Titebond III probleem

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Een tijd geleden heb ik een flacon titebond III gekocht na aanleiding over de vele positieve berichten over dit product.

De eerste klus die ik hiervoor had was het aan elkaar lijmen van stroken Amerikaans noten aan Amerikaans esdoorn om een kopshouten snijplank ala the woodwhisperer te maken.
Het viel tijdens het opbrengen van de lijm op dat deze erg dun was. De tot een paneel verlijmde stroken hebben zeker 24 uur met meer dan voldoende klemkracht uitgehard.
Na het verwijderen van de serre joints kon ik enkele stroken zo losbreken?
Volgens de gebruiksaanwijzing zou de lijm er royaal opgebracht moeten worden, in tegenstelling tot de "normale"PVAC lijmen waar teveel lijm tot een zwakke verbinding leidt.
Dus nog eens verlijmd maar nu met meer lijm. Helaas het zelfde resultaat.

Een te zwakken hechting...
Waar kan dit aan liggen?
Het hout lag enkele weken binnen, zowel het hout en de lijm waren op kamer temperatuur.
Vervolgens heb ik het zonder problemen met de gewone PVAC lijm gelijmd.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Coko,

Was de lijm misschien uitgezakt?
Daarmee bedoel ik, dat het bovenste waterig is geworden, doordat de vaste stof naar beneden is gezakt. Ik heb geen ervaring met Titebond, maar iedere 'witte houtlijm' kan prima de door jou genoemde houtsoorten verlijmen.

Kor
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Misschien is het probleem dat je te hard hebt geklemd. Als je bij dergelijke dunne lijmen te veel druk op de klemmen zet, wordt de lijm uit de naden geperst, en blijft er niet voldoende lijm over voor een goede hechting.

Probeer het nog eens, maar dan met zoveel klemkracht dat de lijm net heel iets uit de naden wordt geperst. Zeer nauwkeurig passende verbindingen zijn dan wel noodzakelijk, omdat je de naden niet kunt dichtpersen.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
In een oud nummer van Fine Woodworking (nummer weet ik helaas niet meer, en de stapel is te groot om dat uit te zoeken) staat een test van lijmklemmen. Alleen met de hele zware serre-joints was het mogelijk (voor "normale" mensen) om een lijmverbinding te laten versterven. Het lijkt mij dan ook niet direct liggen aan teveel kracht. (Kan natuurlijk wel, maar ik acht het in eerste instantie onwaarschijnlijk)
Het uitzakken van de lijm heb ik met witte houtlijm nog nooit meegemaakt. En ik heb ik wel eens een tube wat langer laten staan (er is er eentje geweest van meerdere jaren: geen probleem).
Misschien dat de lijm bevroren is geweest ??

Maar andere vraag: Is Titebond III niet een variant van een witte (PVAC) houtlijm categorie 3 ?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@Kor, ik had de lijm goed geschud, dus daar lag het niet aan.
De reden waarom ik deze lijm eens wou proberen is de lange open tijd en het feit dat het schuurbaar is zonder week te worden.
Dit werkt prima, het noten had een knoestje en heb dit opgevuld met titebond en schuursel.

@ Woodworker, daar heb je wel een punt. De lijmvlakken had ik perfect passend geschaafd met mijn LN #62 en geklemd tussen serre joints die op metalen kokerprofielen zijn gemonteerd, daar kan ik nogal wat kracht op zetten
Tijdens het klemmen werd er idd veel lijm uitgeperst.
Ik zal het eens proberen met minder perskracht.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben best een fan van Titebond III en heb eigenlijk nog nooit problemen gehad.

Hiier een link naar de datasheet van Titebond III: http://www.titebond.com/IntroPageTB.ASP?UserType=1&ProdSel=ProductIntroTB.asp

zoals je kunt lezen heb je voor hardhout maximaal 250 psi druk nodig, dat is 17 bar of ongeveer 170 N per cm2. Een goede lijmklem haalt 5500 a 6000 N klemkracht en je serre-joint misschien nog iets meer. Je weet vast het opp van de lijmverbinding en het aantal klemmen en zo kun je aardig inschatten of je echt te hard geklemd hebt.

jaap
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Heb je voordat je de tweede keer verlijmd hebt de oppervlaktes weer geschaafd? Als dat niet zo is dan is het in ieder geval normaal dat het de tweede keer ook niet lukt omdat dan de lijm niet op hout maar op de oude lijmlaag wordt aangebracht. Ik gebruik voor tafelbladen altijd titebond III, met name omdat deze ook bij lage temperaturen werkt. Dat hij veel dunner is dan PVA lijm klopt in ieder geval. Ik verlijm mijn bladen in een plano handpers koud tegen elkaar dus zonder deuvels, lamello´s of domino´s. Titebond heeft wel langer nodig om volledige sterkte te krijgen, maar 24 uur is meer dan voldoende. Bij mij heeft nog nooit een lijmlaag losgelaten. Waarom het bij jouw niet werkt ??????
Titebond is wel niet onbeperkt houdbaar........ maar daar zal het wel niet aan liggen.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.