vocht

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
huh?? sorry maar dat snap ik niet. vocht is een grote irritatie voor mijn bouwwerken. af en toe scheurt er toch wel wat
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hi Don.
Even opnieuw, want hier snap ik niets van - s.v.p.
Overigens ontcijfer ik je stukjes graag vanwege de vakkundige invalshoeken.
vr.gr.: Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,
ik ben benut hoe mensen omga met vocht in verband met hun houtbewerking bezighielden en hoe dat in het algemeen begrijpen is en hoe mensen dat in hun persoonlijk omstandigheden benaderd en ervaren?


(korte vertaling):
((denk ik teminste))
Ik ben benieuwd hoe mensen omgaan met vocht inverband met hun houtbewerking's bezigheden,
hoe dat in het algemeen te begrijpen / benaderen is??
en hoe mensen dat in hun persoonlijke omstandigheden bernaderen en ervaren
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Hoewel het soms lastig is de teksten van Don te lezen vindt ik ze wel wat toe voegen, dus Ik vindt het wel de moeite waard.

Wat betreft de vraag: Mijn werkplaats is behoorlijk vochtig, onverwarmd en slecht geisoleerd, dat betekent dat mijn meubels vrij vochtig uit mijn werkplaats komen. Ik probeer daar in mijn ontwerpen rekening mee te houden. Helaas brengt dit wel beperkingen met zich mee. Graag zou ik nog eens een beter klimaat in mijn werkplaats hebben, maar dat zit er vooralsnog niet in.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja vandaag weer. Had ik alle panelen naar binnen gebracht en onder het bed gelegd. Alles netjes opgelat, zodat de lucht rondom kan stromen. Sta ik dus 's ochtend op en zijn de bovenste panelen zo krom als een hoepel! Achteraf logisch natuurlijk, de bovenkant werd veel beter belucht dan de andere kanten, droogt dus sneller en krimpt meer. Ik heb ze maar omgedraait en er een gewicht opgelegd. Nu zijn ze weer aardig recht geworden.

Voor mij is het vocht en het werken van het hout nog een geworstel met de materie. Theoretisch weet ik het wel, maar de praktijk is vaak weerbarstiger. Ik was ook verbaasd hoe snel het allemaal gaat. Het grote paneel is in 1 nacht al 3mm gekrompen. Ik neem aan dat als je het hout afgewerkt hebt dat het allemaal een beetje langzamer gaat.
 

Meuleman

Nieuw lid
5 sep 2008
23
0
Zutphen
Ik had tot voor kort een klein halfsteens schuurtje die ik met een ontvochtiger enigszins droog probeerde te houden. Geen beginnen aan. Na een flinke bui werden de muren nat (ook van binnen) en steeg de luchtvochtigheid zienderogen.
Vorig jaar heb ik een stuk aangebouwd, geheel in hout uitgevoerd, dubbelwandig en geisoleerd. Bovendien heb ik het oude gedeelte van binnenuit ook geisoleerd en afgewerkt met underlayment plaat. Sindsdien geen vochtprobleem meer. De ontvochtiger kan het met gemak aan. De grote hoeveelheid hout aan de binnenzijde werkt als een buffer tegen plotselinge veranderingen. De luchtvochtigheid is vrijwel constant 60% en de vochtigheid van mijn hout blijft op 12%.

Groet,
Martin
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo'n ontvochtiger is misschien wel wat. Ik werk deels in de garage, deels in de blokhut. Allebei ongeisoleerd. De garage lijkt me iets droger en daar heb ik ook de houtvoorraad liggen. De blokhut is best nat af en toe, ook niet best voor mijn gereedschap. Isoleren is niet echt een optie, het is al zo'n klein hok. Is zo'n ontvochtiger geen stroomvreter?

en Don, hoe leef jij met al die hollandse nattigheid?
 
A

Athanor

Guest
Meuleman zei:
Ik had tot voor kort een klein halfsteens schuurtje die ik met een ontvochtiger enigszins droog probeerde te houden. Geen beginnen aan. Na een flinke bui werden de muren nat (ook van binnen) en steeg de luchtvochtigheid zienderogen.
Vorig jaar heb ik een stuk aangebouwd, geheel in hout uitgevoerd, dubbelwandig en geisoleerd. Bovendien heb ik het oude gedeelte van binnenuit ook geisoleerd en afgewerkt met underlayment plaat. Sindsdien geen vochtprobleem meer. De ontvochtiger kan het met gemak aan. De grote hoeveelheid hout aan de binnenzijde werkt als een buffer tegen plotselinge veranderingen. De luchtvochtigheid is vrijwel constant 60% en de vochtigheid van mijn hout blijft op 12%.

Groet,
Martin

Dat is ook de oplossing die ik voor mijn uitgebreide werkplaats heb gekozen. Geeft absoluut een stabieler klimaat en het hout dat er al lang ligt heeft een RV van ongeveer 13%. Ook heb ik heel weinig roestvorming op mijn machines door de lagere kans op condensatie. Ik hoef maar weinig aandacht aan het invetten van de apparaten en het gereedschap te geven. Bevalt me uitstekend! Nu de zaak nog verder afwerken en beter/efficienter inrichten en dan ben ik nog meer tevreden. ZIe voor de uitvoering van de verbouwing onderstaande link:
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=223

Fons
 

Pierre

Nieuw lid
14 mrt 2010
6
0
:D Gebruik vaak massief hout, voornamelijk amerikaanse en inlands eiken, kastange, douglas, grenen en vuren. Soms iep, beuk en es. Binnenkort ga ik els hout bewerken, ben benieuwt naar bewerking en vormgevoeligheid.
Qua vocht problematiek, "c,est comme la vie". Het gaat op en neer.
Mijn werkplaats is nagenoeg onverwarmt, de boosdoener is meer het temperatuur verschil van een relatief koud vertrek (+- 10graden naar een verwarmde ruimte van 20 graden met een droge lucht. :cool:

Merantie en mahonie voor kozijn, ramen en deuren, hier totaal geen last van vocht problemen.
Van de eerste genoemende hout sorten maak ik tuinmeubels (geen vocht problemen) en
uiteraard binnen meubels, waar vocht degelijk een rol spelt . :mrgreen: :?:
 

Meuleman

Nieuw lid
5 sep 2008
23
0
Zutphen
Seek zei:
Zo'n ontvochtiger is misschien wel wat. Ik werk deels in de garage, deels in de blokhut. Allebei ongeisoleerd. De garage lijkt me iets droger en daar heb ik ook de houtvoorraad liggen. De blokhut is best nat af en toe, ook niet best voor mijn gereedschap. Isoleren is niet echt een optie, het is al zo'n klein hok. Is zo'n ontvochtiger geen stroomvreter?

Dat stroomvreten valt (in mijn geval) erg mee. Het verbruik van het apparaat is 300W. Ik heb er een tijdklok op zitten zodat hij alleen op goedkopere nachtstroom draait. Ik hoef de bak met water niet vaak te legen dus ik neem aan dat hij 's nachts niet vaak aanslaat.

Martin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.