Bovenfrees mal maken voor ronde vorm

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Momenteel ben ik bezig met het vervaardigen van een ouderwets model schuifraam voor in een boerderij. Het hele frame is al op maar gemaakt, maar nu ben ik mijn hoofd nog aan het breken hoe ik de weldorpel aan de onderkant ga maken.
De onderdorpel van het raam heb ik al op de buitenste maten gezaagd en profiel voor het glas en achter onderkant, voor de tocht dorpel, zitten er ook al in. De voorkant is nu dus echter nog 1 vierkant blok en zou ongeveer een vorm als, zie bijgevoegd voorbeeld, moeten gaan krijgen.
Ik had in gedachten dit met de bovenfrees te gaan doen (of uit de hand, of op een tafel), maar ben er dus nog niet over uit hoe dat te gaan doen.

Wie o wie heeft er een goede suggestie, liefst icm foto/tekening? Alvast dank.


Voorbeel van de weldorpel, zoals die ongeveer zou moeten worden:
549_4_1.jpg
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoe je hier een mal voor zou kunnen gebruiken zie ik niet helemaal. Dit worden gewoon een aantal bewerkingen met verschillende frezen. Gezien de maten lijkt me dit, alleen al voor de veiligheid, bij uitstek iets voor een freestafel. Eventueel nog afwerken met schuurprofiel en-of spookschaaf.

Ed
 

wouter

Nieuw lid
11 dec 2008
21
0
Bij een mal kan ik me ook niet heel veel vorstellen in deze situatie. En aangezien de grote
van het te frezen profiel lijkt het mij met de bovenfrees een behoorlijk karwei.
En ik denk dat je na het frezen ook nog een hoop moet schuren e.d. om de gewenste afmetingen te krijgen.
In dit geval zou ik ook voor een stationaire freesmachine gaan met een profiel freeskop.
Zo heb ik laatst ook lijsten gemaakt om een kozijn af te timmeren.
En dat was lastiger dan het mij in eerste instantie leek (nog niet heel veel ervaring mee).

Succes met het project!

mvg.

Wouter
 

Jules

Nieuw lid
12 apr 2009
10
0
Hoi,
kijk eens bij CMT, die heeft profielen liggen waarmee dit te maken is.
http://www.bovenfrezen.nl

Lijkt op een standaard weldopel zoals bij deuren gebruikt worden.

Groet,
Jules
 

tuoh

Oud hout
Zoek de oplossing niet te ver, start met een rechthoekig balkje en gebruik een tafelzaag met geleider om het gewenste profiel al zo dicht mogelijk te benaderen, werk verder af met een schaaf met een bol geslepen mes en dito schaafzool, of gebruik voor het holle deel van het profiel een bijgeslepen schraapstaal.

Je kan ook enkele meters profiel laten vervaardigen bij een timmerbedrijf, een koud kunstje met een verticale freesmachine en een geschikte frees.


Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik had de dorpel sowieso op de zaagtafel al in ruwe vorm willen zagen om vervolgens af te werken met mn bovenfrees. Ik had gedacht om iets overmaats te maken in de zelfde vorm, waar ik dan de bovenfrees over heen en weer kan halen. Deze mal dan beetje bij beetje over de dorpel heen te laten schuiven. Ik heb verschillende bovenfrezen in verschillende maten (tussen de 600 en 1800 watt), dus daar had er vast wel 1 bijgezeten die dat aan kon.
Echter vandaag voor een timmerfabriek aan het werk geweest en ga komende dagen nog wat draai kiep ramen voor ze plaatsen, maar kan dan na 5 uur even mijn dorpel over hun stationair frees heen halen. Probleem opgelost :D

Dank voor het meedenken anyway :cool:
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik zou zeggen op de cirkelzaagtafel kijk een op you tube en dan op kroonlijst daar zie je ook hoe een meubelmaker een kroonlijst zaagd kijk maar eens mischien kom je op een idee mij is het al gelukt met mijn cs 70 groetjes en succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.