fijnhouthandel heeft vast nog wel ergens een klein restje van liggen. Heb je al fotos van het project? Ben zeer benieuwd. Is 8,5 mm voor de plankdikte trouwens niet heel erg dun, ivm doorhangen etc. (ondanks je kan fixeren op de achterplaat met een schroefje)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Kan je geen gefineerd plaatmateriaal vinden in die houtsoort? Het is natuurlijk moeilijk echt dezelfde soort te vinden.
Lijmen van je vakjes op een multiplex of MDF gefineerde plaat moet geen probleem zijn.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Bij lagae in Kortrijk konden ze mij helpen met afrormosiafineer. Een grotere oppervlakte fineren is weer een mooie uitdaging...
Dan moet ik enkel nog een dikte en een materiaal voor de achterplaat kiezen.
En weten of ik de vakjes veilig kan lijmen en of ik in dat geval nog een fineer tegen de achterkant van de achterplaat dien te lijmen.
Bedankt!
Bram
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja lijmen moet lukken. Als je alleen lijmt zal ik de achterplaat wel dubbelzijdig fineren. Ik weet niet hoe duur amfrormosiafineer is maar je kan een even dik goedkoper fineer gebruiken, je ziet er immers toch niks van.

Bij jou kast moest ik laatst aan deze kast denken: http://9gag.com/gag/5977745. Ook erg tof om te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.