Plaatmateriaal zagen met handzaag.

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Beste medezagers,

Als tijdelijke (hoop ik) werkbank wil een simpele en goedkope werkbank maken zoals deze:
http://www.hammerzone.com/archives/workshop/bench/below20xl.html
Een frame van aan elkaar geschroefde bouwmarkt-balkjes met een blad van OSB dus.
Ik vraag mij af of OSB (en andere plaatmaterialen zoals mdf en multiplex) goed te zagen zijn met een handzaag.
Ik wil mijn nieuwe pax handzaag (22", 8tpi) niet met zijn eerste klus afbreken, en heb geen idee of de lijmstoffen in plaatmateriaal een probleem zijn of niet.
Kan is misschien beter zo'n bahco zaag met geharde tanden kopen bij de bouwmarkt?

Als ik zo op internet rondzoek lijkt het wel alsof er nog nooit iemand op het idee is gekomen om plaatmateriaal zonder elektrische cirkelzaag te zagen, maar dat zal toch niet zo zijn.
Heeft er hier iemand ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
We zijn lui geworden, en willen het kaarsrecht, vandaar.
Maar het kan zeker met een handzaag. Met een standaard zaag kan je prima plaatmateriaal zagen.
Maar ik zou opteren om het materiaal door de bouwmarkt te laten zagen, die doen dat meestal wel gratis voor je, en je weet zeker dat het recht wordt.

Groeten

Jan
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Recht wel. "Haaks" en "de goede maat" helaas niet altijd. Soms zijn de medewerkers erg gehaast of vinden ze het gewoon een vervelende klus. Je moet zelf verdomd goed opletten wat ze aan het doen zijn vóór ze de zaag in de plaat hebben.

Arthur
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Dat is waar, het is ook mijn ervaring dat er niet op een halve centimeter gekeken wordt, dus wel blijven opletten.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
janvandijk zei:
Dat is waar, het is ook mijn ervaring dat er niet op een halve centimeter gekeken wordt, dus wel blijven opletten.
Nou, daar ben je toch zelf bij?
De plaatzaagmachines die ze in de bouwmarkten gebruiken lijken mij nauwkeurig genoeg om de wedstrijd te winnen van de handzaag!
t'is maar net wie die machine bedient natuurlijk.
Ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Allereerst maak ik thuis een zaagplan zodat de jongen in de bouwmarkt de machine zo min mogelijk hoeft te verstellen. Dan vertel ik dat er nauwkeurig op maat gezaagd moet worden.
Haaks zagen gaat meestal wel. Na het zagen meet ik de stukken na.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Als de werkbank klaar is:
een paar flinke stoeptegels oid erin leggen. Dat scheelt veel
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een kleine plaat osb gekocht en bij de bouwmarkt in tweeen laten zagen.
Ik hoef nu met de handzaag alleen kleine stukjes (inhammetjes) zagen en misschien de messing en groef er af zagen.
Ik maak me (in dit geval) ook niet druk om een milimeter of een graad; de zaagsnedes van de bouwmarkt zijn dus goed genoeg.
Ik was vooral bang dat traditionele (hervijlbare, dus niet geharde) handzagen misschien niet bestand zouden zijn tegen moderne hout-producten (die nog niet eens bestonden toen deze zagen al gebruikt werden).
Maar daar hoef ik me dus niet druk om te maken...

Iets onderop leggen leek mij ook al verstandig, dat vurenhout weegt echt niets!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb zo'n Bahco zaag, die duurste in de bouwmarkt, superioir heet hij geloof ik. Die gebruik ik voor alles waar ik mijn mooie zagen niet voor wil misbruiken. Omdat hij erg sterk gezet is is hij oo prettig in vochtig hout en hout dat zo sterk werkt dat de zaagsnede dichtknijpt. Prima zaag daarvoor. Voor die kleine hoekjes kan je misschien beter een kapzaag met verharde tanden kopen.

Van OSB gaat je mooie pax zaag echt niet kapot, hij wordt alleen sneller bot. Dan heb je er weer een uitdaging bij, namelijk leren zagen zlijpen. Dat is een opgave waar ik ook hard aan toe ben. Ik ben nog moed aan het verzamelen :)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je hem echt snel bot wil hebben moet je eens makoré proberen. Ik heb nog wel wat stukken liggen :twisted:

Een zaag vijlen is trouwens niet zo heel moeilijk hoor. Zelfs ik kan het goed genoeg om een verbetering te merken tov. vóór het slijpen. Het moeilijkst vind ik om alle tanden even veel te slijpen zodat ze de gelijke hoogte blijven. Maar zelfs als dat niet helemaal lukt doet de zaag het nog steeds.

