houten blad recht maken

hensel

Nieuw lid
30 okt 2010
4
0
Hallo, ik ben Hans en net nieuw op dit forum en ik heb een vraag. Hopelijk kan iemand mij helpen want ik weet even niet hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Onlangs heb ik een oude kast kast gekocht (van rond 1900). Het blad dat er bovenop ligt is van eikenhout ongeveer 25 mm dik en het is enorm kromgetrokken. Ik wil het blad graag recht maken en heb gehoord dat je het in stukken kunt zagen en vervolgens de verschillende delen afschuren zodat ze daarna weer recht aan elkaar kunnen worden gelijmd.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe ik dit het beste kan doen?

Op de foto zie je hoe krom het blad getrokken is. En een foto van bovenaf genomen.

Attached files
 
Dit kromtrekken van het blad vind zijn oorzaak in het feit dat de jaarringen van het hout allemaal op de zelfde wijze in het blad zijn geplaatst. Alle delen apart trekken krom, dus alle delen trekken in dezelfde richting krom. Nu hoe los je dat op. M.i. de aparte delen van elkaar los zagen, vervolgens de 1e deel met de bovenkant boven leggen, de volgende deel met de onderkant boven leggen en zo verder. De jaarringen van de delen liggen dan kontra aan elkaar. Het krom trekken van de aparte delen worden dan door de volgende deel tegen gewerkt. Wel zul je de delen apart op de lijmkant weer recht en haaks moeten schaven en als het mogelijk is met deuvels of lamellen aan elkaar moeten lijmen. Op deze wijze krijg je volgens mij weer een vlak blad, die ook recht zal blijven.
 
A

Anonymous

Guest
Het kromtrekken kan door diverse oorzaken komen.
indien het blad van 1900 is,en al die tijd op de kast heeft gezeten,is waarschijnlijk
alleen de bovenkant afgewerkt met olie oid.
Dit houd in dat de onderkant vocht op kan nemen.
Wat je kunt doen,is het blad onder spanning zetten,dmv een balkje erop met een lijmtang,en dan
een aantal weken in een droge ruimte te zetten.
Dit zou de spanning eraf moeten halen.
Het blad is opgebouwd uit 3 delen zo te zien,en deze opnieuw lijmen en her-rangschikken
zal weinig helpen,omdat de delen zelf al hol/bol zijn.
Verder,als het blad idd zo oud is,is het eiken flink gehard,dus ik vermoed dat je echt nog een klus
voor de boeg hebt.

Succes anyway.
 

hensel

Nieuw lid
30 okt 2010
4
0
Bedankt voor jullie reacties. Het bovenblad is inderdaad uit drie delen opgedeeld. Het blad in stukken zagen lijkt me best lastig, omdat het al heel erg krom staat en een rechte zaagsnede niet makkelijk te maken valt. En aan de onderkant van het blad zit aan iedere kant een zwaluwstaart verbinding die het blad op de kast vastmaakt. Dat krijg je te zien als je gedeeltes omdraait en weer verlijmd.

Als ik het probeer terug te buigen dmv lijmtangen en vervolgens alles aflak. Dan lijkt me de kans groot dat het opnieuw gaat kromtrekken. Iemand hier ervaring mee?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Volgens mij is het zo goed als niet mogelijk om kromgetrokken hout weer recht te krijgen enkel door het onder spanning te zetten.
Misschien zou je het hout recht kunnen trekken door het te stomen en dan dmv balken en klemmen recht te trekken. Ik verwacht dat het hout dan eenmaal afgekoeld en weer gedroogd wel recht blijft.
 

hensel

Nieuw lid
30 okt 2010
4
0
En het hout nat maken en onder spanning zetten. ipv stomen en onder spanning zetten. Wat zou het verschil hierin kunnen zijn? Zo'n groot oppervlakte een tijdje gelijkmatig stomen gaat me niet lukken met enkel een waterkoker:)
 
A

Anonymous

Guest
Stomen en/of wateren heeft een risico.
Oudere lijmen lossen dan op,of laten los.

Wat je kunt proberen,is het meubel in een kleine ruimte te zetten,het blad opspannen
met tangen en balkje oid.
Daarna een lucht bevochtiger aan zetten of lekker water laten koken door een fluitketel. :mrgreen:
Als het flink mistig is,of erg vochtig in de ruimte,(of je kunt een tent maken of zo van plastic)
gewoon laten drogen,langzaam dus,met de ruimte gesloten.
Geen verwarming.
Dit herhaal je een paar dagen,terwijl je als het ware steeds meer spanning op het blad zet.
Dit is een waarschijnlijk langdurige klus,dus geduld is belangrijk.
Let op,zeker niet geforceerd drogen,ook niet na de behandeling.
Lekker je tijd nemen.

Belangrijk is dat je niks forceert.

Succes.

:cool:
 

A.N

Actieve deelnemer
Hallo Hans,

Vroeger werd vaak op dit soort bladen linoleum geplakt om vooral als werkblad dienst te doen.
Als de oude kast in huis geen funktie meer had verhuisde deze meestal naar de schuur of een overkapping.
Door inwerking van vocht of gewoon door slijtage is de linoleum toplaag dan verdwenen en blijft er een bijna onbehandeld blad over dat vaak is overgeleverd aan een te vochtige omgeving met alle gevolgen van dien.

Je kunt proberen om de kast om te draaien en het blad op de grond te leggen (op vlakke plaat) en enkele dagen laten liggen. Wel in een schuur waar geen verwarming brand.
Door het eigen gewicht van de kast kan het blad langzaam weer iets recht gaan staan,om het daarna geheel vlak te kijgen zul je met tangen en balkjes moeten proberen om het blad weer vlak te krijgen.
Een panklare oplossing voor dit soort gevallen is er niet,massief hout dat is getrokken reageert soms anders dan verwacht.
 

Lex_d

Nieuw lid
25 okt 2010
8
0
Henkus zei:
Stomen en/of wateren heeft een risico.
Oudere lijmen lossen dan op,of laten los.

Wat je kunt proberen,is het meubel in een kleine ruimte te zetten,het blad opspannen
met tangen en balkje oid.
Daarna een lucht bevochtiger aan zetten of lekker water laten koken door een fluitketel. :mrgreen:
Als het flink mistig is,of erg vochtig in de ruimte,(of je kunt een tent maken of zo van plastic)
gewoon laten drogen,langzaam dus,met de ruimte gesloten.
Geen verwarming.
Dit herhaal je een paar dagen,terwijl je als het ware steeds meer spanning op het blad zet.
Dit is een waarschijnlijk langdurige klus,dus geduld is belangrijk.
Let op,zeker niet geforceerd drogen,ook niet na de behandeling.
Lekker je tijd nemen.

Belangrijk is dat je niks forceert.

Succes.

:cool:
Dit zijn zeker wel handige adviezen.. heb een keer een soortgelijke situatie gehad en was toen te ongeduldig.. dus ook ik zeg nu zeker.. niet forceren!
 

hensel

Nieuw lid
30 okt 2010
4
0
Bedankt voor al jullie reacties. Het stomen en vervolgens recht zetten met lijmtangen en balken ga ik proberen. Gelukkig heb ik de tijd en kan ik de klus over een aantal weken verspreiden. Dat moet wel lukken. Ik zal het resultaat even hier posten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.