benchdogs

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wie kan me helpen? hopelijk komt ergens deze week mijn "echte"werkbank. er zit verder weinig bij zoals benchdogd ed.

zal ik ronde of vierkant benchdogs gaan gebruiken?

zelf maken of kopen?

rick
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Rick,

bij onze vrienden in Arnhem verkopen ze diverse soorten benchdogs.
En als je in Amerika gaat bestellen, is de keuze helemaal reuze... :)

Ik weet niet hoe groot de gaten zijn, anders kun je ook nog de hulpstukken van een Festool MFT gebruiken.

gr, Wim
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi Rick,

je hebt dus een ouderwetse werkbank gevonden?! :) Mooi man.

Deze benchdogs zijn relatief makkelijk zelf te maken! Mij bevallen de ronde varianten met vierkant kopje heel goed, wanneer je een rond werkstuk wilt klemmen dan kunnen deze nog een beetje meedraaien dus beter klemmen. En om rechte werkstukken te klemmen functioneren deze altijd! Maar ja smaken/voorkeuren verschillen! Ligt er ook aan wat voor gaten er al in de werkbank zitten!

Het zou ook wel gaaf zijn wanneer je de hulpstukken van Festool kunt gebruiken! ;)

Wanneer komt de nieuwe aanwinst? En heb je nog hulp nodig bij het versjouwen?!

Gr. G.A.V.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
de werkbank staat op zolder. mijn arme vader heeft mij enorm hiermee geholpen aangezien ik momenteel zelf weinig kan(toch bedankt GAV). de werkbank stond in Uddel. eigenaar ging verhuizen en wilde de werkbank niet mee. stevig frame en een stevig blad uit massief beuken. 2 metalen werkbankklemmen erop met snel-sluiting. gisteren stiekem de platen eraf gehaald die erop gespijkerd zaten en ..........een volledig nieuw blad zat eronder. ik denk niet dat deze werkbank veel gebruikt is of de eigenaar was er erg zuinig op. er zitten 4 gaten voor benchdogs in, deze zijn rechthoekig. persoonlijk voel ik meer voor ronde uitvoeringen dus deze moeten erin geboord worden. iemand advies hoe dit aan te pakken??

de ronde benchdogs wil ik graag zelf maken. hoe pak ik dit aan???


rick
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Boren van zulke grote gaten doe je het liefst met een booromslag (zo'n ouderwetse zwengel). Een 19mm slangenboor er in, met zo'n schroef op de punt. Die trekt zich zelf in het hout.

Een electrische handboor heeft niet genoeg koppel en slaat uit je hand.

Boor lichtjes overhellend in de richting van de bankschoef op de kopse kant, een paar graden is genoeg.

Vierkante gaten achteraf aanbrengen is nogal een gedoe.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Als er in je werkbank al vierkante gaten zitten, wordt het erg lastig om dat met een booromslag te doen. Dit omdat de schroefpunt in het luchtledige ronddraait, en dus ten eerste de boor niet kan centreren, en ten tweede wordt de boor niet het hout ingetrokken.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Als je vierkante gaten rond wil boren kun je een latje maken van precies dezelfde afmeting als het gat en deze hierin lijmen. Als je de diagonalen van het latje kruist krijg je weer het midden van het gat en zo kun je met verschillende types (houtboor, speedboor) dit gat wel boren! :D

Succes!

Gr. G.A.V.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Gewoon beide gaan gebruiken. De vierkante vierkant laten en er wat ronde gaten bij maken. Ronde gaten heb ik trouwens gewoon met de speedboor gedaan, gaat prima. Een hele simpele ronde benchdog kan je maken van gewoon een stuk rondhout, waar je bovenin een vlakje zaagt/beitelt/vijlt.
Voor de maat, kijk even wat je er nog meer mee wil gaan doen. Heb je Festool klemmen, maak dan je gaten zo dat deze er ook in passen. Zelf heb ik wat goedkope lijmklemmen gehaald, de vaste kop er af geslepen en zo ontstonden er prima werkbankklemmen. Hiervoor dan dus de gaten maken op de maat van je 'lijmklemmen'. Zo zijn er nog vele (zelf te maken) accessoires te bedenken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik gebruik gewone bouten van M12. Gaat prima en is goedkoop. Moeten ze wat hoger uitsteken, dan zet ik er een vleugelmoer onder. Nadeel is natuurlijk wel dat ik beter moet opletten voor mijn beitels. Had nog aan mijn vader gevraagd om er te draaien, maar is er niet van gekomen en spijtig genoeg is papa ondertussen overleden. Zal dus zelf moeten leren draaien (heb het al ooit gedaan, maar is lang geleden).
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@mathieu: bedankt voor de tip, metalen onderdelen zie ik niet zitten. ik ken me eigenlijk onbenulligheid, :D zelf draaien is voor mij een goede optie.

@jpandriesse: da's een goede tip van die lijmklemmen. deze wordt zeker opgenomen in het geheel
 
A

Athanor

Guest
Het is een dochteronderneming van werkbankfabriek De Beuk uit Dokkum: http://www.de-beuk.nl/ Ik heb mijn bankschroef hier gekocht.

Menig ambachtschool leerling of LTS-er of tegenwoordig "werkacademie-student" zal haar eerste kunsten met een Nooitgedacht schaaf achter deze werkbanken hebben geleerd :)

Fons
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Dat kan ik beamen, hoewel ik van de nieuwe lichting ben heb ik thuis mijn eigen werkplaatsje gecreerd met inderdaad een werkbank van de beuk.
Wat me wel opvalt is dat ik nergens bankschroeven kan vinden die ook een stelschroef hebben zodat je korte of taps-toe-lopende objecten kan klemmen zonder dat je je bankschroef scheef trekt, waar mijn werkbank wél zo'n stelschroef heeft.
Weet iemand waar ik een soortgelijke bankschroef vandaan kan toveren zonder de mercedes van de baas een upgrade te geven (voor een studentenprijs dus) ?
 
A

Athanor

Guest
Dat is dus precies de bankschroef die ik bij de Beuk heb gekocht. Ik woon dichtbij dus heb hem zelf uitgezocht en opgehaald, maar bel ze eens voor de mogelijkheden....

Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat scheef trekken is bij bijna alle houtbankschroeven een probleem. Alleen veritas heeft zo'n bankschroef met twee spindels. Dat is wel gelijk prijzig. Je kunt op zoek gaan naar twee losse spindels. Op marktplaats is wel eens wat te vinden. Kunnen ook houten spindels zijn. Eena andere simpele oplossing is om blokjes hout van diverse dikte aan een stuk schroefdraad te rijgen. Dan heb je altijd een passend blokje bij de hand om aan de andere kant ertussen te klemmen.
 
A

Athanor

Guest
Waar wij het over hebben is dat je de oplossing met houtblokjes oploste door die stelschroef aan een kant van de bek van de bankschroef, waarmee je op de mm. de dikte van het object kunt instellen.

Fons
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Seek, voor de duidelijkheid zal ik straks even een foto plaatsen van de bankschroef maken ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.