Maar koop anders gewoon een keer een oude zaag op een rommelmarkt, lees de handleiding van VintageSaws.com en probeer het gewoon een keer. Tip: gebruik gehoorbescherming...

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja die site van vintage saws heb ik al een paar keer doorgenomen. Ik heb een paar oude zagen waarvan de tanden echt nergens meer op lijken, dus materiaal om te oefenen genoeg. Nu alleen nog moed en tijd...
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
jpandriesse zei:
Hoe komt je werkbank te staan? Als deze tegen een muur komt te staan kan je die namelijk beter met wat stevige metalen hoeken tegen de muur zetten ipv verzwaring aan de onderkant.
Ik denk dat de bank in eerste instantie buiten blijft staan, maar ik wil de mogelijkheid houden om hem makkelijk te verplaatsen, dus ik wil hem niet vast zetten.

Seek zei:
Van OSB gaat je mooie pax zaag echt niet kapot, hij wordt alleen sneller bot. Dan heb je er weer een uitdaging bij, namelijk leren zagen zlijpen. Dat is een opgave waar ik ook hard aan toe ben. Ik ben nog moed aan het verzamelen :)
Slijpen zal ik toch een keer moeten leren, dus als dat iets sneller moet gebeuren is dat geen probleem.
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
jpandriesse zei:
Buiten?
Dan zou ik maar geen OSB plaat gaan gebruiken ;)

OSB is dus niet geschikt voor buiten? Daar was ik al bang voor, aangezien ik er ook van te voren niet naar had gekeken.
Het vurenhout dat ik gebruik is natuurlijk in principe ook niet geschikt voor buitengebruik. Maar ja, het is ook maar een snel in elkaar getimmerde werkbank voor 'nood', geen kunstwerk. Zodra ik ergens binnen ruimte heb, wordt mijn eerste project toch een mooie traditionele werkbank. Tot die tijd moet ik roeien met de riemen die ik heb.

Het is te laat om nog aanpassingen te doen trouwens, alles is op maat gezaagd en het frame is al klaar. Het frame en de bladen staan nu in de eerste laag beits (Beits voor het frame verdunt met een scheutje terpentine, de beits voor de OSB platen verdunt met een aanzienlijke hoeveelheid, ongeveer een derde, terpentine).
Na nog twee lagen beits is het dus een kwestie van de bladen monteren met een paar schroeven en dan is 'ie klaar.
Ik ga een stuk zeil kopen om de bank tussen gebruik door af te dekken. Ik hoop dat dat, in combinatie met de beits, voldoende is om de werkbank een of twee jaar mee te laten gaan in de buitenlucht.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
OSB is in twee gradatie`s te verkrijgen; OSB II ,verlijming t.b.v. droog klimaat. OSB III ,verlijming t.b.v. vochtig klimaat.Kijk eens op de achterzijde wat voor codering erop staat :?: Ik heb ooit voor `nood` een vlonder voor een kamersteiger gemaakt van OSB II en zit er al jaren op en is nog lang niet verrot .OSB II behandeld met beits en vooral de zaagkanten gaat jaren mee ;) succes met de werkbank.


m.v.g. Geurt


---------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer----------
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Dat is wel weer een geruststelling.
Het etiket is ondertussen niet meer aanwezig, maar het zal wel de 'gewone' niet-vochtbestendige versie zijn.
Maar ik beits hem gewoon mee en dan komt het dus wel goed.
Ik was er trouwens bang voor dat het grove en poreuze OSB heel veel beits op zou nemen, maar dat viel nog wel mee.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Seek zei:
Ja die site van vintage saws heb ik al een paar keer doorgenomen. Ik heb een paar oude zagen waarvan de tanden echt nergens meer op lijken, dus materiaal om te oefenen genoeg. Nu alleen nog moed en tijd...

Hier hetzelfde, zou mooi zijn als er eens een workshop zagen slijpen ergens in Nederland of Belgie gegeven zou worden.
Ik heb al verschillende houtbewerkings-cursussen aangeschreven of ze van plan zijn om een zaagslijp cursus te geven, maar er schijnt te weinig interesse voor te zijn.

Misschien is het een idee om via dit forum een aantal mensen bijeen te brengen die dit graag wil leren en dan een kijken of we ergens terecht kunnen?


Edit: nieuw topic geplaatst onder handgereedschap viewtopic.php?f=8&t=1440

Groeten
Con
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.