Plaatmateriaal voor aanhanger deuren.

WWWilco

Nieuw lid
14 aug 2010
3
0
Hallo houtbewerkers,

Via Google was ik op zoek naar plaat materiaal voor het vervangen van de deuren van mijn aanhanger. Zo vond ik dit forum en dit lijkt me een goed medium om mijn vraag voor te leggen.

Ik heb een witte gesloten aanhanger. De aanhanger is niet nieuw en de leverancier is inmiddels failliet. De aanhanger is opgebouwd uit 15 mm dik multiplex met een witte coating. De achter deurtjes zijn aan de onderkant aangetast door vocht. Er heeft waarschijnlijk vocht in de aluminium profielen gestaan.

Het lijkt me niet al te moeilijk om de deurtjes te vervangen. Als ik het juiste materiaal heb dan kan ik het beslag en de aluminium profielen zo omzetten. Ik heb mijn vraag aan een aantal aanhanger dealers in de buurt van Amsterdam voorgelegd, de meeste kunnen niets leveren of alleen tegen absurde prijzen (EUR 300 voor 2 deurtjes).

Inmiddels heb ik mijn zoektocht verlegd van de aanhanger dealers naar de hout handel.

Ik kom diverse benamingen tegen van kuiperwhite multiplex, garantieplaat tot WBP okoume multiplex.

Wat is de juiste benaming voor het materiaal dat ik nodig heb?
Waar kan ik als particulier de benodigde materialen bestellen in de regio Amsterdam?

Afmetingen van 1 deur: 1470 X 590 X 15
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Misschien is betonplex een optie. Waterbestendig en zeer stabiel. Alleen niet in wit te krijgen en is normaliter 18mm dik. Voor de bestaande aluminium profielen zou je dus aan de randen een sponninkje moeten frezen.

Ed
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
hoi,

er zijn verschillende optie's mogelijk.

je kan kiezen voor betonplex of watervast/garant multiplex waar een garantie van 10 jaar op zit. volgens mij heeft de praxis sowieso watervast in hun assortiment. en anders in Amsterdam kan je kijken

amsterdamse houthandel
Minervahavenweg 14
1013 AR Amsterdam
Westpoort 3098
afh@fijnhout.nl
Telefoonnummer: 020 - 688 21 00
http://www.fijnhout.nl

even gekeken bij de boumaat en vond het volgende
UniPrime Multiplex 250x122 cm 15 mm FSC
Verlijming WBP (= Water Boiled Proof )
Aan beide zijden voorzien van een ca. 350 grams gegronde phenofilm
Voldoet aan 60 mu grondverfnorm
Voor gevelbekleding, zijwanden bij carroseriebouw, scheidingswanden, dak- en gootoverstekken, reclameborden, signaleringen, meubels.
Schilderklaar multiplex. Voorbereidende werkzaamheden als ontvetten, schuren, gronden, plamuren en voorplakken is niet meer nodig.
een plaat kost +/- € 86,10

hans
 

WWWilco

Nieuw lid
14 aug 2010
3
0
Hansalmere zei:
hoi,

er zijn verschillende optie's mogelijk.

je kan kiezen voor betonplex of watervast/garant multiplex waar een garantie van 10 jaar op zit. volgens mij heeft de praxis sowieso watervast in hun assortiment. en anders in Amsterdam kan je kijken

amsterdamse houthandel
Minervahavenweg 14
1013 AR Amsterdam
Westpoort 3098
afh@fijnhout.nl
Telefoonnummer: 020 - 688 21 00
http://www.fijnhout.nl

even gekeken bij de boumaat en vond het volgende
UniPrime Multiplex 250x122 cm 15 mm FSC
Verlijming WBP (= Water Boiled Proof )
Aan beide zijden voorzien van een ca. 350 grams gegronde phenofilm
Voldoet aan 60 mu grondverfnorm
Voor gevelbekleding, zijwanden bij carroseriebouw, scheidingswanden, dak- en gootoverstekken, reclameborden, signaleringen, meubels.
Schilderklaar multiplex. Voorbereidende werkzaamheden als ontvetten, schuren, gronden, plamuren en voorplakken is niet meer nodig.
een plaat kost +/- € 86,10

hans

Hans,

Dank voor je snelle reactie. Dit is nuttige info, hier kan ik wat mee.

