Wat voor bankschroef

renes

Actieve deelnemer
28 jul 2010
29
0
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede bankschroef. Ik wil hem graag monteren onder mijn werkbank. Waar moet ik op letten. Wat zijn goede mogelijkheden voor een bankschroef?

Ik zag bij Baptist online ook werkbankspindels? Zijn dit zeg maar bankschroeven waar je zelf houten bekken in moet zetten?

Groeten, René
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Yep. Maar dat is bij de meubelmakersbankschroeven die er staan ook aan te raden.

Letten op: enkele of dubbele geleiding (bij brede bekken is dubbel aan te raden), kan de bankschroef ver genoeg open om het werk wat je wilt gaan maken te klemmen (vergeet niet de dikte van je bekken mee te rekenen...), wil je een snelspanner of niet, kan je de bankschroef plaatsen waar je wilt of loopt hij tegen de poten van je werkbank aan? Zit de bankschroef op een plek waar je genoeg ruimte hebt om te werken? Ik had in mijn vorige huis bijvoorbeeld het probleem dat ik rechts van de werkbank te weinig ruimte had om een lange schaaf te gebruiken en daardoor was mijn rechterbankschroef een beetje nutteloos.

Arthur
 

renes

Actieve deelnemer
28 jul 2010
29
0
Bedankt voor je reactie Arthur,

Zijn die werkbankspindels gemakkelijk te monteren? Wat is het voor-, nadeel van spindels t.o.v. de metalen varianten?

Groeten, René
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Het lijkt me een goed idee om eerst te denken: waarvoor wil ik de klem gebruiken
en als tweede: op wat voor werkbank moet hij geplaatst worden.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb geen idee of die spindels makkelijk te monteren zijn. Mijn werkbank had al twee bankschroeven toen ik hem kocht, ik heb ze niet zelf hoeven monteren.

Voordeel van een metalen bankschroef is dat hij makkelijker is te monteren, het geleidingsmechanisme zit namelijk onder je klemblokken in plaats van in het midden ervan. Dat kan omdat de constructie stijver is. Daardoor kan hij ook wat grotere dieptes klemmen. Voordeel van een losse spindel is dan weer dat je meer vrijheid hebt om verschillende types bankschroeven te maken.

Maar je schrijft dat je een eenvoudige werkbank aan het maken bent, dus ik zou zeggen: probeer het gewoon. Als het niet precies wordt wat je in gedachten had leer je er in elk geval van.

Arthur
 

renes

Actieve deelnemer
28 jul 2010
29
0
Hallo mensen,

Ik kan deze bankschroef voor 50,- krijgen. Redelijke prijs? Hij kan ong. 170 mm klemmen.

Groet,

René

Attached files
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Kost om en nabij 115, euro nieuw.

Vaak is het houtenblok klemblok gemaakt van gestoomd beuken, dus vrij prijzig.
http://www.memenco-europe.com/werkbank-maken.html

35-40 euro voor een gebruikte is een betere prijs.

Op marktplaats staat een gebruikte, die na wat schuurwerk er vast mooi uit ziet.
Hij ziet er wel wat mishandeld uit, misschien omdat je om die reden hem kunt kopen voor 90,- euro?
Zoek rechts boven op nummer: 368456821
Word aangeboden voor 100,- euro
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.