mal maken voor inbouw in auto

vandehoeve

Nieuw lid
16 apr 2010
2
0
Hallo,

nieuw op dit forum al wel een aantal keren bezocht. Nu heb ik een vraag:
Ik heb een andere auto gekocht waarin ik een dubbele cabine ga maken. Daar moet dus een tussenwand in tussen cabine en laadruimte. Hoe kan je de vorm van de auto overnemen dus dat je een mdf schot kan uitzagen die min of meer dezelfde glooiing heeft als de auto.
Ik kom er zelf niet uit.

Dank Gerlof
 

WR1944

Oud hout
Ik heb in de scheepsbouw gewerkt. Om spanten en steunen passend op de huid te krijgen werden ook mallen gemaakt van karton. Net zo lang knippen of scheuren tot de goede vorm bereikt is. Maar dit wordt meer en meer een derde wereld oplossing. Tegenwoordig zit de vorm van een schip in een computer en worden de onderdelen vanuit deze computer op de snijtafel gebrand. En vele malen exacter dan met het kartonnetje.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Vele malen exacter zou ik niet willen/durven zeggen.
Ik heb voor een bedrijf gewerkt dat rvs producten voor de mega (luxe) jachtbouw maakte. Zeker bij het produceren van de hele grote jongens waren er tolleranties van cm's. Als ze dan een ankerbak moesten inmeten ging dat gewoon op locatie en veelal met karton, want het van tekeningen uit gaan was een absolute no-go.
 

WR1944

Oud hout
Dan heb ik betere ervaringen. Toleranties van hooguit een millimeter, gestapelde toleranties van een paar millimeter, constructielijnen uitzetten met laser. De meeste afwijkingen van de tekening werden veroorzaakt door afwijkingen van de toeleveranciers. Maar die gingen ook hun leven beteren na wat contractuele boetes.
Mocht die jachtenwerf Amels (geweest) zijn, die opereert tegenwoordig onder de vlag van Damen Shipyards en werkt tegenwoordig met de hierboven beschreven nauwkeurigheid.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Een mogelijkheid is om per zijde een stuk karton af te tekenen.
Je zet recht (haaks dus) op de wand/vloer/plafond een stuk stevig iets (karton bijvoorbeeld)
De gaten die je nu hebt wil je als het ware overnemen op je karton.

Dit kan bijvoorbeeld met een passer. De punt tegen de muur, de passer op het karton, de passer recht houden en langs de gehele kant gaan. Nu is de vorm 1:1 overgezet op je karton.
Knippen/snijden en checken. Dat een paar keer voor alle zijden.

Afhankelijk van de kostbaarheid van het materiaal: eerst een volledige 1:1 kopie op karton bij elkaar snijden (aan de hand van de hiervoor genoemde mallen), als het goedkoop is kun je het gelijk daarmee doen (tijd is geld, dan volgt de afweging).

ipv een passer kan je ook een breinaald oid nemen en daar haaks een potlood op plakken.
Hoe kleiner bij de wand, hoe nauwkeuriger.
 

WR1944

Oud hout
De methode van Koffiedrinker is goed maar ik denk dat iemand, die er weinig ervaring mee heeft, wat extra informatie behoeft.
Ervan uitgaand dat de vloer vlak is wordt dit je referentie. Het makkelijkst is het om de mal in twee delen te maken. Neem een plaat karton met minstens twee haakse zijden die een paar cm breder is dan de halve breedte ter plaatse van het schot. Knip wat ruim de ruwe vorm uit, zet de plaat op de bodem met de haakse hoek op de bodem en schuif het tegen de wand. De haakse hoek zal iets over het midden uitsteken. Zet die afstand in een passer en haal die langs de wand waarbij je de passer evenwijdig aan de bodem moet houden. Knip de vorm uit, de mal moet passen en de haakse hoek staat op het midden van de bodem. Doe hetzelfde voor de andere helft.
Nu moet je de helften tegen elkaar schuiven, met tape vastzetten en met wat latjes verstevigen. Dan kan je gelijk controleren of je het houten schot ook kan plaatsen. Hou dan wel rekening met de dikte van het hout. Ook zou ik je sterk aanraden om de omtrek met een strook vrij stevig schuimrubber te beplakken om rammelen tegen te gaan.
Omdat het lastig is om de dakrondte goed te bepalen is het misschien beter om de mal uit drie delen te maken. Dan laat je de zijmallen ophouden bij de dakrand. Je zet de zijmallen vast met bijvoorbeeld tape en schuift een ruw voorbereide plaat karton tegen het dak. Let erop dat de onderkant van de strook evenwijdig met de bodem loopt. Kijk waar de grootste opening vertikaal gemeten tussen het dak en het karton zit. Zet dat in de passer en ga het contour na met de passer vertikaal, haaks op de vloer. De vorm uitknippen, tegen het dak plaatsen en op de zijstukken aftekenen waar de onderkant van de strook loopt. Dan kan je de mal in elkaar plakken.
Dat was een heel verhaal, ik denk dat het zo wel moet lukken.
Succes.
 

doortje

Nieuw lid
7 apr 2010
6
0
hai,
ik ben het eens met jp Andiessen, je moet in dit geval
niet te moeilijk denken.

Groet Doortje
 

vandehoeve

Nieuw lid
16 apr 2010
2
0
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Ik zat zelf veel te moeilijk te denken maar dit is een simpele doch doeltreffende manier dank hiervoor.
Groet Gerlof
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als wij een moeilijke vorm moeten overnemen, dan zou ik in dit geval een een ruim passend stuk mdf op de goede plek in de auto neerzetten, en dan op de punten die de vorm bepalen een latje schroeven op het mdf, zo dat het strak tegen de de wand van de auto aan zit. Schroef op deze manier zo veel latjes als nodig zijn en zo bepaal je prachtig de contour van het te zagen schot. Hou er wel rekening mee dat het schot er ook in geplaatst moet worden, dus soms zal je het in delen moeten maken.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.