Wilco
 

WWWilco

Nieuw lid
14 aug 2010
3
0
borre zei:
Misschien is betonplex een optie. Waterbestendig en zeer stabiel. Alleen niet in wit te krijgen en is normaliter 18mm dik. Voor de bestaande aluminium profielen zou je dus aan de randen een sponninkje moeten frezen.

Ed

Ed,

Dank voor de suggestie maar 18 mm lijkt me geen oplossing. De profielen kunnen ingefreesd worden maar dan komt de containersluiting ook 3 mm te hoog te staan.

Wilco
 

tuoh

Oud hout
borre zei:
Misschien is betonplex een optie. Waterbestendig en zeer stabiel. Alleen niet in wit te krijgen en is normaliter 18mm dik. Voor de bestaande aluminium profielen zou je dus aan de randen een sponninkje moeten frezen.

Ed

Bovenstaande is één grote misvatting, betonplex is absoluut NIET waterbestendig. Er moet hier een onderscheid gemaakt worden tussen coating en fineer, de coating is waterafstotend maar de gebruikte fineren en lijm zijn niet waterbestendig.

Daarom ook de beperkte levensduur bij gebruik als bekistingsmateriaal, eens de coating beschadigd gaat het steil berg af met de kwaliteit van de plaat.

In het beste geval is de plaat opgebouwd uit berken fineer, met aan beide zijden een coating.
De platen zijn NIET watervast verlijmd, wanneer je de zijkanten niet verzegeld met een lak of iets dergelijks delamineren de platen terwijl je er bij staat.

In de loop der jaren is de kwaliteit van deze platen er enorm op achteruit gegaan, het merendeel van de platen die tegenwoordig door de vakhandelaar worden aangeboden worden in elkaar gefabriekt in China, wat die gebruiken als fineer dat wil je niet weten, en wat er gebruikt word als coating ????? Joost mag het weten.

De platen vervaardigd in Scandinavië zijn meestal opgebouwd in 11 of 13 lagen berkenfineer, dit geeft in elk geval een sterke plaat die heel wat mishandeling kan verdragen, die Chinese rommel is meestal opgebouwd uit 5 à 7 lagen onbestemde fineer, met meestal ook nog heel wat plamuur ertussen.

De mechanische belasting die deze platen aankunnen ligt dan ook beduidend lager dan de platen die uit het noorden komen.

Het stempel WBP ( Water Boiled Proof ) = kookwatervast, ga je bij een plaat betonplex nooit aantreffen, heeft ook weinig zin omdat de fineren niet duurzaam genoeg zijn.

Ik hoop hiermee één en ander verduidelijkt te hebben.


Mvg,

André
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Dan kunnen we gelijk ook even een mythe over het watervaste of garantiemultiplex waar 10 jaar garantie op zit ontzenuwen. Het watervaste betreft ALLEEN de verlijming. Wordt de plaat niet fatsoenlijk behandeld met lak, beits oid en wordt dit niet gedurende deze 10 jaar afdoende bijgehouden, dan blijft er van de garantie niet veel over. Ook hier zit bovendien heel veel kwaliteitsverschil in. De uniprime multiplex die Hans noemt is inderdaad een goede optie. Deze heb ik zelf wel eens als gevelbekleding gebruikt. Volgens mij bestaat er ook een (witte) versie van die zonder verdere behandeling gebruikt kan worden. Zaagkanten moeten uiteraard wel opnieuw behandeld worden.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.