Balken schaven

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ik heb hier een stapel beuken balken liggen die nodig vlak geschaafd moeten worden.
Met de hand is dat voor mij als beginner bijna een onmogelijke opgave.
Ik ben wezen informeren bij een timmerbedrijf, die wilde het wel doen voor 2 euro per minuut !?
Volgens mij ben ik dan een kapitaal kwijt voordat er 20 balken gedaan zijn.
Weet iemand mij te vertellen of dit normale prijzen zijn? Of heeft iemand nog een goed adresje in de buurt van Amsterdam?
Zat zelf al in de verleiding om zelf op zoek te gaan naar een machine.
Maar heb er denk ik geen plek voor op mijn zolderkamertje.
Zou niet eens weten hoe ik de machine 4 trappen moet op krijgen...
Of het moet zo'n 'wegwerp' machine van kinzo zijn van 150,- die krijg ik nog wel boven.

Ronald
 
A

Anonymous

Guest
Kijk eens of er iemand in de buurt zit bij je met een 4 zijdige.
Vaak willen ze wel eens voor een paar tientjes iemand helpen
op een zaterdag.


:cool:
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Je kunt ook naar Utrecht gaan,
Voor jou aan de goede zijde van Utrecht (vlakbij de A2) ligt de stadswerkplaats
http://www.stadswerkplaatsutrecht.nl/

Daar kun je zelf machinaal schaven en vandikte banken.
Kosten per uur een stuk lager dan het laten doen, nadeel je moet het zelf doen.
Er is beperkte hulp aanwezig.
Afhankelijk van degene die er is, krijg je wel of geen uitleg (want eigenlijk hoor je te weten wat je doet aldaar)

Groets,
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ben er niet geheel zeker van, maar volgens mij is het daar wel voorwaarde dat je de cursus om om te gaan met dat soort machines daar gevolgd hebt, om gebruik te mogen maken van het materiaal.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Bedankt voor de input. Naar Utrecht rijden is inderdaad een optie, maar ik heb toch het idee dat ik op zijn tijd vaker hout vlak te schaven heb. Hoewel het vooralsnog niet heel veel zal gaan voorkomen.
Momenteel ben ik aan het nadenken over de aanschaf van een kleine eigen machine.
Mijn oog is gevallen op de woodstar pt85. Ik heb uit diverse reacties hier gelezen dat het niet een hele precieze machine is, maar ik vermoed goed genoeg voor mijn projecten.
Een grotere machine kan ik niet kwijt, en voor een duurdere machine heb ik helaas geen budget.

Ik ga er nog even een aantal nachtjes over slapen (en dromen ;) )
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Na een paar nachten slapen, toch besloten om rond te kijken voor een iets robuustere machine.
Wordt dan wel een 2e hands, maar dat mag de pret niet drukken.
Een Scheppach HM1 of HM2 moet toch wel zover te demonteren zijn dat deze 4 trappen omhoog gedragen kan worden?
Denk dat ik hier langer en meer plezier aan ga beleven dan aan de kleinere machines.
Denk dat ik dan al snel tegen hun beperkingen aanloop.
Of heeft iemand nog een ander alternatief?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
hoi Ronald,

een HM1 of 2 is wel (met 2 man) naar boven te krijgen hoor, hij weegt rond de 80kg en als je de langsgeleider, de veiligheids kap en het afvoerblad van het vlak-gedeelte verwijdert scheelt dat alweer een kilo of 10. een gemiddelde wasmachine weegt rond de 75 tot 110 kg en die staat bij de meeste mensen ook op zolder. even door de zure appel heen bijten, verstand op nul, een extra blikje redbull en naar boven met dat ding! hier ga je veel meer plezier van hebben als zo'n goedkope machine.

mvg
Patrick
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
De machine is aangeschaft. Het is uiteindelijk een HM1 geworden met cirkelzaag en frees.
En tevens een doos vol reserve onderdelen.
Ik had hem voor een paar dagen bij iemand in de schuur opgeslagen en heb daar direct gebruik van gemaakt om een 15 tal beuken balken 80x80x1500 te schaven.
En hoewel de beitels nog geslepen moeten worden ziet het er allemaal aardig uit.
Gisteravond toch de hele machine in mijn uppie naar 4 hoog getild. (Had wel de motor gedemonteerd, maar toch.... )
Ik heb net de beitels eruit gehaald om te laten slijpen. Van 1 beitel is er ongeveer 1 cm afgebroken, maar ik denk dat dat de pret niet mag drukken. Nieuwe beitels kosten bij Scheppach 180,- !!!

Tevens gezien dat de aandrijfriem voor de rollen van de vandikte nagenoeg is doorgesleten, dus daar moet ik ook nog even achteraan.

Weet iemand misschien een alternatief adres voor onderdelen (beitels, aandrijfriem)?
of heeft iemand een (digitale) handleiding/gebruiksaanwijzing liggen voor de machine?

Ronald
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nu nog een goede afzuiging, anders ligt heel je huis vol zaagsel en stof.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.