Gelijmde tafelpoot losmaken

surlac

Nieuw lid
18 aug 2010
2
0
Beste mensen,
Ik heb een tafel gekocht waarvan de poten vastzitten met een lange stalen pin, die door de poot heen in het blad gedraaid wordt. Dmv een moer die aan de onderkant van de poot om de pin gaat (tegen het hout van de poot, samen met een plaatje) wordt de poot 'vastgezet'.

Een van de poten was instabiel (binnenwerk van de poot was beschadigd, waardoor de moer niet meer goed grip kon krijgen) en daar is nu een nieuwe voor gekomen. Poot was vastgelijmd opdat de tafel wel gebruikt kon worden.

Iemand tips hoe ik het gemakkelijkst de poot los kan maken. Ergo, hoe maak je een vastgelijmde poot los, zonder risico te lopen dat er stukken afbreken?

Vast dank
 

surlac

Nieuw lid
18 aug 2010
2
0
Dank voor je reactie.
Er zitten kunststof 'platen' tegen het hout, dus zagen is geen optie. Ik lees af en toe iets over de lijm warm maken (met fohn) waardoor die los kan laten. Werkt dat inderdaad?

Stalen pin kan ik gewoon losdraaien, dus dat is geen probleem.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Kan je niet even een foto plaatsen, want dat maakt de constructie wat duidelijker?
Met een fohn zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan werken. Dat werkt bijvoorbeeld wel voor het verwijderen van stickers, maar dat is een heel andere lijm soort.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.