rechte hoeken zagen/recht zagen

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Dag allemaal,

Als beginnende houtbewerker zie ik al vanalles mislopen.
Zelfs de basic dingen zoals een stuk hout recht zagen loopt niet zo vlot.

Een vraag: Hoe kan je het best rechte hoeken van 90° zagen, en hoe zorg je best dat die zaagsnede ook recht is verticaal?

Ik heb geen zaagtafel/tafelzaag.
Ik heb een handzaag, een figuurzaag, een schaaf en een bovenfrees. (nog wel wat andere prularia, maar die doen er niet toe)

alvast bedankt !
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Oefenen helpt zeker, maar een goeie techniek ook. Het belangrijkste is dat je je oog, je schouder, je elleboog en je zaag in 1 vlak houdt en dat dat vlak precies samenvalt met de zaagsnede die je wilt maken (horizontaal en verticaal).

Bob Rozaieski van de Logan Cabinet Shoppe heeft er een goeie podcast over.

Een dingetje om in de gaten te houden: ik zeg "oog", en daarmee bedoel ik je dominante oog. Bij de meeste mensen zit het dominante oog aan dezelfde kant als de dominante hand, maar het kan ook precies tegengesteld zijn. Ik ben bijvoorbeeld rechtshandig en linksogig. Als ik recht wil zagen, dan moet ik mijn linkeroog dichtknijpen om met m'n rechteroog over de zaag te kijken. Doe ik dat niet, dan kijk ik met m'n linkeroog en zaag ik óf niet loodrecht, of ik wijk af naar links of rechts.

Arthur
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Voor de eerste paar keer zagen zal ik met de winkelhaak/combinatiehaak alle 4de kanten aftekenen.
Let goed op aan welke kant van de lijn je zaagt.
Begin met korte halen en als je een stukje in het hout bent, maak dan steeds langere halen zodat je de hele lengte van de zaag gebruikt. Zorg dat aan het einde van de zaagsnede het stuk hout je niet afbreekt.
Verder maakt het ook veel verschil met welke zaag je zaagt. Zo heb ik een goedkope en een duurdere zaag, de goedkope zwabbert veel meer.

Toen ik begon met zagen, was het allemaal scheef, na heel, heel veel oefenen is me het toch gelukt om recht te zagen!,

Veel succes,

Groeten Rudolf.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoe is de kwaliteit van je zaag? Welke zaag gebruik je? Is ze scherp en heeft ze voldoende zetting? Over hoe een zaag moet zijn is al heel wat geschreven. Met een botte, slechte zaag ga je nooit een behoorlijk resultaat krijgen.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
misschien niet de meest efficiente methode, maar wel eentje waarmee je 100% rechte en haakse zaagsnedes krijgt:

- paneel afzagen op +- 3 mm te groot

- een mal maken in een ander stuk hout (plank van 40 breed op 80 lang met (perfect) haaks daarop een houten balkje)
Code:
balkje: xxx
mal: streepjeslijnen
werkstuk: puntjes

--------------------------------------------
|xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx|
|   ............................................
|   .                                      |   .
|   .                                      |   .
|   .                                      |   .
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Met een mal en kopieerfrees kan het idd ook.
Ik geef toe dat ik tegenwoordig de luie methode kies van een kapzaag.

Ik moet toegeven dat met de hand recht zagen eigenlijk alleen kan dmv veel oefenen.
Het blijft alleen moeilijk.
Soms is het mogelijk om het niet rechte deel onzichtbaar aan de binnenkant van het werkstuk te plaatsen. Dat scheelt weer.
Of nadien met een schaaf (in het werkstuk) netjes af te werken en dan afdoende gelijk.

Op mijn cursus beginnend houtbewerken heb ik meerdere blokjes afgezaagd. Uiteindelijk nog een heel redelijk resultaat:
oftewel blijven oefenen !
Succes.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
@grijzeblubber.be: daarmee krijg je wel een haakse kant, maar geen haakse zaagsnede. Bovendien verplaats je het probleem alleen maar, want je moet nu de zijkanten van de mal perfect recht krijgen. En bij lange zaagsnedes heb je ook meteen een heel lange mal nodig.

Maar als we dan toch aan het valsspelen zijn ( ;-) ) dan kan je ook buiten de lijn zagen en het laatste stukje met de schaaf doen. Voor korte plankjes werkt dat zelfs best prettig met een futselplankje (ofwel een shooting board). En 't maakt minder stof en herrie dan een frees.

Arthur
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je een vertikale zaagsnede maakt, span het werkstuk dan zo waterpas mogelijk in. Je zaagsnede staat dan 90 graden tov de vloer waarop je staat. Je hebt namelijk een natuurlijke neiging om recht (evenwijdig aan je lichaam) omlaag te zagen. Ligt je werstuk plat laat je zaagsnede dan evenwijdig lopen aan bv delen van je werkbankrand die nog zichtbaar zijn. Je natuurlijke oog/handcoordinatie raakt dan niet onnodig in de war. Heb je nog moeite om een afgetekende lijn te volgen of de zaag haaks op de plaat te houden, klem dan eens een balkje op je werkstuk waar je langs zaagt, dit helpt om uiteindelijk een beter gevoel te ontwikkelen om de zaag recht en haaks te houden.

Ed
 

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Bedankt allemaal voor de hulp!

Ik zal eerst het blokje met de gewone zaag eens proberen, dan eventueel wat afschaven.

Als het echt niet lukt zal ik het eens proberen met de bovenfrees.

Het is basic houtbewerking, maar iedereen moet ergens beginnen he ;-)


Ontzettend bedankt!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zoals al gezegd is,is het vooral een kwestie van veel oefenen.
Gewoon een op een stuk afval hout aftekenen en maar zagen. Je kan je lichaams houding veranderen om te kijken of dit het resultaat verbeterd.
Je kan aan de spiegeling van het hout op het zaagblad zien of je haaks op het hout zaagt, ook kan de zware rug van westerse zagen je helpen de balans te houden.

Ik plaats mijn nagels zo precies mogelijk tegen de tekenlijn, zo blijft de zaagsnede aan de afval kant en kan ik de zaag geleiden. Vervolgens beweeg ik de zaag rustig naar voren zonder neerwaartse kracht, de zaag moet het werk doen. Zodra ik een begin heb haal ik mijn vingers weg en kan ik op gevoel en zicht recht omlaag zagen.

Uiteraard is er nog de persoonlijke voorkeur voor westerse of japanse zagen.
Met westerse zagen kan ik tegenwoordig behoorlijk haaks en recht zagen, maar de japanse tegenhanger blijf ik niets vinden. Hoe veel ik hiermee ook heb geoefend het resultaat is niet geweldig. Ik vind het pistoolhandvat veel comfortabeler en de zware rug helpt mij om de balans te voelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.